Search Funnels: beter inzicht in bijdrage keywords aan conversie

Google heeft onlangs bekendgemaakt de rapportages binnen Google AdWords uit te breiden met ‘AdWords Search Funnels’.

In totaal worden er 7 nieuwe rapporten aan AdWords toegevoegd die je meer inzicht geven in de bijdrage van je keywords aan conversie.

Momenteel rapporteert AdWords alleen het laatste keyword van de advertentie waarop de consument heeft geklikt voordat hij converteert.

Met de komst van de Search Funnels rapporten gaat AdWords onder de naam ‘assists’ ook de keywords rapporteren van de advertenties waar in een eerder stadium door de consument op is geklikt.

Inzicht in het zoekproces van de consument

In veel gevallen gaat de consument door een zoekproces (dit is vergelijkbaar met het aloude en welbekende AIDA model) waardoor de consument diverse keren op een AdWords advertentie uit een van je campagnes kan klikken voordat hij converteert.

Hij is bijvoorbeeld op zoek naar een digitale camera, hiervoor gebruikt hij diverse keywords in zijn zoekproces voordat hij tot conversie overgaat.

De consument zoekt bijvoorbeeld eerst op ‘digitale camera’ vervolgens op ‘dslr camera’ en klikt bij beide zoekopdrachten op je advertentie maar hij converteert pas wanneer hij zoekt op ‘sony alpha 330’.

Voorheen werd de volledige conversie toegekend aan het keyword ‘sony alpha 330’ maar met de nieuwe rapportage wordt inzichtelijk dat ook de keywords ‘digitale camera’ en ‘dslr camera’ hebben bijgedragen aan de conversie.

Beter optimaliseren AdWords campagnes

De Search Funnels rapporten geven je beter inzicht in de effectiviteit van je keywords waarop je acties kan baseren om je AdWords campagne verder te optimaliseren.

Het adverteren op het keyword ‘digitale camera’ is vrij kostbaar en in de huidige situatie is de kans aanzienlijk dat dit keyword voor weinig tot geen conversie zorgt waardoor besloten kan worden dit keyword te pauzeren.

Uit de Search Funnels rapportage kan echter blijken dat dit keyword wel bijdraagt tot de uiteindelijke conversie.

Indien de bijdrage tot conversie aanzienlijk is zal je dit keyword niet zomaar pauzeren omdat je dan een groot aantal van de uiteindelijke conversies kan mislopen.

Hoe werken de Search Funnels rapporten?

Om de Search Funnels rapportages te kunnen raadplegen dien je reeds de Google AdWords Conversion Tracking Codes voor het bijhouden van conversies te gebruiken.

Keywords worden alleen in de Search Funnel rapportages meegenomen wanneer je voor de betreffende keywords een advertentie vertoont en de consument daadwerkelijk op de advertentie heeft geklikt.

Net als het bijhouden van conversies registreert AdWords de bijdrage van keywords aan conversie voor een periode van 30 dagen, klikken op een ‘Organic’ zoekresultaat worden niet in de rapportages meegenomen.

Het is niet mogelijk om de bijdrage van keywords voor een specifieke conversie inzichtelijk te maken, alleen de overall bijdragen worden aangeboden.

Dit kan vervelend zijn wanneer je diverse conversies met een verschillende waarde als een brochure aanvraag en aankoop meet.

Naast de bijdrage van de keywords aan conversie wordt ook inzichtelijk gemaakt na hoeveel impressies en/of clicks de consument converteert (bijvoorbeeld: 50% converteert na 1 klik, 20 procent converteert na 2 klikken etc.)

Wanneer kan ik de nieuwe rapporten gebruiken?

Google heeft aan zoekmachine marketing bureau Searchresult laten weten dat de Search Funnels rapportages de komende weken worden uitgerold binnen de bestaande AdWords accounts, daarnaast heeft deze nieuwe meting geen invloed op de AdWords Quality Score.

Wil je weten of de rapportages al in jouw AdWords account beschikbaar zijn? Je moet ze kunnen vinden onder de tab ‘reporting > conversions > Search Funnels reports’.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners