Dynamic Search Ads

Wie wil betalen voor verkeer naar de website voor een artikel wat niet meer op voorraad is?

Precies.

Maar vooral voor grote AdWords-accounts is het erg arbeidsintensief om advertenties te activeren of pauzeren o.b.v. de actuele voorraad.

Gelukkig heeft Google een nieuwe functie ontwikkeld (nog in beta), waarbij het mogelijk is om automatisch advertenties te genereren op het moment dat een artikel op voorraad is, en ook niet te vertonen op het moment dat het artikel niet meer op voorraad is.

Hoe werken Dynamic Search Ads?

Google kijkt per zoekopdracht of er een relevante landingspagina binnen jouw website domein te vinden is. Je koopt dus geen zoekwoorden in binnen deze targeting methode.

Pas op het moment dat Google een geschikte match vindt, wordt er een dynamische advertentie vertoond.

Een dynamische advertentie heeft een dynamisch gegenereerde kop en twee beschrijvingsregels die je zelf hebt ingevoerd. De zichtbare URL kan je ook zelf vooraf opgeven.

De dynamisch gegenereerde kop kan >40 tekens bevatten en is vaak de titel van de landingspagina.

Je hebt geen invloed op welke pagina de advertentie landt, maar je kan wel zien welke zoekwoorden zijn gekoppeld aan welke landingspagina (achteraf).

Mogelijkheden om Dynamic Search Ads in te zetten:

–          Op basis van de categorieën die Google zelf heeft aangemaakt toen je je website domein opgaf (Google genereert een soort sitemap en categoriseert je website);

–          Op basis van een URL (bijvoorbeeld /wandelschoenen moet in de URL voorkomen);

–          Op basis van Paginatitel of Paginacontent (bijvoorbeeld ‘wandelschoenen’ moet voorkomen op de pagina of in de titel).

De laatste manier van targeten kan je ook andersom inzetten: komt er op de pagina ‘niet op voorraad’ voor, dan geef je bij uitsluitingen aan: Pagina content: ‘niet op voorraad’.

Op het moment dat deze tekst op de pagina staat, koppelt Google er nooit een dynamische advertentie aan.

Dynamic Search Ads worden niet vertoond op het moment dat je een zoekwoord al inkoopt binnen een andere advertentiegroep.

Wat is in onze ogen het voordeel?

De zoekwoorden die je zelf niet inkoopt worden nu automatisch gekoppeld aan een specifieke landingspagina.

Hierdoor loop je nooit relevant bezoek mis.

Op het moment dat je product niet op voorraad is, worden er geen advertenties vertoond. Je betaalt dan ook niet voor verkeer wat niet kan converteren voor het betreffende product.

Onze ervaringen tot nu toe

Wij testen Dynamic Search Ads voor een aantal klanten op dit moment. Wat we tot nu toe zien is dat de zoekopdrachten heel nauw aansluiten bij de landingspagina’s.

Google bepaalt zelf op welk niveau ze een bezoeker in laten stromen, dit kan een productdetailpagina zijn, maar ook pagina een laag daarboven.

Wel merken we dat het af en toe beter zou zijn om op een andere pagina te landen en dit is met name terug te zien in het bounceratepercentage.

We blijven testen met de dynamische advertenties en zodra we meer inzichten hebben zullen we die weer delen op onze blog!

Wil je dat wij Dynamic Search Ads voor jou inzetten?

Laat het ons weten via 073-68 11 007 of via info@searchresult.nl

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners