Ontwikkelingen in Google Analytics

Elk jaar, tijdens het Google Analytics User Conference worden er een aantal ontwikkelingen binnen Google Analytics gepresenteerd. Zo ook dit jaar! Voor ons altijd een heugelijk moment om te bekijken met welke nieuwe functies wij nog dieper in de data kunnen duiken. Wat zijn de grootste veranderingen voor komend jaar?

Universal Analytics

Web Analytics is in de jaren steeds groter geworden. Waar ‘vroeger’ werd gekeken naar het aantal pageviews en hits, wordt nu gekeken naar conversies, de attributie daarvan en wat doet de bezoeker nu werkelijk op de website. De focus ligt inmiddels op de bezoeker in plaats van op de website.

Door de andere benadering komen we steeds vaker problemen tegen die we niet of moeilijk kunnen analyseren met de gegevens  uit Google Analytics. Zoals:

  • Een bezoeker surft niet alleen van achter zijn pc, maar ook vanaf zijn mobiel, laptop en tablet.
  • Een bezoeker komt ook door middel van andere communicatiemiddelen met ons merk in aanraking
Dit zijn 2 veel voorkomende situaties waar Google Analytics komend jaar verbeteringen voor gaat uitbrengen. De grootste nieuwe ontwikkelingen voor Analytics dit jaar zijn:

Multiple Device Tracking

Er zal een eerste start gemaakt worden bezoekers vanaf verschillende platformen te meten. Zo kun je beter zien wat tablet en mobiele bezoeken aan een conversie bijdragen. Ook is het beter inzichtelijk wat een bezoeker voor een pad aflegt voordat zij een doel bereikt.

Cross Chanel Data

Met deze functie kun je data van je offline campagnes in Analytics importeren. Bekijk wat de impact is van een radio- of tv- campagne op je bezoek op de website. Maar ook: wat betekent dit voor mijn online advertenties en conversies? Hetzelfde geldt natuurlijk voor reclame folders of direct mailing; als je deze data importeert en combineert met Google Analytics data zie je hoe deze kanalen elkaar beïnvloeden.

Conversie Attributie

Conversie Attributie is inmiddels een veel gebruikt woord. Hoe ondersteunen kanalen elkaar bij een conversie? De eerste stap om deze vraag te beantwoorden is afgelopen jaar al gezet met het  rapport Multi Channel Funnels. Dit rapport geeft aan bij  hoeveel conversies een kanaal in het conversie pad heeft gezeten, met de daarbij behorende waarde. Een vrij moeilijk interpreteerbaar gegeven. Het wordt makkelijker als hier een model aan wordt gehangen. Dat is precies wat er gaat gebeuren! In de premium versie van Google Analytics is het al een tijdje mogelijk. In de gratis versie van Google Analytics gaat het de komende tijd uitgerold worden. Je kunt aan deze gegevens een standaard, of een customized model hangen. Zo wordt het interpreteren van de gegevens makkelijker, mits het goede model is gekozen.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners