Afbeeldingsextensies in Google AdWords

Eind mei heeft Google een bèta-versie van afbeeldingsextensies voor Google AdWords gelanceerd.

Vanuit Google kwam rond deze tijd direct de vraag of er klanten binnen ons portfolio geschikt zouden zijn om hier gebruik van te maken.

Omdat het vooralsnog alleen om Engelstalige landen gaat kwamen alleen klanten in aanmerking die campagnes op het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten hebben getarget.

Of en wanneer de afbeeldingsextensies ook in Nederland gaan worden ingevoerd door Google is nog niet bekend.

Hoe zien de extensies er in de zoekmachine uit?

Op dit moment worden er 3 afbeeldingen boven de advertentie vertoond. Per advertentiegroep of campagne worden 5 afbeeldingen geüpload wat betekent dat de afbeeldingen rouleren.

Verder blijft de advertentietekst op dezelfde manier als zonder de afbeeldingsextensies in de zoekmachine zichtbaar, inclusief de andere extensies zoals de sitelinks indien deze zijn ingesteld.

Belangrijk om rekening mee te houden: “De afbeeldingsextensies worden alleen voor de advertentie op de eerste positie vertoond!”

Afbeeldingsextensies Google Adwords

Hoe werkt het?

Indien er campagnes of advertentiegroepen zijn waarvoor deze extensie geschikt lijkt is het belangrijk om ten minste 5 relevante afbeeldingen te selecteren.

In bovenstaand voorbeeld heeft Brabantia ervoor gekozen om een aantal van hun producten waaronder een strijkplank als afbeeldingsextensie toe te voegen.

Het is belangrijk dat de adverteerder de rechten over de afbeeldingen in bezit heeft.

Ook lopen afbeeldingen van slechte kwaliteit het risico afgekeurd te worden. De aspect ratio van de afbeeldingen moet 16:9 zijn en het formaat van de afbeeldingen mag niet meer dan 640x360px en niet minder dan 320x180px zijn.

Verwachtingen en resultaten

De verwachting voorafgaand aan de bèta was in ieder geval een stijging van de CTR.

Dit omdat de omvang van het advertentieblok in de zoekmachine met ongeveer de helft groter wordt en omdat de afbeeldingen erg opvallen in de zoekmachine.

Na de resultaten van 3 weken voor en 3 weken na livegang van de afbeeldingsextensies onder de loep te hebben genomen blijkt dat het tegenovergestelde is gebeurd.

De CTR is gedaald met meer dan 11% terwijl de gemiddelde positie en het aantal vertoningen (-0,40%) gelijk zijn gebleven.

Deze resultaten zijn gebaseerd op ongeveer 40.000 vertoningen.

Een reden voor de daling in CTR zou kunnen zijn dat de afbeeldingen te veel worden geassocieerd met Google Afbeeldingen waardoor de keuze eerder naar een organisch zoekresultaat zou kunnen gaan.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners