Universal Analytics uit bèta

Na de 1-april grappen van Google kwam er nu weer een echte update van Google Analytics.

Sinds 2 april is Universal Analytics namelijk uit bèta.

Dat betekent dat remarketing en demografische gegevens nu ook in Universal Analytics beschikbaar zijn.

<

Plus alle extra’s natuurlijk!

Universal Analytics werd ongeveer een jaar geleden aangekondigd als de opvolger van Google Analytics. De manier waarop data worden verzameld is volledig op de schop gegaan om onder meer multi-device tracking mogelijk te maken.

Daarnaast kun je met het nieuwe meetprotocol zelfs data buiten je website meten, zoals bijvoorbeeld offline aankopen of een check-in via NFC.

Remarketing en demografische gegevens

Een groot frustratiepunt van organisaties die al overgestapt waren naar Universal Analytics, was het ontbreken van demografische gegevens en remarketing.

Beide waren al geruime tijd aanwezig in Google Analytics, maar werden nog niet ondersteund in Universal Analytics.

Dat is sinds 2 april wel het geval, mits je – net als bij Google Analytics – een kleine aanpassing doet in je trackingcode voor de demografische gegevens.

Overstappen naar Universal Analytics

Moet je overstappen? Uiteindelijk wel. Universal Analytics is de opvolger van Google Analytics.

Dat betekent dat Google de oude versie uit zal faseren.

Voorlopig kun je in ieder geval nog gewoon gebruikmaken van Google Analytics, maar nieuwe features zullen gaandeweg alleen nog toegevoegd worden aan Universal Analytics.

Daarnaast zijn er nu al extra functionaliteiten waar je als organisatie erg veel aan kunt hebben.

Vooral de custom dimensions en metrics zijn erg interessant. En het kunnen toevoegen van specifieke data aan Analytics die voor jouw organisatie relevant zijn.

Dus, overstappen? Zeker doen!

Meer weten? Zie:

An example of the new cross-device reports, enabled by the new User ID feature, that lets you see the full customer journey.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners