Kansen voor het oprapen met Content Gap-analyses

Hoe goed presteert jouw content in de zoekresultaten vergeleken met de concurrentie? Hoe scoren zij op dezelfde zoekwoorden en hoeveel organisch verkeer genereren ze hiermee? En op welke relevante zoekwoorden scoort de concurrentie waarop je zelf nog geen positie hebt?

Of anders gezegd: hoe groot is de kloof tussen de prestaties van jouw content vergeleken met die van die ander?

Je ontdekt het met een Content Gap-analyse. Met deze analyse achterhaal je je (ranking)kansen voor een specifiek onderwerp op basis van concurrentieonderzoek. Je brengt de prestaties van de huidige content in kaart, zet ze af tegen die van de concurrentie en je ontdekt snel waar die al op inzet, maar jij (en/of ook zij) nog niet.

Het verschil, het onontgonnen terrein tussen jullie beiden, is de kloof, oftewel de gap, tussen jou en de concurrentie. Een gat in de markt voor je contentstrategie!

Het start met inzicht

Een analyse start altijd met een duik in de data. De tool die we daarbij inzetten, voor het uitvoeren van de analyse en het overzichtelijk verkrijgen van alle relevante data, is Searchmetrics.

De informatie die we nodig hebben voor de Content Gap-analyse:

  • Aantal zoekwoorden waar de pagina op rankt
  • Gedeelde zoekwoorden met de concurrentie
  • Unieke zoekwoorden (dit zijn de zoekwoorden waar de concurrent op scoort en wij niet, de GAP)
  • Gemiddelde positie
  • Gemiddelde CPC
  • Organisch verkeer
  • SEO-waarde (organisch verkeer x gem. CPC)
  • Zoekvolume

En dan: aan de slag!

Stap 1. De statistieken vergelijken met die van de concurrent

Aan de hand van de data die we toevoegen aan Searchmetrics wordt er concurrentiedata toegevoegd. Vervolgens vertaalt Searchmetrics het naar een dashboard boordevol inzichten. Je vindt er je eigen statistieken naast die van de concurrentie en je eigen prestaties naast die van de markt.

De eerste contouren van de potentie van je huidige en te creëren content tekenen zich zo snel af.

Elementen die we in kaart brengen zijn de gedeelde en unieke zoekwoorden van de content ten opzichte van die van de concurrent. De unieke zoekwoorden van de concurrent dienen als input voor het creëren van nieuwe content: dit zijn immers zoekwoorden waar onze content nog niet op scoort. De GAP…

Stap 2. Zoekwoorden bepalen & content creëren

Nadat we een overzicht hebben met zoekwoorden waar de concurrentie op scoort en onze content niet, maken we hier een selectie van waarvoor we nieuwe content willen gaan creëren.

Niet alle zoekwoorden uit deze lijst zullen namelijk relevant zijn.

Kijk bij de selectie van nieuwe zoektermen goed naar de zoekintentie. Welke zoekvraag beantwoord je? Past die bij je doelgroep? Na deze selectie gaan we aan de slag met het creëren van de nieuwe content voor de pagina die we geanalyseerd hebben.

Stap 3. Het meten van het effect

Ter controle, om van te leren en om verdere verbeterslagen te realiseren meet je tot besluit alles weer door. Je vergelijkt de statistieken van voor en na de optimalisatie. Met oog voor:

  • Organisch verkeer
  • Aantal zoekwoorden waar de content op scoort
  • Time on page
  • Bouncepercentage
  • Posities van de zoekwoorden

Dus, doen?

Zeker. In een handomdraai, op paginaniveau, kansen achterhalen voor het creëren van nieuwe content? Waarmee je bijna gegarandeerd direct nieuw online terrein verovert? Het uitvoeren van Content Gap-analyses is wat ons betreft een onmisbare pijler in je online strategie!

Dus, laten doen?

Nog beter. Searchmetrics te prijzig voor dat ene project, of gewoon structureel expertise nodig? We duiken graag samen met jou Searchmetrics in om te kijken waar de kansen liggen.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners