Schat je links op waarde in

Op SEOmoz weblog kwam ik laatst een aardig artikel tegen over hoe zoekmachines hyperlinks naar waarde beoordelen.

Dit uitgebreide artikel noemde zeventien punten:

  1. Interne links versus externe links: Een externe link heeft meer waarde dan een interne.
  2. Linktekst: Een omschrijvende linktekst die gerelateerd is aan de doelpagina is goed.
  3. PageRank: Hoe hoger de PageRank, hoe hoger de doorgegeven waarde.
  4. TrustRank: Een link van een vertrouwde – niet-spam – omgeving heeft meer waarde.
  5. Autoriteit domein: Waarde wordt ook bepaald op domein-niveau.
  6. Diversiteit van bronnen: Hoe meer divers de bronnen van inkomende links, hoe beter het is.
  7. Uniekheid van bron-doel combinatie: Als er geen duidelijk verband is tussen bron- en doelpagina dan heeft de link meer waarde.
  8. Positie op de bronpagina: Een link in de footer heeft minder waarde dan een link in een zijmenu of content.
  9. Topische relevantie: Als bron- en doelpagina bij hetzelfde categorie horen dan heeft dit meer waarde.
  10. Content beoordeling: Is de content van bron- en doelpagina gerelateerd aan elkaar, dan heeft dit een positief effect op de waarde van een link.
  11. Geografische positie: Links uit dezelfde geografische positie vertegenwoordigen meer waarde dan links die dat niet zijn.
  12. Rel = nofollow: Nofollow geeft geen waarde door.
  13. Type link: HTML links geven meer waarde door dat Javascript of afbeeldingslinks.
  14. Andere uitgaande links op bronpagina: Heeft een bron-pagina veel uitgaande links dan verminderd de waarde per uitgaande link.
  15. Penalty’s: Als een bronpagina een penalty heeft van een zoekmachine, dan geeft deze geen waarde door.
  16. Content patronen: Met de opkomst van de widgets en syndicatie komt het vaker voor dat een link omringd is met dezelfde content. Dit verminderd de waarde van die link.
  17. Historische data: Opeens heel, heel veel nieuwe inkomende links naar een website is verdacht en verminderd waarde die deze links doorgeven naar de doelpagina.

Al met al een hele lijst om rekening mee te houden als je actief aan de slag gaat met het verbeteren van je inkomende links. Sommige punten uit de lijst zullen nog wel bediscussieerbaar zijn.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners