Redesign + migratie + Ryanair = SEO-crash

In SEO impact redesign en migratie besteedden we onlangs aandacht aan het nut, dan wel de noodzaak, om tijdig een SEO-specialist aan te haken bij site-migraties.

Die tip kwam net te laat voor Ryanair…

Even een korte refreshcursus?

Bij een best case scenario verlies je maximaal 5% van je traffic gedurende een periode van 2-3 maanden.

Waarbij het zelfs nog zo kan zijn dat wanneer je site er SEO-technisch op vooruit gaat en redirects goed worden uitgevoerd, je site direct een stijging kan doormaken.

Worst case denken we liever niet aan, maar zou zomaar kunnen leiden tot een trafficdaling van 80% gedurende de eerste 11 maanden. Met moeizaam, tot mogelijk geen, herstel in de maanden daarna.

Ryanair besloot de proef  op de som te nemen

Ondanks dat de organisatie op zoek was naar een SEO-goeroe, besloot ze niet langer te wachten.

SEO vacature

Oeps… had nu maar gewacht met redesign en advies gevraagd aan de ‘yet to hire’ SEO-guru 😉

Of toch niet… want waar het uiteindelijk op stuk liep (onder meer redirects), staat niet bij de omschreven werkzaamheden:

SEO goeroe vacature omschrijving
Bron: corporate.ryanair.com/careers

The Guardian heeft een uitgebreid artikel geplaatst waarin ze de schuld vooral bij slecht uitgevoerde redirects legt.

Ryanair zelf zegt hierover dat het om een tijdelijke drop in rankings gaat en dat het aantal boekingen er niet onder zou leiden:

“As part of our evolving digital plans, we will have more helpful content for customers on the website and this will sustain first-page rankings on key search terms going forward.” 

En:

“Various Ryanair.com internal and external linked pages are migrating to the new site. Until the site settles down there will be a temporary drop in organic search positions on certain key search terms.”

Dat is matig verweer, gegeven de impact van het SEO redesign en de slecht uitgevoerde migratie van Ryanair, als je kijkt naar  traffic drop en keyword rankings.

SEO traffic

daling SEO verkeer
Bron: tnooz.com

Positie daling top zoekwoorden

SEO posities SERPs
Bron: Guardian.com

SEO zoekwoorden rankings
Bron: tnooz.com

Komt Ryanair hier ooit nog bovenop? Nou, de luchtvaartmaatschappij beweert dat het tijdelijk is en dat ze uiteindelijk alles alsnog geredirect heeft.

Helaas is de klap al uitgedeeld en de posities in de SERPs zijn niet van de ene op de andere dag weer terug.

De daling in posities en dus ook in traffic zou langere tijd kunnen aanhouden.

Conclusie?

Alhoewel Ryanair-bezoekers het nieuwe design als een positieve verandering zien, was dit niet de beste manier om een nieuw design door te voeren.

Het is te verwachten dat de financiële klap bij Ryanair alleen maar groter wordt als de traffic langdurig laag blijft.

Terwijl ze met een SEO-goeroe aan boord in de hoogste regionen op de automatische piloot hadden kunnen doorvliegen…

Now boarding

Vind je het leuk om nog meer over SEO-redesign en migratie good practices en/of -misstappen te lezen?

Check dan ook nog de volgende case uit 2007 en deze case uit 2009. En deze, en deze, en… Buckle up & travel safe!

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners