Content is King! Ook in het rijk der cavia’s…

Content is King klinkt als een lekkere uitspraak.

Kort, makkelijk te onthouden en altijd een goede binnenkomer om een workshop mee te beginnen.

Maar hoe ‘king’ is content eigenlijk?

Laten we gemakshalve een willekeurige website erbij pakken.

Ik heb zelf twee cavia’s thuis (Puk en Zwiebertje) dus lijkt me een website over deze beestjes een aardige niche.

Google je op cavia, dan komt www.degrotecavia.nl naar boven. De website wordt als authoriteit gezien, getuige de sitelinks die Google laat zien.

Ook op relevante zoekopdrachten zoals cavia kopen of cavia verzorgen scoort de site goed.

Maar waarom?

Domeinnaam en inkomende links

Ten eerste hebben ze een goede domeinnaam gekozen.

Het keyword ‘cavia’ zit erin.

Voor veel bedrijven zal het plaatsen van het belangrijkste keyword in het domein lastig zijn.

De ABN Amro kan moeilijk www.abnamroleningenhypothekenenverzekeringen.nl gebruiken als hoofddomein.

Dan worden ze niet serieus genomen.

Verder bestaat het domein al sinds 2003, wat in internettijd betekent dat de site al bestaat sinds de vroege middeleeuwen.

Hoe ouder het domein, hoe beter. Ook hierin hebben ze een voorsprong op hun cavia-concurrenten.

Ook hebben ze een mooi aantal links verzameld in de loop der jaren. De zoekmachine Yahoo telt er zo al bijna 2100 stuks.

Content op de site

De content op deze caviasite is erg goed. Het is allemaal uniek, opgebouwd in de loop der jaren.

Alle mogelijke facetten van cavia’s komen aan bod, er is zelfs een sectie waar ten hemel gegaande cavia’s geëerd worden.

Waar het een beetje laakt bij deze site is het correct gebruik van de html-elementen die beschikbaar zijn.

Zo is er geen gebruik gemaakt van <h1> voor de titel van de tekst.

Zoekmachines kennen hier juist veel waarde aan toe.

Verder staat er veel javascript en CSS op de pagina zelf, terwijl dit beter extern geplaatst kan worden.

Ten slotte zijn er op dit moment ongeveer 223 pagina’s geïndexeerd door Google.

Veel pagina’s zijn redelijk lang met meerdere onderwerpen op 1 pagina.

Het is best mogelijk om deze op te splitsen in meerdere pagina’s.

Zo wordt de site niet alleen groter, de focus van de pagina’s wordt ook scherper.

Neem de pagina over verzorging.

Waarom splitsen ze deze niet op in verschillende pagina’s over de sub-onderwerpen (de kooi, uiterlijke verzorging en voeding).

SEO vs. Usability

Ik ben van mening dat goede content zowel zoekmachineoptimalisatie als usability raakt.

Er zijn namelijk twee publieken voor jouw webtekst, de zoekmachine en de mens.

Hoewel de zoekmachine de menselijke gebruiker probeert na te bootsen (om zo goede SERP’s te geven) zal hij geen last hebben van slecht leesbare fonts, rare uitlijningen, lettergroottes en funky kleuren.

De content op www.degrotecavia.nl is geweldig in de zin dat het allemaal uniek is.

Het is echter een stuk minder wat leesbaarheid betreft.

Comic Sans is nu niet het meest prettige font en de kleur wil ook nog wel eens veranderen.

Verder zijn er natuurlijk nog een hoop usability-issues op te noemen maar die vallen buiten de scope van deze post.

Oordeel

Als ik als seo-copywriter aan de slag zou gaan voor deze partij dan zou mijn focus liggen op de volgende punten:

  • het correct toepassen van de HTML (h1’s toevoegen, .js en CSS extern plaatsen etc.): De site kan dan nog beter scoren in Google.
  • het leesbaarder maken van de teksten: Uit usability oogpunt kan deze site veel verbeteren.
  • het herstructureren van de pagina’s. Door veel stukken tekst op te splitsen op verschillende pagina’s maak je niet alleen een grotere site, de focus van de webtekst wordt dan scherper omdat 1 pagina over slechts 1 onderwerp gaat.

Ondanks dat er veel te verbeteren valt aan de site is in dit geval content echt ‘king’.

Verder zouden er nog hele leuke elementen aan de site toegevoegd kunnen worden zoals een forum (in plaats van deze extern te hebben) of reacties in het caviahemel-gedeelte.

Ook zou het toepassen van een statistiekenpakket meer inzicht kunnen geven in de bezoekerstromen van de website en eventuele knelpunten.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners