De 5 take aways van SearchLove in Londen

Begin deze week had ik samen met mijn collega Annelies het genoegen om SearchLove in Londen bij te wonen. Na 2 volle dagen vol interessante en leerzame presentaties hebben we weer voldoende nieuwe dingen met je te delen.

Ik heb alvast de 5 belangrijkste take aways voor je op een rijtje gezet.

1. Zoekintentie is veel interessanter dan demografische gegevens. Loyaliteit bestaat niet, het gaat om instant gratification:

Als iemand aan het zoeken is, wil hij/zij zo snel mogelijk een resultaat dat past bij de intentie waarop hij zoekt; informatie, product, vergelijking, etc.

Een belangrijke invulling van de funnelstrategie om hierop in te spelen richt zich dan ook op het met de juiste content op de juiste plaats staan op het juiste moment.

Okay Google, zoek een goeie stoel

Het boeit een zoeker uiteindelijk niet waar hij iets kan vinden, als hij het maar kan vinden. Op de manier die hij wil.

En dat heeft impact op video’s, afbeeldingen, featured snippets en gewone content. Bedenk bij het creëren van een landingspagina dus goed vanuit welke intentie je potentiële klant zoekt.

2. Visual search gaat veel verder dan Image optimization:

Als we het hebben over image optimization focussen we ons vaak nog op wat we met die afbeelding kunnen doen om beter zichtbaar in search te zijn.

Maar het zoekgedrag verandert en mensen maken ook steeds vaker gebruik van image search.

Het is daarom belangrijk om je strategie en inzet rondom visuele content hierop aan te passen. In het blog van Annelies over visual search lees je hier meer over.

Kijk nou

3. De mogelijkheden en zichtbaarheid van video’s in de universele zoekresultaten wordt steeds groter:

Onderzoek naar welke resultaten er in de zoekresultaten worden getoond wijst uit dat bij specifieke zoekopdrachten (denk aan how to’s e.d.) veel video’s voorkomen in de zoekresultaten van Google.

Ook begin je video’s te zien in featured snippets. Met het antwoord op de specifieke vraag in de video gemarkeerd.

Als je hier ook je voordeel mee wil doen, is het embedden van je topvideo’s op YouTube op een dedicated landingspagina een goede eerste stap.

4. Het blijven evalueren van je interne linkstructuur is belangrijk:

Externe autoriteit moet je ook meenemen in het evalueren van je linkstructuur.

Om de focus te leggen op de pagina’s die goed presteren, maar nog niet altijd de juiste interne linkflow hebben, verdient het maken van schalen of een index aanbeveling. Zo kan je een beter inzicht krijgen in de kwaliteit van de verschillende linkstructuren.

Will Critchlow van Distilled gaat hier in zijn blog verder op in.

5. Ben niet bang dat je content faalt, maak publiceren een continu proces. Je hebt namelijk niet altijd alles in de hand (zo kan er net breaking news uitkomen dat jouw content overschaduwt):

De content die je maakt kan niet altijd viral gaan. Het is daarom belangrijk dat het creëren van kwalitatieve content een structureel onderdeel wordt van je SEO-strategie. En content hoeft niet altijd mega-ingewikkeld te zijn.

BFFs

Maak gebruik van de bronnen, contacten en mogelijkheden die je hebt, en stimuleer deelbaarheid.

Tot zover deze eerste recap

Natuurlijk hebben we nog veel meer kennis en inspiratie opgedaan tijdens twee dagen SearchLove. Houd ons blog de komende tijd daarom goed in de gaten.

Love is in the air

Mocht je willen weten hoe wij deze (en uiteraard nog meer) kennis kunnen toepassen bij jouw website? Neem dan contact met ons op.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners