Google AdWords Shared library – Deel 3: Shared Ads

Ad Lists zijn een handige feature van de Shared Library om tijd te besparen. Ad Lists zijn eenvoudig in te stellen en maken het mogelijk een set ads te gebruiken in meerdere advertentiegroepen.

Zoals bij elke feature zijn er voor- en nadelen.

Deze bespreken we in dit artikel.

shared_ads_list1

Instellen Ad List

Het aanmaken van een List is eenvoudig. Ga naar Shared Library > Ads en klik op de knop ‘+ New List’.

Er opent een eenvoudig menu waarin je aangeeft wat de naam van de lijst is. Je schrijft de eerste advertentie en past de lijst eventueel direct toe op een aantal adgroups.

Sla vervolgens de lijst op, open deze en voeg extra advertenties toe.

SEATVoorbeeld

Om de toepassing te illustreren gebruiken we een voorbeeld uit het Google AdWords account van SEAT.

Hierin wordt een Ad List / AdWords ingezet om een propositietest uit te voeren voor de nieuwe SEAT Leon.

De resultaten hiervan zijn gebruikt om diverse uitingen (banners, tv-commercial, beeldmateriaal) de juiste boodschap te geven.

Voordelen

Het gebruiken van Ad Lists kent een groot voordeel:

Centrale set advertenties

Een groot voordeel is dat je snel een set advertenties kan toekennen aan meerdere adgroups.

Nu gaat dit in de AdWords Editor uiteraard ook snel, maar je hebt altijd te maken met meerdere advertenties. In het geval van de Shared Library blijft het een set.

Wanneer je dus een wijziging maakt in een advertentie uit de Library worden alle advertenties aangepast.

shared_ads_lists4In het SEAT account zijn alle adgroups behoorlijk ver opgesplitst en voorzien van een superrelevante ad. Zo heb je een adgroup ‘Leon – Lease’ en ‘Leon – Kopen’.

Beide adgroups hebben andere zoekwoorden en dus ook andere ads. Echter, in de automotive branche zijn er regelmatig acties. Je wilt dan snel veel exposure.

Ongeacht of mensen zoeken op ‘seat leon kopen’ of ‘seat leon leasen’ wil je ze dan de ads laten zien van een nieuw model of een bepaalde aanbieding. Met een Ad List voeg je eenvoudig een set ads toe aan meerdere adgroups binnen een campagne.

Bij het advertentieoverzicht zie je dan een extra link onder de ad staan waardoor je weet dat het om een gedeelde set gaat (zie afbeelding).

Nadelen

Uiteraard kent het gebruik van de Shared Library ook een aantal nadelen:

Niet AdWords Editor compatible

Zoals zoveel features uit de Shared Library zijn de Ad Lists niet compatible met de AdWords Editor. Hierdoor mis je soms toch wat snelheid / gemak dat je vanuit de Editor gewend bent.

Geen scheduling / automated rules mogelijk

Daarnaast is het niet mogelijk om de Ad Lists te schedulen.

In het voorbeeld van SEAT kun je dus wel de reguliere advertenties weer activeren maar niet de Ad Lists pauzeren op het moment dat de actie is afgelopen.

Resultaten worden niet gebundeld

shared_ads_list3

Een groot voordeel van Ad Lists zou kunnen zijn de de resultaten worden gebundeld binnen de set.

De impressies worden immers niet over alle ads binnen de adgroups verdeeld, maar over een set met 3 varianten (zie afbeelding hiernaast).

Helaas worden de impressies / clicks gewoon toegekend aan de individuele (virtuele) ads binnen de adgroups.

In het geval van de SEAT Leon propositietest was het dus nog steeds nodig om de data van alle losse ads samen te voegen om te kunnen beoordelen welke het beste presteerde.

Conclusie

De Ad Lists uit de Shared Library zijn heel handig voor het snel live zetten van een set advertenties in meerdere adgroups.

Er kleven echter ook een aantal nadelen aan, waarbij het ontbreken van automated rules het grootste bezwaar is.

Oh ja…, de best presterende ad uit de SEAT test was variant 2 met een CTR die +-60% hoger was dan de andere varianten.

Deel 1: Google AdWords Shared library – Deel 1: Campaign Negative Keywords
Deel 2: Google AdWords Shared library – Deel 2: Shared Budgets

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners