Google AdWords Shared library – Deel 2: Shared Budgets

In de Shared Library van Google AdWords is ook een kopje ‘Budgets’ te vinden.

In deze post leg ik uit wat Shared Budgets zijn, wat de voor- en nadelen zijn.

Onze ervaring is dat het gebruik van shared budgets vooral leidt tot een toename in kosten en niet tot een (evenredige) toename in conversies.

shared_budgetsDagbudgetten

Normaliter stel je een maximaal dagbudget in per campagne.

Google AdWords beperkt dan de uitgaven in die campagne tot het ingestelde budget met een marge van 20%. Wanneer 120% wordt uitgegeven wordt dit in de dagen daarna gecompenseerd.

Je geeft dus nooit meer uit dan 30.4 x je ingestelde dagbudget.

Op zich een mooi systeem waarbij je precies weet je wat maximaal uitgeeft. Het reguliere dagbudgettensysteem heeft echter ook een aantal beperkingen.

Beperkingen dagbudgetten

– Een dagbudget houdt geen rekening met seasonality. 10 euro per dag kan voor het laagseizoen prima zijn, maar voor het hoogseizoen te weinig. Aangezien de dagbudgetten binnen iedere maand gladgestreken worden, wordt budget dat in maand 1 niet is uitgegeven niet in maand 2 extra besteed.

– Wanneer je een totaal mediabudget moet verdelen over veel campagnes is het dagbudget per campagne erg laag. Combineer dit met een hoge CPC en dagelijke schommelingen in zoekvolume en het kan voorkomen dat je waardevolle klikken misloopt.

– Vaak is het totale ingestelde dagbudget x 30.4 niet gelijk aan je daadwerkelijke spend. Het komt vaak voor dat je 30 euro per dag instelt, maar dat er daadwerkelijk maar 20 euro per dag wordt uitgegeven.

Shared budgets

Shared budgets kunnen hierbij uitkomst bieden. Bij een shared budget stel je een dagbudget in voor meerdere campagnes.

Wordt het budget dus in campagne 1 niet besteed, dan wordt het bij campagne 2 ingezet.

Het gebruik van Shared Budgets heeft dus alleen maar zin als je Lost Impression Share op basis van Budget 0% is (oftewel: je hebt meer budget beschikbaar dan er weergaven mogelijk zijn).

Het gebruik van shared budgets heeft vervolgens de volgende voordelen:

  • Meerdere kleine dagbudgetten kan je bundelen tot een groter dagbudget, zodat dagelijkse wisselingen in zoekvolume worden opgevangen. Zeker in het MKB kan dit nuttig zijn.
  • Hecht jouw opdrachtgever / klant veel waarde aan het volledig besteden van het beschikbare budget? Met shared budgets krijg je het zeker uitgegeven.
  • Heb je meerdere campagnes voor een onderwerp / segment (bijvoorbeeld een longtail, shorttail en remarketing campagne)? En slechts één budget per segment? Dan kan een shared budget uitkomst geven.

Schermafbeelding 2013-09-14 om 16.50.52

Voorbeeld Shared Budgets

Hiernaast zie je een voorbeeld van een opleider die een budget voor het vakgebied Management kent. Binnen dit vakgebied vallen 3 opleidingen waarover het budget verdeeld mag worden.

Wordt het budget niet besteed in de campagne 1: “Management – Beginnen met managen” dan wordt het resterende budget ingezet in een van de andere 2 campagnes.

Wanneer het budget echter volledig besteed wordt zien we dat het budget evenredig verdeeld wordt over de campagnes.

Overigens: het instellen van een shared budget is eenvoudig: kies een naam, een bedrag per dag en de campagnes waarop het budget van toepassing is.

Nadeel

Er kleven een aantal nadelen aan het gebruik van Shared Budgets. Uit de praktijk is gebleken dat het inzetten van shared budgets vooral de spend verhoogt, maar niet het aantal conversies.

Blijkbaar wordt het budget dat ‘over’ is, ingezet op momenten dat de conversiebereidheid erg laag is (iets wat we ook terugzien bij Automatisch bieden / Enhanced CPC).

In het geval van de eerdergenoemde opleider werd het budget keurig gespendeerd, maar leidde dit nauwelijks tot extra conversies en zelfs tot een toename in CPL (Cost per Lead) van 50%.

Wellicht dat de geteste accounts niet passend waren, maar voor ondergetekende is het in ieder geval een reden om Shared Budgets voorlopig niet meer in te zetten (of iemand moet graag Google willen sponsoren ;)).

Het bespreken van andere nadelen is daarmee overbodig geworden.

Kortom

Het idee van Shared Budgets is goed, de uitvoering / resultaten helaas een stuk minder.

Maar, mocht het jou wel gelukt zijn om Shared Budgets succesvol in te zetten (zonder negatieve impact op de ROI-doelstelling) dan horen we dat natuurlijk graag! Aarzel niet en post een comment.

PS Voor deel 1 uit deze serie, zie “Google AdWords Shared library – Deel 1: Campaign Negative Keywords

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners