Op naar de top met Google Search Console

Search Console Serie – Deel 1 – inzicht in organische prestaties

Wie precies wil weten hoe goed zijn website presteert in Google’s onbetaalde zoekresultaten vaart blind op Google Search Console. Toch zien we nog regelmatig dat bedrijven weinig gebruikmaken van deze handige tool.

En dat ze hierdoor kansen op extra zichtbaarheid en extra verkeer naar hun website laten liggen.

Zonde!

Vandaar deze blogserie. Over tal van waardevolle inzichten die Search Console te bieden heeft. Te beginnen met de inzichten in hoe je website nu eigenlijk presteert in die continue stroom zoekopdrachten.

We loodsen je er stapsgewijs door.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console, vroeger ook wel Webmaster Tools genoemd, is een gratis programma van Google waarmee je de zichtbaarheid van je website in de zoekmachine in de gaten kunt houden.

Dit is ook de tool waarin Google je direct informatie geeft als er problemen zijn met de vindbaarheid van je website. Je krijgt bijvoorbeeld berichten wanneer er pagina’s niet geïndexeerd kunnen worden of wanneer er ineens veel foutmeldingen ontstaan.

Het is daarmee een *onmisbare* tool voor een SEO-specialist en voor iedereen die de organische vindbaarheid van zijn website wil optimaliseren.

Begin 2018 werd de nieuwe versie van Google Search Console uitgerold. Sinds september 2018 is hij officieel uit de bèta en worden er steeds meer functionaliteiten toegevoegd aan de nieuwe versie.

Hoogste tijd voor een blik onder de kap: welke informatie biedt Google Search Console hoe interpreteer je deze informatie?

Organische vindbaarheid

Altijd al willen weten of je gevonden wordt op de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden? Als je in het Search Console-menu op ‘prestaties’ klikt, krijg je een overzicht van de zoekwoorden waar je organisch op gevonden wordt.

Dit is een enorme aanvulling op de informatie uit Analytics: daar zie je alleen de hoeveelheden bezoekers die via Google komen, niet – uitzonderingen daargelaten – waar ze naar zochten of waar ze op klikten.

Zorg dat je bovenaan de prestaties-pagina ‘totaal aantal klikken’, ‘totaal aantal vertoningen’, ‘gemiddelde CTR’ en ‘gemiddelde positie’ aanvinkt. Dan heb je alle belangrijke informatie op een rijtje.

Search Console prestaties

Als je naar beneden scrollt zie je een lijst met zoekwoorden. Ik leg daaronder per selectiemogelijkheid telkens uit waar die optie voor staat en wat je eraan hebt.

clicks

Zoekopdracht

Betekenis

De zoekopdracht is het woord dat iemand intypt in de zoekmachine. Bijvoorbeeld de naam van je bedrijf of een product waar ze naar op zoek zijn. Onder het tabblad prestaties zie je alle zoekwoorden terug waar je website op getoond wordt in de zoekresultaten.

Dit zijn alleen de organische zoekwoorden, dus geen zoekwoorden waar je voor betaald hebt (in Google Ads).

Interpretatie

De zoekwoorden zijn een feest aan informatie. Het zijn dé onderwerpen en vragen die Google vindt passen bij jouw website. Zo ontdek je heel snel of je SEO-inspanningen hun vruchten afwerpen, of dat je scoort, of juist niet, op hele andere onderwerpen.

Zie je bijna alleen maar zoekopdrachten terug met de merknaam van je bedrijf erin? Dat betekent dat de website vooral organisch vindbaar is als mensen specifiek op zoek zijn naar je bedrijf. Niet als ze zoeken naar een specifiek product of een specifieke dienst.

Zie je maar één van je diensten terug in de zoekwoorden, terwijl je er meerdere aanbiedt? Dan is er nog winst te behalen voor de organische vindbaarheid van je andere diensten.

Dankzij Search Console liggen de optimalisatiekansen voor het oprapen.

Aantal klikken

Klikken

Betekenis

Het aantal klikken is het aantal keer dat er vanuit de zoekresultaten is doorgeklikt naar jouw website.

Interpretatie

Als je vaak vertoond wordt in de zoekresultaten, maar het aantal klikken is laag, dan kan het zijn dat je snippet (metatitel en -omschrijving) niet geoptimaliseerd is. Misschien valt jouw snippet minder op in de zoekresultaten dan die van de concurrenten.

Voorbeeld

Hieronder zie je de zoekresultaten voor de zoekterm “iPhone kopen”. Je ziet hier duidelijk dat bepaalde zoekresultaten meer opvallen dan andere. Bol.com toont bijvoorbeeld sterren/reviews en de Mediamarkt werkt met vinkjes.

Thanks Schema.org

Door je metatitel en -omschrijving aan te passen en/of je pagina’s te voorzien van gestructureerde data, maak je jouw zoekresultaat opvallender en stimuleer je het aantal klikken naar je website.

Vertoningen

Vertoningen

Betekenis

De vertoningen geven aan hoe vaak jouw website is vertoond in de zoekresultaten wanneer iemand op het desbetreffende zoekwoord zocht.

Daarmee weet je overigens nog niet of je iedere keer dat iemand naar dat zoekwoord zocht in de zoekresultaten te zien was. Google geeft niet alle geheimen prijs.

Ook weet je met deze informatie nog niet op welke pagina rankt voor die zoekterm. Het kan bovendien zo zijn dat er meerdere pagina’s ranken voor hetzelfde zoekwoord. Gelukkig is die informatie wel inzichtelijk:

Klik op het zoekwoord en daarna op het tabblad ‘pagina’s’. Dan krijg je alle pagina’s te zien die ranken voor dat zoekwoord + hoe vaak elke pagina is vertoond in de zoekresultaten + hoe vaak erop geklikt is.

Interpretatie

Met deze informatie achterhaal je onder meer of pagina’s binnen je eigen website met elkaar concurreren. Als er twee pagina’s zijn met beide een hoog aantal klikken en vertoningen voor hetzelfde zoekwoord, concurreren ze wellicht met elkaar.

Je kunt jezelf dan afvragen of dat nuttig is. Dienen allebei de pagina’s een ander doel, maar sluiten ze wel beide aan bij de zoekintentie? Versterken ze elkaar? Of kun je de pagina’s beter samenvoegen?

Gemiddelde click-through-rate (CTR)

CTR

Betekenis

CTR staat voor click-through-rate. Dit getal geeft aan welk percentage van de zoekopdrachten waarbij je site te zien was ook daadwerkelijk een klik naar je website heeft opgeleverd.

De CTR is van verschillende dingen afhankelijk. Als jouw website niet opvalt tussen de andere zoekresultaten, zoals eerder beschreven, zullen bezoekers minder snel geneigd zijn te klikken. Ook de positie op de zoekresultatenpagina zelf speelt een rol.

Een lagere positie op de pagina is bijna altijd synoniem met een lagere CTR.

Interpretatie

Als je website een redelijk hoge positie heeft, bijvoorbeeld in de top 5 van de zoekresultaten, maar de CTR is laag, dan kan je proberen de metatitel of -omschrijving aan te passen. Maak de snippet aantrekkelijker, zodat je mensen ertoe aanzet om door te klikken.

Onze snippet tool is hier erg handig voor. Je kunt hiermee je snippet direct optimaliseren, zodat hij geschikt is voor zowel mobiel als desktop search.

Sta je op een lagere positie in de zoekresultaten? Dan is het slim om eerst je positie te verbeteren. Als je website op pagina 2 of lager in de zoekresultaten staat, is de kans tenslotte klein dat gebruikers jouw resultaat überhaupt zien in de zoekresultaten.

Positie

Ranken in Google

Betekenis

Dit is de gemiddelde positie die je website in de zoekresultaten heeft voor het betreffende zoekwoord.

Je positie heeft natuurlijk ook een grote invloed op het aantal keer dat er doorgeklikt zal worden naar je website. Als je in de top 3 van de zoekresultaten staat, krijg je veel meer kliks dan wanneer je verder naar onder (laat staan op de tweede of derde pagina) staat.

Interpretatie

Met deze optie zie je direct op welke zoekwoorden je al topposities noteert en wat de quick wins zijn.

Als je al wel op de eerste pagina in de zoekresultaten staat, maar je staat nog niet in de top 3, dan kun je wellicht met wat kleine aanpassingen je positie verbeteren. Bijvoorbeeld door tekstuele aanpassingen op de pagina.

Tegelijkertijd kun je achterhalen voor welke zoekwoorden en pagina’s er nog echt veel werk aan de winkel is.

Nog meer interessante informatie over je prestaties

Informatie over een specifieke pagina

Wil je meer weten over een specifieke pagina? Klik dan op het tabblad pagina’s. Vervolgens klik je de URL aan waar je meer informatie over wilt. Klik daarna op zoekopdrachten, dan zie je op welke zoekwoorden je rankt voor die pagina.

Zo analyseer eenvoudig op welke zoekwoorden de pagina nog niet hoog genoeg rankt, wat je weer meeneemt in je optimalisatieslag.

Webmaster Tools 2.0

Informatie over landen en apparaten

Google Search Console geeft je ook de mogelijkheid om je prestaties uit te splitsen per land en per apparaat. Voor een internationale website is het interessant om te zien hoe de verschillende landen het doen qua organische prestaties.

Gebruik hiervoor het tabje ‘landen’. Aanvullend heb je nog de optie te filteren op een specifiek land, zodat je bijvoorbeeld alleen de prestaties voor Nederland of Duitsland te zien krijgt. Hetzelfde geldt voor apparaten, te verdelen in verkeer vanaf mobiel, desktop en tablet.

Tijdsweergave

Tot besluit. Ranken in Google is allesbehalve een statisch gebeuren: de algoritmes veranderen voortdurend, er zijn altijd kapers op de kust die je positie willen veroveren, en de waan van de dag heeft invloed op het zoekgedrag.

Daarom laat Google je het liefst zien hoe je er nú voor staat, en staat de tijdsweergave waarover je alle bovenstaande informatie krijgt, ingesteld op de afgelopen drie maanden.

But wait, there’s more!

Een fijne verbetering aan de nieuwe Search Console is dat je wat verder terug mag blikken – handig om te zien hoe je site zich in een jaar ontwikkeld heeft. Je kunt tot liefst 16 maanden terug*, of, terug tot het moment dat je Search Console ingesteld hebt.

Ook kun je verschillende datum-ranges vergelijken. Dat is een ideale feature, want hiermee zie je welke pagina’s in relatie tot specifieke zoekwoorden gestegen of gedaald zijn in de zoekresultaten.

Wanneer je pagina’s geoptimaliseerd hebt, monitor je zo supereenvoudig wat het effect daarvan is. Waarmee de cirkel rond is: van inzicht tot optimalisatie en daarna: met Search Console zit je comfortabel in de driver’s seat.

Op naar de top.

*Als je account 5 maanden geleden gemaakt is, kun je dus ook maar 5 maanden terugkijken. Reden te meer om Search Console zo snel mogelijk te activeren als je dat nog niet gedaan hebt.

Go SEO go

Tot zover deze eerste rondleiding: veel succes met Google Search Console. En… kom je er zelf niet helemaal uit? Dan kun je altijd de hulp van onze SEO-experts inschakelen.

Houd ondertussen onze website in de gaten (op LinkedIn, of  Twitter) voor de tweede blog in deze serie, waarin we dieper ingaan op de onderdelen dekking, sitemaps en mobiele bruikbaarheid.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners