Google+ & Local SEO

Op het gebied van lokale vindbaarheid is Google zich hard aan het ontwikkelen.

Het afgelopen jaar heeft de zoekmachine dan ook veel aanpassingen doorgevoerd in de lokale diensten: Google Places & Google+ Local.

Vorig jaar is Google begonnen met het veranderen van Google Places, deze Google Places zijn voortaan Google local +pagina’s.

Met een zelfde interface als een lokale Google+pagina. Inmiddels (sinds juni 2013) is Google bovendien begonnen met het veranderen van het Google Places Dashboard. Dit is nog steeds niet bij alle Nederlandse accounts gebeurd, vooral bulkaccounts zijn nog niet veranderd.

Zoek de verschillen…

Aangezien een local +pagina en een lokale Google+ business pagina bijna niet meer van elkaar te onderscheiden zijn, een korte toelichting:

Google places (local +pagina):

Zichtbaar in Google maps en lokale zoekresultaten. De pagina zelf heeft twee tabs; ‘Over’ en ‘foto’s’ en biedt de mogelijkheid de pagina en het bedrijf te beoordelen door middel van een review.

Lokale Google+ business pagina:

Dit is een reguliere Google+pagina met de volgende tabs: ‘Posts’, ‘over’, ‘foto’s’ en ‘video’s’. Er kunnen geen reviews worden achtergelaten, wel is er de mogelijkheid eenvoudig contact te hebben met klanten door middel van posts en reacties.

Gekoppelde Google Places en Google + lokale bedrijfspagina:

Als beide pagina’s door het verificatieproces van Google zijn gekoppeld, krijgt de pagina het beste van beide werelden.

De Google+pagina wordt gekoppeld aan het lokale resultaat van Google Places en ook kunnen er reviews worden achtergelaten.

Interacties en reviews zijn beide mogelijk in dit geval. Ook kunnen alle verschillende Google-kanalen (inclusief YouTube) op hetzelfde dashboard worden bijgehouden.

The Place to be!

Next Step: World domination!

Google wil uiteindelijk dat alle accounts de koppeling tussen Google+ en Places hebben.

Daarom zijn ze inmiddels in de Verenigde Staten begonnen met het automatisch koppelen van beide accounts.

In Nederland laat dit nog enige tijd op zich wachten, maar het is zeker geen slecht idee om vast vooruit te lopen op wat komen gaat.

Google bepaalt tenslotte een deel van je lokale autoriteit aan de hand van je aanwezigheid op Google+.

Door het verifiëren van je Google+pagina en deze pagina te koppelen aan je website, laat je aan Google zien dat je website te vertrouwen is.

De invloed van Google+ reikt steeds verder.

Meedoen betekent dat je hoger gaat verschijnen in de (lokale) zoekresultaten, en het geeft je de kans de knowledge graph / kenniskaart aan de zijkant van de zoekresultaten zelf te beïnvloeden.

Verder zijn de Google+pagina’s indexeerbaar, waardoor links en tekst op een Google+pagina ook interessant worden.

Dit in combinatie met de waarde die Google lijkt te geven aan +1’s levert vooralsnog een positief beeld op voor het gebruik van Google+ voor (local) SEO.

Het is nog even afwachten wat de uiteindelijke bewezen SEO-effecten zijn als Google het eindproduct aflevert.

Maar wacht voor nu niet langer op Google, en zorg zelf voor een goede inrichting en optimalisatie van je Google+ Local-accounts, gekoppeld voor optimale (lokale) vindbaarheid.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners