10 vragen over SEO – durf te vragen #DTV

Voor iedereen die nog niet, of amper, in aanraking is geweest met online marketing, hier 10 vragen over SEO. In de categorie: durf te vragen.

  1. Wat is SEO?
  2. Wat betekent SEO?
  3. Waarom SEO?
  4. Wat zijn SEO-werkzaamheden?
  5. Wat zijn SEO teksten?
  6. Waar moet een SEO tekst aan voldoen?
  7. Wat is een copywriter?
  8. Wat is SEO-copywriting?
  9. Wat zijn SEO trends?
  10. Hoe ziet het SEO-landschap er morgen uit?

1: Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) is het voor zoekmachines én menselijke bezoekers optimaliseren van webapplicaties, zoals een website, app, webshop en bijvoorbeeld ook social media als een YouTube-kanaal.

SEO’ers houden zich bezig met het optimaliseren van de techniek, content en de autoriteit van deze webapplicaties.

Laten we, om de verschillende aspecten van SEO door te lopen, SEO eens vergelijken met een huis:

De techniek (de onderliggende code, de html, de databases) fungeert als de fundering van het huis. Die moet solide zijn. Staat je huis op instorten, dan stuurt Google er liever geen bezoekers naartoe.

Content (teksten en beelden) fungeert als de inhoud van je huis. Is er maar weinig of niets te zien? Dan heb je weinig te bieden en zullen mensen die desondanks komen alsnog snel afhaken.

UX, User Experience (gebruikerservaring), is als de trappen in het huis. Wanneer er geen trappen zijn, kun je moeilijk door het huis lopen en raak je op een gegeven moment de weg kwijt.

En als laatste de autoriteit: de wegen naar en rondom het huis. Hoe meer (en hoe bredere) wegen er naar het huis gaan, hoe beter. Meer mensen weten je dan te vinden en ook zoekmachines kunnen je niet langer links laten liggen.

 

SEO huis

Terug naar het menu

 

2: Wat betekent SEO?

SEO betekent Search Engine Optimization oftewel Zoekmachineoptimalisatie. Het optimaliseren van pagina’s, sites, apps en andere online uitingen zodat zoekmachines beter snappen wat je bezoekers te bieden hebt.

Althans… Dat was SEO tóen.

SEO nú draait om meer dan alleen een serie (vooral) technische aanpassingen voor de zoekmachines. Om Google op je hand te krijgen moet je je uitingen (vooral) optimaliseren voor bezoekers.

De letterlijke vertaling van SEO dekt de lading dus niet helemaal meer. Je optimaliseert tenslotte voor meer dan alleen de zoekmachine.

De steeds slimmere zoekmachines hebben bovendien meer indicatoren tot hun beschikking. Denk alleen al aan wat een Google Analytics kan meten. En andere tools die feilloos meten hoe gebruiksvriendelijk je website is.

Terug naar het menu

 

3: Waarom SEO?

Een geoptimaliseerde website wordt (letterlijk en figuurlijk) goed gevonden door zoekmachines. En hoe beter je gevonden wordt, hoe meer mensen je site bezoeken.

En ja, je kunt natuurlijk ook adverteren online, maar SEO is gratis. Je hoeft Google of andere machines niet te betalen om hoog te ranken, je kunt het zelf regelen.

Of je besteedt SEO-werkzaamheden uit.

Terug naar het menu

 

4: Wat zijn SEO-werkzaamheden?

Een SEO’er heeft verschillende werkzaamheden. Onderverdeelbaar in 4 categorieën, die je inmiddels bekend voorkomen: techniek, content, autoriteit en UX.

Een beetje SEO’er is dus thuis in:

SEO-technische werkzaamheden

Bij technische SEO-werkzaamheden kun je denken aan: laadsnelheid verbeteren, aanpassingen in de HTML-code, het instellen van gestructureerde data, een website migreren, het instellen van de juiste redirects, en nog veel meer van dit soort technisch sleutelwerk.

Content-werkzaamheden

Content – inhoud – is het geheel aan tekst en (al dan niet bewegend) beeld, waar je als SEO’er een gerichte bijdrage aan levert.

Te beginnen met zoekwoordenonderzoek. Onderzoek naar woorden en woordcombinaties waarop je gevonden wil worden, en waar je vervolgens pagina’s op optimaliseert.

Dit zorgt ervoor dat deze pagina’s beter gaan ranken op de betreffende zoekvragen en dat er als gevolg meer, en relevantere, bezoekers komen.

Autoriteit-werkzaamheden

Werkzaamheden in de categorie ‘autoriteit’ houden voornamelijk in: het verbeteren en onderhouden van het linkprofiel, toevoegen van interne links, de menu- en footerstructuur verbeteren en aandacht voor de algemene navigatie op je website.

Ook PR, het aanhaken van influencers en het regelen van zichtbaarheid op verschillende blogs dragen bij aan de autoriteit.

UX-werkzaamheden

UX, ook wel User Experience, staat voor gebruikerservaring. En zoals gezegd, een positieve gebruikservaring is steeds belangrijker voor je vindbaarheid.

Werkzaamheden bestaan uit: A/B-testen, de zoekfunctie van de website verbeteren, analyses maken over de bezoekers en hier lering uit trekken, het doorvoeren van consistentie in teksten en de beeldtaal, het toevoegen van gebruiksvriendelijkere formulieren, etc.

Terug naar het menu

 

5: Wat zijn SEO-teksten?

Wanneer je een SEO-tekst schrijft, houd je rekening met onderwerpen en woorden waar mensen naar zoeken. Je verwerkt de zoekwoorden, relevant aan de zoekopdrachten, in de tekst, zodat de tekst beter matcht met die zoekopdrachten.

Vanzelfsprekend is het belangrijk dat deze SEO-teksten goed leesbaar zijn. En dat ze van toegevoegde waarde zijn voor de bezoeker. Zodat ook Google blij is om zoekers ernaar te verwijzen.

Jij blij

Terug naar het menu

 

6: Waar moet een SEO-tekst aan voldoen?

Een goede SEO-tekst zou ten minste moeten bestaan uit de volgende elementen:

  • Goed ingevulde metadata (titel en metabeschrijving). Let op: een titel is wat anders dan een H1.
  • Goed gebruik van headers (H1 t/m H6). Gebruik headers niet alleen als stijlelementen.
  • Prominent gebruik van relevante zoekwoorden. Let op dat je niet over-optimaliseert.
  • Schrijf duidelijke, overzichtelijke alinea’s. Vermijd grote lappen tekst.
  • Gebruik waardevolle content zoals afbeeldingen, video’s, infographics, enzovoorts. En zorg ervoor dat afbeeldingen voorzien zijn van relevante alt-teksten.

Terug naar het menu

 

7: Wat is een copywriter?

Een copywriter schrijft commerciële boodschappen, verpakt in een knap jasje. De (vaak behulpzame en creatieve) teksten van een copywriter hebben als doel om lezers te inspireren en te activeren.

Copywriters hebben een relatie met SEO, omdat ze net als SEO’ers de kunst verstaan om zich goed te verplaatsen in de informatiebehoefte van de doelgroep.

Terug naar het menu

 

8: Wat is SEO-copywriting?

SEO-copywriting bundelt de kracht van een SEO’er met die van een copywriter. Met SEO-copywriting zorg je ervoor dat je een optimale tekst schrijft, zowel voor zoekmachines als voor bezoekers.

Terug naar het menu

 

9: Wat zijn SEO-trends?

SEO-trends volgen in de regel de technologische ontwikkelingen die van invloed zijn op hoe mensen internet gebruiken. Met de komst van smartphones werd optimaliseren voor mobiel bijvoorbeeld steeds belangrijker.

Voorbeelden van trends van dit moment zijn HTTPS, Rich Answers en optimaliseren voor voice-search-zoekresultaten (Personal Assistant Search Optimization (PASO)).

Terug naar het menu

 

10: Hoe ziet het SEO-landschap er morgen uit?

Ervaring is het nieuwe sleutelwoord. En denk dan niet alleen aan de UX op je site, maar aan wat een zoeker ervaart tijdens zijn gehele zoektocht.

Google, SIRI, Alexa en een nieuwe generatie AI-gestuurde engines worden met de dag slimmer in het perfect bedienen van hun doelgroep: die zoekers. Jouw potentiële bezoekers.

Hoe beter jij begrijpt hoe die doelgroep zoekt, hoe beter je gevonden wordt.

Terug naar het menu

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners