Google zoekmachine-ervaring op tablets

Sinds een aantal jaar is de tablet pas echt aan het groeien en nemen steeds meer huishoudens zo’n digitale krant in huis.

De tablet is tenslotte erg handig om thuis even snel erbij te pakken als je wilt kijken hoe laat er een film in de dichtstbijzijnde bioscoop draait.

Doordat er een ontzettende groei zit in de ontwikkeling van de tablet zit ook Google niet stil.

Hoe zit het met de weergave van organische en betaalde resultaten op mobiel?

Optimale ruimte op tablets

Google ziet de groei in tabletgebruikers in de afgelopen jaren als een positieve ontwikkeling en blijft daarom zowel de gebruikers- als adverteerderservaring op tablets met volledige internetbrowser doorlopend verbeteren.

Zo kunnen gebruikers van tablets vanaf augustus 2011 een geoptimaliseerde versie van Google Zoeken gebruiken.

Deze versie maakt maximaal gebruik van de schermruimte van een tablet en is eenvoudig met aanraakbediening te gebruiken.

Google heeft daarnaast ook een aanpassing in het uiterlijk van zoekadvertenties op tablets gemaakt om de gebruikservaring voor tabletgebruikers te verbeteren.

Deze vernieuwde visualisatie is erg handig waarbij de ruimte van de tablet optimaal wordt gebruikt.

Het aantal advertenties dat op een Google-zoekresultatenpagina wordt weergegeven is nu afhankelijk van de stand van een tablet.

AdWords-advertenties op een staande of liggende tablet verschillen:

  • Liggende tablet met zoekopdracht: er worden maximaal twee advertenties boven aan de zoekresultaten weergegeven.
  • Staande tablet met zoekopdracht: er worden maximaal drie advertenties boven aan de zoekresultaten weergegeven.
  • Liggende/staande tablet met zoekopdrachten: net zoals bij geavanceerde mobiele apparaten worden maximaal drie advertenties onder aan de zoekresultaten weergegeven, ongeacht de stand van de tablet.

In een recent onderzoek onder ruim 1400 tabletgebruikers is er gekeken naar het gebruik van de tablet:

  • 68% van de ondervraagden gebruiken ongeveer 1 uur per dag een tablet.
  • 77% van de ondervraagden geeft aan dat hun gebruik door de tablet van de PC/laptop enorm is afgenomen.
  • 82% van de ondervraagden zegt een tablet boven de PC/laptop te kiezen.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners