Linkbuilding na Hummingbird?

De impact van Google’s Hummingbird algoritmewijziging op linkbuilding? Search Engine Land telt er een stuk of zes. In aanvulling daarop hier nog een paar ‘take aways’.

Niet nieuw, maar (nog steeds) van belang voor de doorontwikkeling van het algoritme zijn:

  • Toenemend gebruik mobiele apparaten.
  • Zoekopdrachten worden langer (complete vragen).
  • Social media: data en auteurs
  • Locatie
  • En Google wil, als het even kan, direct antwoord geven binnen de zoekresultaten

“if you create original, deep, subject-relevant content on your sites, you will continue to generate signals of quality that matter to Google”

Dat is niet zo gek want met uitgebreide, inhoudelijke en relevante content heeft Google de mogelijkheid antwoorden te genereren binnen de zoekresultaten zelf. In Google format natuurlijk  :-).

Kenmerken Hummingbird-update:

  • Panda en Penguin waren eerst aanvullingen en zijn nu onderdeel van het algoritme.
  • Veel van de variabelen uit het vorige algoritme blijven hun waarde behouden.
  • Geloofwaardige links (tja..) blijven een sterke impact op ranking hebben.
  • Google Plus zal meer weging krijgen, maar dit geldt niet in alle situaties en voor elke zoekopdracht.
  • Wordt ‘social data’ meer betrokken voor het wegen van content en het wegen van de links naar die content?

Gevolgen?

  • Google gebruikt meer content van sites om antwoorden te geven in Google format. Dit betekent dat goede links er niet altijd voor kunnen zorgen dat je site zichtbaar is in de zoekresultaten omdat Google’s antwoorden de resultaten van sites naar beneden drukken.
  • Het wordt nog belangrijker om goed inzicht te hebben in alle algemene en specifieke vragen die je doelgroep stelt. Zodat je met voldoende diepgang antwoord geeft op deze vragen op je site (misschien ook goed om met semantiek/microdata Google inzicht te geven in vraag-en-antwoord-format). Een deel van je contentstrategie zal in ieder geval meer gericht mogen zijn op ‘problemen oplossen’ en ‘teaching/education’.
  • Google+ en authorship worden belangrijker.
  • Mede door de toegenomen focus op social, hebben virale ideeën een hoge waarde.

Search Timeline 1997 - 2013

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners