Redacteur, online copywriter of contentstrateeg?

Mensen consumeren informatie op een andere manier dan we gewend waren met offline media.

Bedrijven moeten op dit veranderende mediagedrag inspelen door hun informatie op  -voor de consument- zo prettig mogelijke manier aan te bieden.

De functie van redacteur of online copywriter is hierdoor sterk aan verandering onderhevig.

Het veranderende mediagedrag betekent bijvoorbeeld dat artikelen op een andere manier geschreven moeten worden.

Maar het gaat verder dan dat; het gaat feitelijk over de vraag hoe je informatie (content) moet bundelen, redigeren, organiseren en presenteren.

De functieomschrijving van tekstschrijver, redacteur of online copywriter is dan niet meer voldoende van toepassing.

Content strateeg

De functie van redacteur of tekstschrijver is door online uitgaves veel breder geworden. Daardoor is er een nieuw type functie ontstaan waarop nog niemand echt goed de vinger wist te leggen.

Jack Griffin, directeur van de Ameriaanse uitgeverij Meridith, is één van de eersten die een goede omschrijving voor deze functie bedacht.

“We don’t hire editors anymore, We hire content strategists” (aldus Jack Griffin)

De content strateeg…

Een content strateeg is iemand die verantwoordelijk is voor de manier waarop de content (op een webpagina, maar ook in bijvoorbeeld een tijdschrift) ingevuld wordt.

He or she typically liaises with the client to identify key messages, themes, and tone of voice for written content in order to develop a ‘house style’ that fits the client’s brand (…)

The Content Strategist may also need to liaise with intellectual property specialists to obtain rights to use material owned by other people, or to ensure that the product’s content does not breach copyright.

They may also be involved in the selection or creation of systems for classifying content, usually in conjunction with an Information Architect.”

Een interessante benadering waarvan ik verwacht dat deze in de toekomst veel navolging zal krijgen. In eerste instantie zal dit beperkt zijn tot uitgeverijen (VNU, Reed Elsevier? Wolters Noordhof?) en andere bedrijven/instanties die heel veel content tot hun beschikking hebben (denk aan grote verzekeringsmaatschappijen, ministeries etc.).

Ontsluiting van content via website of zoekmachine?

Jack Griffin geeft al aan de een content strateeg in sommige gevallen zal moeten samenwerken met een Information Architect. De ontsluiting van content is immers ook erg belangrijk (wat heb je aan content als deze niet gevonden wordt).

Niet alleen de ontsluiting van content via de website is belangrijk (informatie architectuur), maar ook ontsluiting via de zoekmachines is belangrijk.  Steeds meer mensen gebruiken standaard een zoekmachine om de informatie die ze zoeken boven water te krijgen.

De zoekmachines nemen zo de rol van een website als startpunt van deze zoektocht steeds verder over (zie ook: “When search engines become answer engines van Jacob Nielsen). Dit is zeker een aspect waar een goede content strateeg rekening zal houden.

Ik ben benieuwd wanneer we de eerste vacatures voor content strategen op Monsterboard kunnen verwachten ;-). (Via: Rethinkingmedia van Anton van Elburg)

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners