SEO-impact redesign en migratie website

Voor veel bedrijven is de ontwikkeling van een nieuwe site een langdurig traject waarbij gewerkt wordt aan een mooier design, een betere gebruiksvriendelijkheid en natuurlijk een sterkere conversiekracht. Er worden aan alle kanten partijen aangehaakt om de deadline van livegang veilig te stellen. Toch zien we als zoekmachinemarketingbureau dat SEO vaak een te kleine rol speelt in dat traject. Vaak worden we als bureau te laat, of te beperkt, aangehaakt in het proces.

Om een idee te geven van de impact die een redesign, inclusief migratie van de oude site, kan hebben op de SEO-prestaties van een site, hier twee voorbeelden van de impact op korte termijn: aan de hand van een best case en een worst case scenario.

Siteonderdelen die de meeste invloed op SEO tijdens een migratietraject hebben:

  • Homepage en waardeverdeling
  • Sitestructuur + interne links
  • URLs (redirects + linkwaarde externe sites)
  • Content (relevantie en autoriteit)

Best case scenario:

Bij een best case scenario is de impact van een redesign minimaal. Een lichte dip in traffic is vaak onvermijdelijk. Google zal de positionering van nieuwe URL’s in de SERPs namelijk opnieuw moeten beoordelen en waarderen. Vaak is dit een kwestie van enkele weken.

Uit ervaring blijkt dat je 5% traffic loss gedurende 2 a 3 maanden ondervindt. Uiteindelijk zal het SEO-verkeer zich weer volledig herstellen, en als het goed is zelfs toenemen.

In deze situatie zal het verlies aan bezoekers zich herstellen, onder toezicht van een goede migratie en het eventueel doorvoeren van SEO-kansen en technische verbeteringen.

Extra SEO-budget is in dit geval niet nodig in de weken / maanden na de migratie. Omdat er tijdig voor een juiste doorverwijzing van linkwaarde wordt gezorgd in combinatie met een goede sitestructuur (URL’s en navigatie) en zo min mogelijk contentwijzigingen (on-page).

Worst case scenario:

Tijdens dit migratietraject is geen rekening gehouden met de SEO-impact van het project. Sitestructuur, navigatie, pagina-inhoud en redirects zijn niet zo onder de loep genomen zoals zou moeten. Het effect van een migratie bij een worst case scenario kan in de eerste 11 maanden oplopen tot wel 80% verlies aan traffic per maand (zie voorbeeld hieronder). Waarbij we de homepage niet meenemen in onze berekeningen, omdat die geen effect zou moeten hebben op het SEO-verkeer na de migratie.

 

 

Worst case scenario redesign

In de maanden na de migratie is vervolgens ook vaak geen herstel te zien. Het verlies na een sitemigratie waarbij geen rekening wordt gehouden met SEO is langdurig…

In bovenstaande situatie waarbij verlies langdurig is, zal 100% herstel van het SEO-verkeer niet zonder meer mogelijk zijn. De klant zal rekening moeten houden met een flinke SEO-investering in activiteiten zoals techniek en content.

Conclusie: zorg bij het redesignen en migreren van een website voor een goed en duidelijk plan van aanpak waarbij SEO de aandacht krijgt die het verdient. Haak gewoon een specialist aan die advies kan geven gedurende het traject. Hoe eerder, hoe groter de besparing en de uiteindelijke winst.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners