Merknaam is succesvol keyword

De inzet van merkgerelateerde (branded) keywords bij zoekmachine-adverteren staat steeds meer ter discussie.

Organisaties stellen dat consumenten hun website toch wel weten te vinden: ‘we behalen immers een hoge notering in de natuurlijke zoekresultaten’.

Maar ook dan is het interessant om betaalde noteringen te hebben op merkgerelateerde zoekwoorden.

Waarom? Dat lees je hieronder.

Conversie is hoger na zoekopdracht met merknaam

Uit onderzoek van Compete (in opdracht van Google) blijkt dat van de conversies die voortkomen uit zoekmachines, 51% het resultaat is van een zoekopdracht met de merknaam.

Nog eens 12% van de zoekopdrachten bestaat uit de merknaam in combinatie met niet merknaamgerelateerde woorden.

De overige 37% van de onderzochte consumenten maakt alleen gebruik van niet merkgerelateerde zoekopdrachten.

Vergroot marktaandeel van zoekresultaten op een resultatenpagina

Wanneer een consument een zoekopdracht heeft uitgevoerd, worden er per pagina 20 resultaten weergegeven (twaalf natuurlijk en acht betaald).

Wanneer je slechts één natuurlijke notering hebt, bezit je 5% van de zoekresultaten.

Combineer je dat met een betaalde advertentie dan bezit je twee noteringen, ofwel 10%.

De kans dat consumenten op één van je zoekresultaten klikt, neemt hiermee toe.

Wanneer je website meer bezoekers krijgt en de conversieratio van de bezoekers gelijkblijft levert dit meer conversies op (tegen relatief weinig extra kosten).

Zoekwoorden worden gedurende het zoekproces van de consument specifieker

In 70% van de niet merkgerelateerde zoekopdrachten wordt er pas na meerdere zoekopdrachten geconverteerd (bron: Google).

Consumenten starten het zoekproces met generieke zoekopdrachten (bijvoorbeeld “wintersport”), naarmate de consument zich verder in het zoekproces bevindt worden de zoekopdrachten specifieker (bijvoorbeeld “wintersport chalet Val Thorens”).

Wanneer de consument via de generieke zoekopdracht al in aanraking met uw merknaam is gekomen is de kans groot dat de consument je merknaam in een specifieke zoekopdracht gebruikt (bijvoorbeeld “Interhome chalet Val Thorens”).

Conversie is geen gebeurtenis maar een proces

Met betaalde noteringen ondersteun je de consument in het conversieproces.

Een betaald zoekresultaat is in een handomdraai aangepast, een natuurlijk zoekresultaat niet.

Betaalde zoekresultaten zijn dus uitermate geschikt om actiematige wijzigingen snel door te voeren.

Het betaalde zoekresultaat kan ook gemakkelijk naar een voor de actie relevante landingspagina verwijzen.

Hiermee maak je het de consument zo gemakkelijk mogelijk om te converteren.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners