Google AdWords vs. Bing Ads: the Challenge

Adverteer je nog niet op Bing (& Yahoo)? Dan leggen we in deze post uit waarom je dat wél moet doen.

Bing is allereerst steeds vaker een standaard zoekmachine (voor Siri en straks bij Apple’s Mac OS X Spotlight bijvoorbeeld) en Microsoft-sites staan op nummer 2 in Nederland als het gaat om meest bezochte sites.

Daarbij blijft Bing de advertentiemogelijkheden ontwikkelen en uitbreiden.

Zo biedt het inmiddels net als AdWords ook sitelinks, locatie-extensies en telefoonextensies.

Reden genoeg om het verschil tussen Bing en AdWords eens te onderzoeken.

We hebben gekeken naar de resultaten van de maand mei van onze vijf grootste Bing-adverteerders, allen actief in de consumentengoederen en -dienstenmarkt.

Bing-Google

Volume

Als we het aantal vertoningen van betaald zoekverkeer op Bing vergelijken met AdWords, dan zien we dat het volume iets meer dan 8% is van het volume op AdWords.

Omdat we niet alle campagnes uit AdWords geïmporteerd hebben in de zoekmachine van Microsoft, zullen we de vuistregel van Bing aanhouden: Bing biedt gemiddeld 10% van het volume van AdWords.

CTR en CPC

We zien bij iedere klant uit de test een hogere CTR in AdWords: de CTR in Bing is 36% lager.

Door die lagere CTR en het lagere volume, is het aantal klikken via Bing uiteindelijk zo’n 5% van wat we via AdWords realiseren. Maar er zijn belangrijkere meetpunten dan sec volume en CTR, dus laten we die eens bekijken.

Bing blinkt enorm uit in de gemiddelde kosten per klik (CPC): deze is liefst 40% lager dan in AdWords.

Daar komt nog eens bij dat de gemiddelde advertentieposities die bij deze CPC’s horen, gemiddeld 1 positie hoger zijn dan die in Google.

Gemiddelde Orderwaarde

Uit recent onderzoek van comScor qSearch blijkt dat de gemiddelde Bing-gebruiker meer uitgeeft dan de gemiddelde Google- of andere zoekmachinegebruiker.

Het verschil in het laatste geval is maar liefst 29%! Uit onze eigen tests blijkt dit percentage 28% te zijn.

De gemiddelde Bing-gebruiker kost dus niet alleen minder, hij is ook nog eens meer waard!

Conversies en CPO

Het conversiepercentage via Bing is iets lager dan dat via AdWords, maar ze ontlopen elkaar niet veel. Wanneer we dat met alle eerdergenoemde factoren samennemen, zien we Bing 4% van het aantal orders van AdWords realiseren (bij ongelimiteerd budget op bepaalde keywords), met een 20% lagere Cost Per Order!

Microsoft geeft zelf aan dat dat laatstgenoemde percentage zelfs tot 30% kan oplopen (waarschijnlijk bij een lagere CPC en lagere advertentieposities).

Start met Bing!

Extra orders tegen een lagere CPO dan in je huidige AdWords campagnes?

Wij zien geen reden om niet te starten met Bing!

Sure, het volume, de CTR en het aantal orders zijn lager, maar een lagere CPO over de hele linie als je zowel op beide zoekmachines adverteert, daar valt niets tegen in te brengen natuurlijk.

Als je een budget wilt bepalen voor Bing raden we je aan ongeveer 5% tot 10% van het AdWords-budget hiervoor te reserveren.

Ervan uitgaande dat je op AdWords gaat voor maximaal volume, ben je dan waarschijnlijk iedere keer zichtbaar als iemand naar je product of dienst op zoek gaat.

Succes verzekerd!

NB

Kun je bovenstaande informatie verdacht goed volgen en ben je op zoek naar een uitdaging? Dan zijn wij wellicht op zoek naar jou.

Bekijk onze online marketing vacatures, stuur vandaag nog je CV en wellicht schrijf jij ons volgende SEA-blog!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners