Google Shopping wordt betaald


In de V.S. is Google shopping al veranderd in een commercieel model en nu is ook Nederland aan de beurt.

De gratis Google Shopping resultaten op de SERP verdwijnen en er komt een commercieel blok voor in de plaats.

Het nieuwe model is gebaseerd op de al bestaande Product Listing Ads.


Wanneer wordt Google Shopping Commercieel?

De overgang is gefaseerd. Vanaf eind november 2012 wordt bij een klein percentage van de zoekopdracht op Google.nl de nieuwe indeling zichtbaar.

Vanaf 13 februari 2013 is dat 100% en worden de commerciële resultaten naast gratis resultaten vertoond.

Eind Q2 2013 is de wisseling compleet en zijn de gratis Google Shopping resultaten niet meer beschikbaar.

Wat moet ik als adverteerder doen?

Wat zijn de learnings van deze aankondiging? En kan ik al actie ondernemen? Let in ieder geval op het volgende:

  • Ga eens na hoeveel verkeer/omzet je momenteel via de gratis resultaten van Google Shopping binnenhaalt. Bedenk dat dit verkeer vanaf Q2 2013 weg is wanneer je verder geen actie onderneemt. Google Shopping verkeer alleen te onderscheiden met utm variabelen of een Filter in Google Analytics.
  • Hoeveel traffic en omzet haal je momenteel uit prijsvergelijkers? In de nieuwe Google Shopping functionaliteiten zullen reviews en het vergelijken van prijzen een belangrijkere rol gaan spelen. De kans is groot dat verkeer zich verplaatst van de traditionele prijsvergelijkers naar Google.
  • Houdt de ontwikkelingen in de gaten. Er is namelijk aangekondigd dat het nieuwe commerciële model ook een aantal nieuwe advertentieformaten herbergt. Snel live gaan met deze nieuwe advertentieformaten zou wel eens een CTR boost kunnen betekenen.
  • Bedenk dat de verhouding Organic / Paid op de SERP nog verder in het voordeel van betaalde zoekresultaten zal uitpakken. Google Adwords wordt dus als kanaal belangrijker.

Meer weten?

Meer weten over deze nieuwe ontwikkelingen? Houdt ons blog in de gaten of neem contact op!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners