Google breekt belofte?

Google heeft bevestigd dat het is gestart met een ‘klein’ experiment waarbij grote banners van ongeveer 30 bedrijven in Amerika in de zoekresulaten worden getoond.

Het gaat om bedrijven zoals Southwest Airlines, Crate & Barrel en Virgin America.

Branded

Zoals je kunt zien gaat het om een significant deel van de SERP waarbij slechts 10% tot 15% (variërend per device en per bannercampagne) van de ruimte voor organische resultaten overblijft.

Ondanks dat het experiment op dit moment enkel de branded queries betreft, is het toch heel ironisch als je kijkt naar het statement dat Google in 2005 maakte;

“There will be no banner ads on the Google homepage or web search results pages. There will not be crazy, flashy, graphical doodads flying and popping up all over the Google site. Ever.”

Google breekt een belofte die gerelateerd is aan de grondbeginselen van het bedrijf.

Vanaf de start in 1998 viel de zoekmachine op met de overzichtelijke zoekpagina zonder ads en andere elementen.

Mogelijk komt Google nu hierop terug vanwege terugvallende prijzen van de online advertenties?

We weten het niet; de exacte beweegreden vanuit Google voor het ‘brand image’ experiment wordt niet vrijgegeven.

In termen van relevantie is er wel wat voor te zeggen. Het is tenslotte waarschijnlijk dat de meeste mensen die branded termen gebruiken in feite op zoek zijn naar bedrijfswebsites en hierdoor niet vallen over het aanbod in de gesponsorde sectie.

Maar hoe gaat het zijn voor degenen die via Google zoeken en die de gebruikelijke organische resultaten verwachten…

Of de bijna full-page advertentie bij mensen in het verkeerde keelgat zal schieten is de vraag, vandaar dat Google nu alleen nog in Amerika aan het testen is.

Door middel van diverse bannerversies zal Google learnings opdoen en waar nodig bijsturen.

Gevolgen voor SEO?!

Omdat het voornamelijk om branded queries gaat, zijn de gevolgen SEO-wise niet heel spannend.

Als Google van plan zou zijn om ook non-branded queries te betrekken bij deze manier van adverteren dan is de impact op SEO vele malen groter.

Dan komt het erop neer dat we SEO-optimalisaties hooguit nog doorvoeren ten behoeve van de 2e zoekresultatenpagina.

Benchmarkstatistieken gaan daarmee op de schop en het belang van organische optimalisaties zou per direct afnemen.

Het blijft gissen welke ontwikkelingen zullen volgen bij Google, of het nu op gebied van SEO of SEA is.

Geschiedenis leert dat Google drastische wijzigingen gefaseerd doorvoert. Genoeg tijd dus voor echte SEO’ers om gepaste oplossingen te vinden en nieuwe kansen te ontdekken 😉

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners