Google zet punt achter keyword data: 100% Not Provided

Google heeft organic keyword data definitief de nek omgedraaid.

Meerdere sites rapporteerden al een sterke stijging in het (not provided)-aandeel in het zoekwoordenrapport, en nu blijkt Google bevestigd te hebben dat ze alle zoekopdrachten overzetten naar secure search, wat een 100% (not provided)-aandeel tot gevolg zou hebben.

Het was een mooie deal.

Google geeft ons inzicht in de vragen en behoeften van mensen, wij kunnen onze websites verbeteren en daardoor verbetert de kwaliteit van de zoekresultaten in Google. Win-win toch?

En nu is dan de dag aangebroken dat Google helemaal geen zoekwoord data meer laat zien. Het tijdperk van 100% not provided.

Even terug: wat is (Not provided)

Iets minder dan 2 jaar geleden begon Google haar zoekopdrachten via ‘Secure search’ te laten lopen.

Onder het mom van privacy werden daarmee geen organische zoekwoorden meer meegegeven naar de site die bezocht werd vanuit Google.

Daardoor kregen site-eigenaren plots naast de zoekwoorden die verkeer dreven naar hun website, ook het ‘zoekwoord’ (not provided) te zien.

In het begin was Secure Search er alleen voor gebruikers die ingelogd waren in Google.

Begin dit jaar werd Secure Search uitgebreid naar de omnibox, het Google Chrome veld waarin je zowel de URL als een zoekopdracht in kunt typen.

Firefox 14 zette vervolgens ook standaard Secure Search aan. En nu geeft Google toe dat het alle zoekopdrachten via Secure Search gaat laten lopen.

Tijd voor oplossingen

Tijd voor oplossingen

Is er iets te doen aan (not provided)?

We kunnen al onze webpagina’s op NOINDEX zetten? Als we dat allemaal zouden doen, heeft Google een groot probleem.

Maar dat doen we niet.

Google is groot. Heel groot. We kunnen niet anders dan de situatie accepteren, helaas.

Dus zijn er work-arounds? Ja en nee.

De echte zoekwoorden gaan we niet meer terugkrijgen, maar er zijn nog wat opties om toch meer inzicht te krijgen in de zoekwoorden waarmee bezoekers je site bereiken:

  1. Kijken op welke pagina bezoekers landen. De homepage is waarschijnlijk meer branded traffic, terwijl die dieperliggende pagina van de rode racefiets met 29 inch wielen waarschijnlijk een search op een soortgelijke fiets is.
  2. Gebruikmaken van Google Webmaster tools. Hoeveel wordt er gezocht op termen en hoeveel wordt er op jouw resultaat geklikt.
  3. Via advanced filters de parameters van Google ombouwen naar waardevolle informatie.

Searchresult bespreekt deze en volgende week een aantal opties die dat beetje extra inzicht geven waar iedereen om zit te springen!

Lees ondertussen ook vast deze eerste reacties op het al dan niet omzeilen van 100% (not provided):

Post-PRISM op Search Engine Land

De tussenstand op Not Provided Count

(Not provided) SEO-zoekverkeer toch meten

Wat te doen volgens Moz.com

En jouw mening is uiteraard ook weer welkom in de comments 

Blijf op de hoogte via RSS, aan je Twitter, je Google+ of meld je aan voor de nieuwsbrief in de footer!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners