Google My Business: zucht, wat nú weer?

Google Places, Google Maps, Google+ Local, en nu weer Google My Business…

Je wil lokaal goed gevonden worden door (potentiële) klanten, maar ondanks de vele Google-producten zie je door de bomen het bos niet meer.

Want met welk(e) account(s) moet je tegenwoordig actief aan de slag om het maximale uit Google local search te halen?

Heb je even tien minuten? Dan ga ik het je haarfijn uitleggen.

Google Places werd Google+ Local…

In mei 2012 is Google Places vervangen door Google+ Local. Google Places was tot dat moment dé tool waarin je jouw fysieke bedrijfsvestiging(en) inclusief openingstijden, betaalmogelijkheden, adres en foto’s beheerde.

Wie zijn Google Places account goed op orde had, werd beloond met een mooie Google Maps vermelding in de organische zoekresultaten. Zie de afbeelding hieronder voor een voorbeeld.

GMB

Google Places werd in mei 2012 vervangen door Google+ Local, om de integratie met Google’s netwerksite Google Plus een duwtje in de rug te geven.

Vanaf dat moment bestonden er twee soorten Google+ Local pagina’s: eentje voor je bedrijf (corporate) en eentje voor iedere fysieke vestiging die je hebt.

Als je voor je fysieke bedrijfsvestigingen een Google+ Local pagina had aangemaakt, moest je deze via een code op een toegezonden briefkaart verifiëren.

Vanaf dat moment was je weer vindbaar in Google Maps binnen de organische resultaten.

Daar gold dat de hoeveelheid en kwaliteit van je recensies en de manier waarop je je local pagina’s had ingevuld zorgden voor de positie die je binnen het lijstje kreeg.

… maar daar was in juni 2014 ineens Google My Business

Het klinkt een beetje als een aanbeveling of bevel: Google Mijn Bedrijf.

Maar dat is het niet.

Google My Business is namelijk de nieuwe, uitgebreide tool voor alles wat met Google Local search te maken heeft. Daarmee bewerk je vanuit één handig dashboard al jouw gegevens voor Google Places, Google+ Local, Google Maps en Google Search.

Of je vanaf nu met Google My Business gaat werken is geen keuze: alle bestaande Places en Google+ Local accounts zijn inmiddels automatisch gemuteerd.

Okay dan, wat is Google My Business en wat kan je ermee?

Het is één dashboard met alle deuren naar jouw Google Local Search toeters en bellen. Registreer je hier of log in. Met de volgende opties:

Editor

  • In één oogopslag zien welke onderdelen nog niet voltooid/geoptimaliseerd zijn, zodat je daaraan kan werken.
  • Eenvoudig bedrijfsfoto’s toevoegen aan Google Maps Business View, zodat foto’s van je bedrijf (zowel gevel als interieur) op de resultatenpagina vertoond worden.

Reviews

  • Alle online recensies over je bedrijf zien en erop reageren vanuit je Google My Business dashboard.
  • Recensiestatistieken bekijken.

Inzichten/statistieken

  • Zichtbaarheid online (impressies en klikken).
  • Engagement (berichten en acties).
  • Hoe zoekt iedereen je bedrijf en hoe/waar vinden ze het?

GMB statistieken

Hoe zit het met Google My Business voor bedrijven met meerdere locaties?

Heb je een bedrijf met 10 of meer fysieke locaties? Dan vind je in Google My Business een handige bulkuploader waarmee je in een handomdraai al jouw Google Local pages aanmaakt en/of wijzigt.

Deze bulkuploader ken je misschien al van Google Places en werkt eenvoudig via spreadsheets die je kan importeren.

Wijzigen de openingstijden van één of meerdere van jouw fysieke vestigingen? Dan wijzig je dat gewoon in de spreadsheet. Ook voor bedrijfsfoto’s bevindt zich in het dashboard een bulkuploader.

Om dubbele locaties in je account te voorkomen, raadt Google aan om iedere locatie in je account een unieke storecode te geven.

Uit ervaring zeg ik: doen!

Dus? Aan de slag ermee!

Ruim één op de vijf zoekopdrachten in Google Search is tegenwoordig lokaal georiënteerd, en dat vraagt dan ook om focus op local search. Zowel door bedrijven als door Google als facilitator.

En onbekend maakt onbemind… raak daarom als de wiedeweerga bekend met Google My Business, en haal het maximale uit Google Local search.

Vergeet niet dat dit nieuwe prachtproduct van Google net als Analytics, Google Plus en Google Maps helemaal gratis aan te maken en te gebruiken is. Dat laat je toch niet liggen? Succes!

GMB algemeen homepage

>> Meer specifieke informatie over Google My Business vind je hier

>> Download ook de handige Google My Business Android app om mobiel in te loggen

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners