Hoe scoort je accountstatus in AdWords configuratiescore?

Sinds een maand is er een nieuwe bèta binnen de Mogelijkheden-pagina van de AdWords-interface, genaamd de configuratiescore. Ook wel accountstatusscore.

Een handige tool waar je tips krijgt voor verbetering en optimalisering van je accounts en campagnes.

accountscore sea

Of, zoals Google zelf omschrijft: “De configuratiescore van uw account voor het zoeknetwerk geeft aan hoe goed uw campagnes in het zoeknetwerk zijn geconfigureerd. U krijgt hierbij een aantal aanbevelingen om uw score te verhogen en uw campagnes beter te laten presteren.”

Prettig als je je zorgen maakt over dat je mogelijk wat over het hoofd hebt gezien.

In een handig overzicht kun je zien wat je per campagne wel en niet hebt toegevoegd en wat de configuratiescore is per campagne.

Aanbevelingen

aanbevelingen

Door te klikken op ‘aanbevelingen weergeven’ ga je naar de overzichtspagina van de aanbevelingen. Hier is ook te zien wat er al wel is gedaan per campagne.

Onderdelen van de configuratiescore:

De configuratiescore bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder: het toevoegen van de verschillende extensies (voor toevoegen van elke extensie krijg je een percentage bij de totaalscore), conversies bijhouden, aanbevolen dagbudget, biedingen voor de eerste pagina, zoekpartners ingeschakeld, advertenties bevatten zoekwoorden, advertentiegroepen bevatten actieve advertenties, advertentiegroepen bevatten meerdere advertentievarianten, een site die geschikt is voor mobiele apparaten, meer zoekwoorden toevoegen aan advertentiegroepen met weinig verkeer en een geoptimaliseerde advertentieroulatie gebruiken.

In tegenstelling tot de rechtlijnige logica van de nieuwe scoringsoptie, is alleen niet elk onderdeel van toegevoegde waarde voor een account:

  • Bijvoorbeeld wanneer er verschillende advertenties binnen een advertentiegroep draaien, en deze moeten onafhankelijk van elkaar presteren (A/B testing).
  • Of als campagnes opgezet worden met veel advertentiegroepen en weinig zoekwoorden per advertentiegroep (voor een hoge advertentierelevantie).

100% score?

In onze ogen is het dan ook niet noodzakelijk om altijd een 100% score te behalen. Zoals al aangegeven, wanneer je bijvoorbeeld met verschillende advertenties wilt rouleren en (nog) niet wil optimaliseren voor klikken.

score

Of als er heel specifiek per zoekwoord een advertentie is gemaakt. Dan kan de tool wel aanbevelen om meer zoekwoorden aan één advertentiegroep toe te voegen, maar dat is dan niet logisch.

Conclusie

Het is een leuke optie om te kijken of je account up-to-date is. Al verwacht ik dat het eerder geschikt is voor mensen die zelf hun AdWords-account beheren, dan voor SEA’rs en marketeers.

Zeker aangezien er vrij veel basic aanbevelingen gedaan worden, en je van die laatste groep professionele spitsen mag verwachten dat ze wel weten hoe ze moeten scoren 😉

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners