Friends of Search 2018: what’s new & what’s next

Donderdag 8 februari vond alweer de 5e editie van Friends of Search plaats. The place to be voor search-ontwikkelingen. Een waar walhalla voor alle SEO- en SEA-collega’s!

Deze keer was Reuben Milne de presentator van #FOS18. Het enthousiasme spatte er vanaf en nadat hij benadrukte dat het een bijzonder jaar was (lustrum!), kon de dag beginnen.

We zetten de meest inzichtgevende presentaties hieronder weer puntsgewijs voor je op een rijtje.

It’s all about the intent

De aftrap werd gedaan door James Whittaker, een inspirerende presentator met een missie: zijn verhaal overbrengen. En dat verhaal was voor velen een eye-opener:

In zijn optiek zijn we allemaal bezig met wachten. Wachten totdat die bezoeker naar ons komt. Een bezoeker typt een zoekopdracht in en dan hopen we dat de bezoeker bij ons terecht komt.

Maar waarom wachten we hierop?

  • Wacht niet op bezoekers, maar ga naar ze toe!
  • Door het gebruik van A.I. (Artificial intelligence), Machine Learning en The Internet of Things kun je zoveel te weten komen over je doelgroep, over hun intenties, dat je ze al kunt benaderen voor ze überhaupt actief iets zoeken.
  • Oh, en, dit ga je niet bereiken met ads. Omdat die pas getoond worden wanneer de bezoeker zichzelf identificeert. Waarom zou je daarop w… … … precies.

Top rankings are just a start

Wil Reynolds gaf een presentatie over het belang van top rankings en hoe je daar het meeste uit haalt:

  • Vergeet de branded zoektermen niet. Juist als iemand je op (product i.c.m.) naam zoekt, moet je goed vindbaar zijn, met up-to-date info.
  • Geef aandacht aan écht belangrijke toprankings. Koester alleen rankings die écht relevant zijn voor de betreffende pagina en niet ‘om maar 1 te staan’.
  • Leuk hoor, Excel, maar ga ook eens aan de slag met Big Data. Met tools als Data Warehouse.
  • Er wordt steeds minder vaak op maar 1 zoekwoord gezocht: longtail is daarom essentieel!
  • De mindset moet zijn: rankings = KPI’s.
  • Breid keyword research uit met andere data (PPC, GSC, Hotjar, Analytics, Screaming Frog en Searchmetrics).

Mobile first & PWA

De altijd ijzersterke Cindy Krum verblufte ook dit jaar weer met een geweldige presentatie. Onder meer over Mobile First & PWA. En:

  • Zoek eens op “cow noise”. Google reageert steeds sneller en beter op dit soort zoektermen. Speel erop in met je website!
  • Vergeet niet op schema en markup te gebruiken, zodat je pagina’s ook goed terugkomen in andere (zoals zoeken op afbeelding) filters in Google.
  • En, hier komen we binnenkort in een andere post nog uitgebreid op terug, onthoud: The new SEO is API Optimisation.

Marketing in a conversational world – Let’s hear your voice!

Voice search is niet te stuiten. De verwachting is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd is en dat we tegen nog veel meer bots dan alleen search-assistants gaan praten.

Purna Virji van Microsoft zet verschillende voorbeelden en verwachtingen op een rijtje:

  • Stuur je verkeer van ads liever naar een bot met sterke conversieratio, dan naar een site waar ze zelf moeten zoeken.
  • Gebruik van een bot kan beter voor UX zijn.
  • Je spreekt letterlijk nieuwe doelgroepen aan met deze manier van interactie.
  • Wanneer je via een ad mensen naar een bot verwijst, heb je misschien minder impressies, maar wel meer conversies.
  • Bots gaan steeds meer samenwerken met andere bots. Gezocht naar een restaurant en gevonden? De bot geeft je een suggestie dat Uber vanavond een korting geeft van 20%. Een vlucht geboekt via KLM met de bot? Je persoonlijke assistant communiceert met de bot van KLM om zaken verder af te handelen.

SEO in 2018

Altijd spannend zijn de voorspellingen voor het komende jaar. Waar moeten we ons op gaan focussen? Wat zijn belangrijke zaken en wat zijn de minder belangrijke dingen? Michael King van iPullrank heeft daar ideeën over:

  • Duik de techniek in: blijf bij met front-end development trends.
  • SRR (server side rendering) is een must, de meeste developers weten dit.
  • Adviseer geen algemene SEO-verbeteringen: denk in prioriteiten. Als de website geen HTTP 2.0 ondersteunt, focus je dan eerst op die andere verbetermogelijkheden.
  • Volg ontwikkelingen van JS en indexing op de voet met NextJS.
  • Gebruik verschillende tools voor outreach hacks: Bombbomb, Buzzsumo, Crystalknows, Peoplepattern,
  • Casualimpact, CognitiveSEO en Text summaration tool.
  • Gebruik schema’s ook voor langere metabeschrijvingen -> zo word je nóg relevanter.
  • En langere meta’s? Zie ook hieronder!

Recap Dutch Search Awards: de winnende cases

Het was aan Corné Hoogendoorn (Corendon) & Alain Manche (Hotelspecials.com) om te vertellen over de winnende cases van de Dutch Search Awards 2017.

SEO Case – Corendon

Een mix van PR en SEO heeft ervoor gezorgd dat nieuwe pagina’s betere rankings hebben gekregen. Dit door in te spelen op de fase in de customer journey. Moraal van het verhaal? Gebruik meerdere disciplines voor een optimaal resultaat.

SEA Case – Hotelspecials

Hotelspecials heeft een Hotel Score ontwikkeld, gebaseerd op beschikbaarheid, type kamers en extra’s. Elk hotel kreeg een score mee en dit is teruggeschoten in een feed en search kanalen. D.m.v. labels, filters en aangepaste biedstrategieën zijn de resultaten verhoogd. Een hartstikke leuke vorm van bidmanagement-optimalisatie: testen van diverse biddingtools vs own rules.

Winnende (betaalde) strategieën by Larry Kim

Holy Moly, wat een energie heeft Larry van MobileMonkey ook deze keer weer. We moeten nog steeds bijkomen. Even kijken, hoe zat het ook alweer? Iets met ezels en eenhoorns.

Quality Score is belangrijker dan ooit in Paid Search. Hogere QS betekent meer impressies, hogere impression shares en lagere CPC’s.

  • Focus op campagnes/keywords met een hogere CTR en hoge QS: ga niet meer bieden op ezels. Ga op zoek naar eenhoornvarianten.
  • Een eenhoorn gevonden die goed aanslaat? Ga hierop door. Test en ga de diepte in.
  • En melk ze maar uit hoor die eenhoorns: maak van je topverhaal een nog beter topverhaal. Maak een infographic, zet je verhaal op verschillende webinars, je kunt het zo gek niet bedenken.

Overige take-awaways:

  • Ga aan de slag met chatbox-retargeting. Mensen die interactie hebben met een bot hebben veel betrokkenheid: maak daar gebruik van.
  • Speel in op de interesses van je gebruikers. Laad je gebruikerslijst in een CRM om op interesses in te kunnen spelen.

Micro moments – Searchmetrics by Marcus Tober

Ook Searchmetrics vertelt over de behoefte/intentie van de gebruiker. Er zijn 4 micromomenten: ik wil iets weten, ik wil wat doen, ik wil ergens naartoe gaan en ik wil iets kopen.

Kijk per moment/zoekwoordintentie welk type content in de topzoekresultaten verschijnt.

Analyseer vervolgens deze SEO elementen van de top 10 per niche, per micro moment:

  • Type content
  • Interne links
  • Externe links
  • Hoeveelheid content
  • Structuur binnen de website

SEO will never die

Tot besluit sprak Marcus Tandler nog over SEO en hoe het vakgebied nog steeds vol in ontwikkeling is. Vandaar de titel waarschijnlijk. Een aantal onderwerpen passeerde de revue, waaronder:

  • Google laat zoekresultaten ranken op feiten, en niet op het aantal links. Lees meer over Knowledge-Based Trust op Search Engine Land.
  • Google is aan het testen zónder URL’s.
  • Laadtijd heeft een grote relatie met bouncerate, en dat wordt alleen maar een grotere relatie.
  • Positie 1 is niet meer het belangrijkste. Nee, dat is nu positie 0! Do, or die.

Famous last words?

We vonden het weer een topevent! En we zien er nu alweer naar uit om de nieuwe inzichten in de praktijk te brengen 😉 Heb je ondertussen behoefte om live bijgepraat te worden over de laatste ontwikkelingen in search? Neem dan contact op met je favoriete friend of Friends of Search.

It’s a wrap!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners