Linkbait: inspiratie, voorbeelden en drempels

Naast het reguliere linkbuilding-werk zoals het benutten van bestaande relaties, internal linking, backlink-analyses en concurrentieanalyses valt veel winst te behalen in het creëren van relevante, creatieve content en high-exposure-acties.

Het gekke is dat de meeste bedrijven dit al wel weten, maar dat er blijkbaar genoeg drempels zijn om het niet te doen, of not all the way te gaan.

Linkbait-tips

Begin altijd met het vaststellen van het doel. Ligt de focus bij traffic, conversies of branding?

Korte termijn of lange termijn?

Het definiëren van de doelstelling helpt bij het bepalen in welke categorie je linkable content het beste past:

• Nieuws;
• Informatief;
• Entertainment;
• Controversieel;
• Resource (naslagwerk of bronnen);
• Widgets;
• …

Nu die linkable content nog… Ter inspiratie hier een aantal random bullets, denk aan:

• Brainstormsessies en contentideeën peilen bij zoveel mogelijk mensen;
• Oud en interessant nieuws opnieuw openbaren in een ander jasje;
• Stimuleren van linken en sharen bij de doelgroep;
• Unieke app of tool creëren en gratis delen;
• Makkelijk te consumeren informatie (eye-candy en visuals);
• Infographics;
• Pakkende titels;
• Ego bait; Een top 10 of top 30 van… En benader de top XX voor publicatie;
• How-to-guides…;
• Interview(s);
• Video/animatie voor een ‘social viral’;
• … mogelijkheden te over!

En/of bekijken eens wat voorbeelden van anderen om op bruikbare ideeën te komen.

Neem bijvoorbeeld deze linkbaitacties van Amerikaanse collega’s:

Caffeine calculator: Death by caffiene by EnergyFiend.com

Caffeinne

shares

De cafeïnecalculator toont op simpele wijze de hoeveelheid koude- of warme dranken die uiteindelijk je einde kunnen betekenen.

Het is een informatieve widget met een aardig entertainmentgehalte, die uiteindelijk veel gedeeld is op social media en daarbuiten.

Muziek visual door reisorganisatie Thomson: How Music Travels by Thomson.co.uk

Muziek

Likes

Thomson heeft een visuele impressie gemaakt van hoe muziek de afgelopen 200 jaar de hele wereld over heeft gereisd. Zodra je de pagina opent dan start de animatie, waardoor het laagdrempelig is (ondanks dat de site in Internet Explorer niet heel veel zin heeft).

Verder geldt ook hier dat het van informatieve (/bruikbare) aard is, met een goed entertainmentgehalte.

Informatieve graphics: A visualisation of the United States debt

Hoeveel heb jij op de bank?

Tweets

De graphics op deze site tonen interessante visualisaties van de Amerikaanse schuld in verhouding tot alledaagse zaken.

Nieuwswaardig, informatief en verpakt in een gelikte graphic wat het tot goede linkbait maakt.

Nog een paar Nederlandse Linkbait-voorbeelden?

Hema neemt de eigen webshop op de hak: http://producten.hema.nl/

BMX downhill Rotterdam in opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat:

Gepersonaliseerde SP viral video – (op een website kon je je naam invullen waarna je figureerde in een op jezelf toegeschreven spotje):

My Social Tattoo:

Drempels?

Om terug te komen op de vraag uit de eerste alinea. Wat houdt organisaties tegen?

Als er genoeg voorbeelden zijn van hoe het ook kan, waar komt de drempelvrees bij organisaties dan vandaan?

Is het de tijd en inspanning die het vergt om een creatieve content te produceren? Zitten de betrokkenen in de organisatie niet op één lijn?

Is het omdat de input maar ook de output van tevoren lastig te bepalen is? Of is het argwaan omdat je vaak wel de succesverhalen hoort en niet de (epic) fails van linkable contentideeën?

Ik ben benieuwd wat volgens jou de dealbreakers zijn. Dus gebruik de commentmogelijkheden

<– en ja… een link naar deze post om het eens met anderen te overleggen is natuurlijk ook altijd welkom.

Ondertussen

Wat het ook is, ik denk dat een slimme linkbaitstrategie een kwestie van trial & error is.

De kunst zit hem in het doen, durven en enthousiasmeren. Zowel intern in de organisatie als naar externe partijen en doelgroep(en).

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners