Wat is AMP ⚡ en wat kan jij ermee?

Op 13 en 14 februari vond de tweede AMP-conferentie plaats. De vorige was in New York, maar deze keer hadden wij het geluk dat het in Amsterdam werd georganiseerd. Gaaf! We waren erbij.

AMP conference

Welke nieuwe ontwikkelen werden er gepresenteerd? En wat kun jij ermee voor je website? Of wacht, ben je nog niet bekend met AMP? Dan eerst de basics.

Wat is AMP?

AMP is een initiatief van Google en staat voor Accelerated Mobile Pages. Een relatief nieuwe technologie die ervoor zorgt dat mobiele sitebezoekers een goede gebruikerservaring op mobiel hebben.

Reden voor de ontwikkeling van AMP was met name dat de snelheid van ‘normale’ mobiele sitepagina’s vaak te wensen overliet. Door sites in AMP-formaat aan te bieden, ontdaan van toeters en bellen, wist Google die horde te beslechten.

Zie eventueel ook deze handige introductie van het AMP-project:.

Wat zijn de voordelen van AMP?

  • Snelle laadsnelheid van je pagina’s (rankingfactor Google vanaf juli 2018)
  • Gebruiksvriendelijkheid op mobile devices (rankingfactor in Google)

Het grootste voordeel is dat een AMP-pagina supersnel laadt. Door de cleane opzet en omdat Google de pagina opslaat in z’n cache. De pagina is daardoor vrijwel direct geladen zodra je doorklikt vanuit de zoekresultaten. Een tweede voordeel is dat inmiddels ook de gebruiksvriendelijkheid van AMP-pagina’s sterk verbeterd is.

Doordat er al zo veel en zo doordacht in geïnvesteerd is, hoef je AMP alleen nog maar op de juiste manier te implementeren om er direct mee te scoren.

Bedenk wel wanneer je aan AMP wil beginnen, dat er nog uitdagingen zijn. Zoals bij elke nieuwe technologie. Pagina’s zijn bijvoorbeeld lastig te tracken. Wanneer een bezoeker op een gecachete AMP-pagina komt, dan zit hij in Google’s ecosysteem, niet op jouw server. Implementatie van goede tracking / analytics is even opletten dus.

Daarnaast is het van belang dat alle AMP-HTML op de AMP-pagina moet kloppen. Want als de pagina niet door de validatie van het AMP-project komt, wordt de AMP-versie van de pagina niet vertoond.

En, laatste minpuntje hoor, alle mogelijkheden die je hebt op een ‘gewone’ pagina zijn vandaag de dag nog niet allemaal beschikbaar in AMP. Hoewel een grote development community achter de schermen er alles aan doet om dat zo snel mogelijk te veranderen.

Ontwikkelingen AMP- en E-commerce-platformen

Okay, nu we de basics behandeld hebben, kunnen we als de ⚡⚡⚡ door met de nieuwtjes. Op het AMP-congres werden de volgende innovaties gedeeld:

AMP Date picker

Voor de travelbranche heel relevant. Code voor een mooi gedesignde kalender voor het selecteren van reisperiodes bijvoorbeeld.

Checkout flow

Bezoekers kunnen ook in AMP straks producten aan een mandje toevoegen en betalingen uitvoeren!

Welke grote E-commerce-partijen al volledig inzetten op AMP? Check de presentatie van bijvoorbeeld Zalando en Ali Express. Doordat deze grote platformen continu doorontwikkelen binnen AMP kan ook jij in de toekomst gebruikmaken van de innovaties die zij doorvoeren.

In other news

AMP stories

Een andere nieuwe toepassing binnen AMP is AMP stories. Een fancy variant op een standaard AMP-artikel. Met video, muziek, animaties, etc. Opgebouwd vanuit verschillende lagen. Gepresenteerd als een verhaal waar je doorheen kunt swipen.

Een voorbeeld van een AMP story is de top 5 leukste Netflix-series. Deze story wordt opgebouwd vanuit een startscherm met titel, de top 5 tips en een standaard afsluitend scherm, waar je de story kunt delen of verder navigeert naar andere content.

AMP stories

AMP is coming to e-mail

Naast AMP stories werd op het congres ook AMP 4email gelanceerd. Deze technologie maakt e-mail (te beginnen met Gmail) interactiever. Denk aan het beantwoorden van een vragenlijst in je mailbox, live prijsupdates van producten elke keer als je de mail opnieuw opent, of het managen van je mailvoorkeuren.

Zonder je mailbox te hoeven verlaten!

Meer weten? Check onderstaande video met usercases van Booking.com, Pinterest en Doodle.

Doelen van het AMP-project

De conferentie werd afgesloten met een roadmap. Wat zijn de doelen van het project? Puntsgewijs:

  • Zorgen dat publishers een app-like experience kunnen bieden voor mobiele gebruikers.
  • E-commerce-sites zo soepel mogelijk over te laten gaan op AMP.
  • Het web een levendige plek maken en houden voor publishers en adverteerders (met betere advertenties in AMP).
  • AMP zo maken dat het niet te onderscheiden is van andere webcontent.
  • Toestaan om te testen met non-AMP JavaScript op AMP-pagina’s.

AMP JavaScript

Dat laatste punt is interessant vanwege het risico dat deze scripts de laadsnelheid juist weer vertragen. Het AMP-team gaf aan dat het desondanks echt een groot experiment wordt. Een uitdaging die ze graag aangaan. Met het risico dat het niks gaat worden, maar wie niet waagt…

En nu? Als de bliksem over op AMP?

Heb je al een supersnelle website en is de user experience geweldig? Dan heb je geen reden om direct over te gaan. Voor het overgrote deel van de websites geldt echter dat ze traag zijn en dat de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele gebruikers te wensen overlaat: voor deze groep is AMP geknipt.

Ons advies: doe gewoon eens een test. Kijk wat het voor je business kan betekenen. Veel van het development-werk is al voor je gedaan. En omdat het format je dwingt om na te denken over mobiele gebruikerservaring zal die toekomstige bezoeker je ook om die reden weten te waarderen.

Testen kun je doen door een pagina te pakken die stabiel verkeer trekt en deze om te bouwen naar AMP. Of test wanneer je een nieuwe pagina gaat bouwen. Zet twee vergelijkbare pagina’s tegenover elkaar. Wat gebeurt er? Wat is het verschil?

Splittesting AMP

Tipje van de sluier wat je zoal kunt verwachten? Neem de user case van Ali Express:

Laadtijd en conversieratio

Beter & sneller dan dat kunnen we het niet samenvatten.

Meer weten of aan de slag met AMP? Wij helpen je graag op weg!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners