Gmail Sponsored Promotions (GSP)

Na jaren van AdWords-advertenties in Gmail heeft Google dit jaar de mogelijkheden om te adverteren binnen de mail uitgebreid.

Met Gmail Sponsored Promotions.

Deze GSP’s zijn op verschillende plekken in Gmail terug te vinden. Bijvoorbeeld boven aan het tabblad Reclame:

Promotion

Of aan de rechterkant naast een e-mail, in de vorm van een ‘teaser’-advertentie:

Teaser

Als er op een dergelijke advertentie wordt geklikt dan opent zich een ‘Extended Ad’:

Promotie

Gmail-gebruikers kunnen de promotie doorsturen, afwijzen, of erop klikken om op de bijbehorende landingspagina terecht te komen.

Prijsmodel

Gmail Sponsored Promotions werkt op basis van CPC (Cost-per-click). De adverteerder betaalt zodra een ontvanger op de teaser-advertentie of op de promotie klikt.

Vanaf een CPC van €0,04. In het GSP-account is direct in te zien of het ingestelde bod voldoende is om de veiling te winnen.

Budget

Bij het aanmaken van een GSP-campagne geef je een budget op voor de gehele campagne.

Ook kun je een voorgesteld dagbudget inzetten, maar dit werkt niet zo strak als het doet bij een normale AdWords-campagne.

Targeting

Potentiële klanten bereik je op verschillende manieren. Zo kun je targeten en/of uitsluiten op basis van geslacht, taal, locatie, netwerk, interesse, zoekwoorden, domein, aankopen, e-mailadressen en functie.

En uiteraard ook op combinaties daarvan. Aan te raden is om verschillende targeting-methoden te gebruiken en te testen welke het beste werkt.

Rapportage

Vervolgens is precies terug te zien hoeveel users er zijn bereikt, hoeveel er geklikt hebben op een teaser of ad in tabblad reclame, hoeveel er doorgestuurd zijn of afgewezen en hoeveel clicks naar de website het heeft opgeleverd.

Deze gegevens zijn beschikbaar per targetingoptie, per advertentie en op campagneniveau.

Best Practices

– Gebruik een duidelijke promotie/offer voor het beste resultaat;
– Test verschillende promoties;
– Target per campagne een specifieke doelgroep;
– Gebruik geen gezichten in de advertenties;
– Gebruik een duidelijke call to action;
– Maak gebruik van formulieren / video in extended ads.

Strategieën

Gmail Sponsored Promotions kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet. Denk aan cross- en upsell.

Je kunt je klanten targeten als ze bijvoorbeeld zijn ingeschreven voor een nieuwsbrief, of anderszins op basis van e-mailadres.

Daarnaast zijn GSP’s ideaal om nieuwe doelgroepen te bereiken. Door gericht in te kopen op woorden die voorkomen in e-mailberichten.

Een voorbeeld?

Denk aan de combinatie van {naam concurrent} en {abonnement}. Zodra ergens een abonnement afloopt, laat je op dat moment een advertentie zien met een concurrerende aanbieding.

Case

Voor een opdrachtgever hebben we de GSP-campagnes ingericht op 4 verschillende doelgroepen:

• Zoekwoorden dicht bij de interesse van de doelgroep;
• Interessegebieden van de gebruikers in de doelgroep van de klant;
• Leeftijden 18 – 34;
• Domeinnaam waar de doelgroep in past of berichten van zou kunnen krijgen.

Resultaten

De eerste resultaten mogen er zijn. Zo zijn het aantal conversies verdrievoudigd en is de CPO (Cost per order) gedaald met 40%.

CPO

In de Auction-Summary-Report is verder te zien dat de aangegeven CPC van €0,04 niet voor elke case het gewenste resultaat oplevert in de veiling.

Rapportage

Eerste conclusie

De eerste resultaten zien er veelbelovend uit en smaken naar meer. Er is bovendien nog veel meer mogelijk om het optimale rendement uit Gmail Sponsored Promotions te halen.

Testen met verschillende proposities, landingspagina’s, creatives, targeting, mobile, etc.

Om gebruik te maken van Gmail Sponsored Promotions moet je gewhitelist worden door Google. Of je schakelt Searchresult in.

Mocht je nog meer informatie willen ontvangen, of vragen hebben, dan hoor ik het graag!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners