Responsive Search Ads – wat heb je er nu echt aan?

Sinds augustus dit jaar kunnen we ook in Nederland gebruikmaken van Responsive Search Ads. Deze advertentievariant geeft een mooi beeld van waar de tekst-ads naartoe aan het ontwikkelen zijn.

In huidige vorm zijn Responsive Search Ads dynamische templates met tot 15 headlines en 4 description lines, die (dankzij machine learning van Google) de best performing creative serveren voor de gebruiker op dat moment.

Kijk, dan heb je onze aandacht, als performancebureau. Maar wat zijn dan precies de best performing creatives, voor welke gebruikers? Wat zijn de volgens Google ideale combinaties?

Onder de kap

Om een en ander inzichtelijk te maken biedt Google Ads de kans om de combinaties in te zien. Helaas enkel met het aantal impressions, want de ads moet je niet op CTR beoordelen volgens de search engine zelf.

Ho. Laat Click Through Rate voor ons nu een erg belangrijke KPI zijn om op te sturen. Niet in de laatste plaats omdat dit een goede voorspeller voor de gemiddelde Cost Per Click is.

Responsive Search Ads

Gelukkig hebben we in Search Ads 360 (voorheen DoubleClick Search) de mogelijkheid om wat meer informatie te achterhalen. Clicks, impressies, CTR en ook gemiddelde CPC zijn hier wel in te zien voor de ingezette advertentiecombinaties.

Wat kunnen we hier nu mee?

Met Responsive Search Ads gaan er meer ad-combinaties de veiling in. Hierdoor is de kans groter dat je ads relevanter zijn en de veiling winnen, wat uiteindelijk resulteert in extra impressies en dus ook extra traffic.

Positief als je hard op zoek bent naar kansen om net dat beetje extra traffic uit een bepaalde zoekwoord-ad-combinatie te persen.

Maar voor branded search queries waarbij je in volume praktisch weinig te winnen hebt, is een CTR juist een passender KPI om op te sturen. Hoe hoger de CTR hoe beter.

Goed, dankzij de nieuwe inzichten uit de Responsive Search Ads kun je – dus ook als je ervoor kiest om op andere kpi’s te sturen – in ieder geval sneller potentieel interessante advertenties vinden, die je alsnog als ETA’s (Expanded Text Ads / reguliere ads) kan inzetten.

Bovendien zou je ook op een non-branded campagne waarbij je gelimiteerd bent door je budget, op basis van de Responsive Search Ads-inzichten, in tweede instantie verder kunnen optimaliseren op CTR, en daarmee je gemiddelde CPC omlaagbrengen.

Oordeel?

Ondanks dat het onverminderd belangrijk is om zelf de regie in handen te blijven houden, zijn Responsive Search Ads zonder meer een goede nieuwe manier om met hulp van Google Machine Learning je campagnes (nog verder) te optimaliseren.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners