PASO: optimaliseren voor voice-search-zoekresultaten

Heb je al eens nagedacht over hoe je je site (of app) optimaliseert voor vindbaarheid via voice-search? Good thinking! Want wie weet is het straks de populairste manier van zoeken.

En dan wil je niet ineens uit zicht verdwenen zijn…

Wat is PASO?

PASO betekent Personal Assistant Search Optimization. Het optimaliseren van je pagina’s zodat deze prominent in de zoekresultaten van de persoonlijke assistenten komen.

SIRI en Google Assistant zijn de bekendste en meest gebruikte assistenten.

Zoeken via een personal assistent heeft meerdere voordelen:

  • Ze zijn geïnstalleerd op je smartphone: je kunt ze waar en wanneer je wilt inschakelen.
  • Ze bieden voice-search: je hoeft niet te typen.
  • De zoekresultaten houden rekening met wie je bent en waar je bent: ze worden speciaal voor jou op een rijtje gezet.

Een verschil tussen zoekresultaten in je browser en voice search-zoekresultaten is dat je bij voice-search een top 3 of top 5 aanbevolen pagina’s krijgt. Hier een positie veroveren is dus nog moeilijker, maar des te waardevoller.

En er zijn nog een aantal dingen die je moet weten over Personal Assistent Search Optimization.

Waarom is optimaliseren voor voice-search-zoekopdrachten belangrijk?

  • 40% van de volwassenen gebruikt voice-search minstens 1 keer per dag
  • 60% van de mensen die voice-search gebruikt, is hier het laatste jaar mee begonnen
  • 50% van álle zoekopdrachten zijn voice-search-zoekopdrachten in 2020

Deze, en veel meer statistieken laten zien dat voice-search booming business is. Dus wanneer je in een of meerdere zoekresultaten staat bij de persoonlijke assistenten, ben je spekkoper.

Helemaal omdat de de kans dat er op jouw vermelding geklikt wordt zo groot is.

Dit is precies waarom PASO ook zo belangrijk is voor SEO. Wanneer je één van de felbegeerde posities veroverd hebt, zie je je zichtbaarheid, CTR en traffic direct een grote sprong maken.

Okay, dus waarom optimaliseren voor voice-search in assistenten? In het kort:

  1. Voice-search is booming; zoekers vinden nóg sneller een antwoord.
  2. Voice-search is makkelijk onderweg, je hoeft niet te typen
  3. De persoonlijke assistenten geven je maar 1 – 5 zoekresultaten in plaats van duizenden met een gewone zoekopdracht.
  4. Wanneer je met een pagina in die zoekresultaten komt, maken je zichtbaarheid, CTR en traffic een grote sprong.

Lees eventueel ook: Google Assistant is nog steeds de beste virtuele assistent!

Hoe werkt PASO?

PASO betekent het optimaliseren van je pagina’s, site(s) en app(s) voor persoonlijke assistenten. Voor je daaraan begint, is het handig om nog even in te zoomen op hoe deze persoonlijke assistenten werken.

  1. SIRI (iOS) en Google Assistant (Android) staan standaard als app op je smartphone.
  2. Open de app en stel een vraag aan de persoonlijke assistent.
  3. De persoonlijke assistent haalt jouw antwoord uit de best passende database.

SIRI en Google Assistant halen hun informatie uit andere bronnen. Wil je je pagina dus optimaliseren voor deze assistenten, is het belangrijk om eerst te weten te komen wat voor welke assistenten geldt.

Zo haalt de Google Assistant zijn informatie uit Google, terwijl SIRI het doet met Bing, Yelp, Foursquare en andere bronnen.

Waar halen de persoonlijke assistenten hun informatie vandaan?

Laten we aan de hand van een paar zoekopdrachten kijken waar de informatie vandaan komt (waar je straks bij wil staan om gevonden te worden).

SIRI als persoonlijke assistent

In de volgende voorbeelden gebruiken we SIRI als persoonlijke assistent.

Een reservering maken

Wanneer je vraagt naar restaurants of plekken waar je iets kunt doen, haalt SIRI deze informatie van een 4-tal websites, namelijk: Trip Advisor, TheFork, Yelp en Foursquare.

Wanneer je een eigen restaurant of lunchroom hebt, is het dus essentieel dat jouw bedrijfsinformatie beschikbaar is op die websites.

Kijk maar:

SIRI is er maar druk mee: bowlen, steengrillen...

De dichtstbijzijnde bowlingbaan is op 4,2 km. Daarna komen er twee die meer dan 10 km ver weg zijn. Echter, er zijn veel meer bowlingbanen hier. Maar omdat deze niet goed ingesteld zijn in de bronnen van SIRI, staan ze niet in de zoekresultaten.

Een (gemiste) kans voor bowlingcentra in Den Bosch.

Winkels zoeken

‘Waar kan ik kleding kopen?’, ‘Waar is de dichtstbijzijnde Jumbo’, ‘Waar is de H&M’  Het zijn vragen die persoonlijke assistenten zo beantwoord hebben. Met dank aan Foursquare en Yelp en Apple Maps.

Waar is de H&M

Zorg ervoor dat je bedrijfsinformatie daar goed staat dan weten die zoekers je straks luid en duidelijk te vinden.

Costes

Overige informatie op het web

SIRI haalt zijn zoekresultaten altijd van Bing. Zorg er dus voor dat jouw informatie ook prominent in Bing beschikbaar is. Wat ook afgezien van voice-search natuurlijk een aanrader is.

Burn baby burn

Google Assistant als persoonlijke assistent

Google Assistant werkt anders dan SIRI. Deze assistent maakt uiteraard gebruik van Google’s logica en presenteert zijn antwoorden veelal op twee manieren:

Het voorlezen van een featured snippet

De Google Assistant geeft de voorkeur aan featured snippets en leest de featured snippet zelfs voor. Zaak om jouw informatie als een snippet gefeatured te krijgen.

Zonnebrand kan over de datum zijn...

De top 3 zoekresultaten van Google

Wanneer er geen featured snippet beschikbaar is, bedient Google je met een aantal toppagina’s uit de Google zoekresultaten. Voordeel daarvan is dat deze niet voorgelezen worden, wat ten goede komt van een hogere doorklikratio.

4G

Samenvatting

De belangrijkste learnings over PASO:

Hoe optimaliseren voor vindbaarheid in SIRI?

  • Onderzoek welke vragen je beantwoord wilt hebben in SIRI.
  • Ontdek of er al een antwoord is en hoe je dit antwoord kunt verbeteren.
  • Bekijk uit welke bronnen SIRI de informatie haalt (Bing, Yelp, Foursquare, Tripadvisor, etc).
  • Zorg dat je met jouw informatie goed vindbaar bent in de desbetreffende bron.
  • Test opnieuw en blijf verbeteren totdat SIRI jou oppakt in haar zoekresultaten.

Hoe optimaliseren voor Google Assistant?

  • Onderzoek welke vragen je beantwoord wilt hebben in Google Assistant.
  • Probeer deze vragen, met (goed voorleesbare) korte antwoorden op je website terug te laten komen.
  • Stimuleer dat de vragen tevoorschijn komen als featured snippets in de zoekresultaten.
  • Verover featured snippets die al bestaan door betere, relevantere antwoorden te geven.

En, last but not least, blijf ons volgen voor de laatste ontwikkelingen. We ontdekken voortdurend nieuwe en nog slimmere wegen om de persoonlijke assistenten op onze hand te krijgen.

Speaking of… Bekijk Project Volcano Ibiza voor een sneak preview!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners