Wat te doen met langere metabeschrijving in Google?

De laatste weken gonst het geruchten en nieuwtjes over veranderingen binnen de zoekresultaten. Google is druk aan het testen met nieuwe samenstellingen en nieuwe type resultaten om gebruikers een nog betere ervaring te bieden. Welke wijzigingen zien we en wat betekent dit voor jou?

De langere metabeschrijving

We spotten het eerder al en misschien zag je het zelf ook? Metabeschrijvingen die ineens een stuk langer waren dan de verwachte 120 (mobiel) tot 155 (desktop) tekens. En omdat we ze steeds vaker zagen, zou het een structurele wijziging kunnen betreffen.

Dit vermoeden bevestigt Google 1 december aan Search Engine Land:

“We recently made a change to provide more descriptive and useful snippets, to help people better understand how pages are relevant to their searches. This resulted in snippets becoming slightly longer, on average.”

We zien het als volgt terug in de zoekresultaten:

Langere metabeschrijvingen in de SERPs

Het tweede resultaat laat de ‘oude’ situatie zien. De andere drie resultaten staan in het nieuwe format.

Wat betekent dit voor het maken van metabeschrijvingen?

Het betekent dat je meer ruimte krijgt om te schrijven en hierdoor ook anders naar je metabeschrijving moet gaan kijken.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je nieuwe metabeschrijving optimaal ingaat op de zoekvraag: de verwachting is dat Google resultaten die zoekers al een antwoord op hun vraag geven beter gaat laten ranken.

Wat direct ook een schrijftip is voor de content op de pagina’s zelf. Zeker in Nederland, aangezien Google in de Nederlandse markt er vooral voor kiest om beschrijvingen van de pagina zelf te halen.

Door te optimaliseren op passende antwoorden op veelvoorkomende vragen, help je Google om op basis van de zoekopdracht makkelijker content van je pagina te trekken om er een passende beschrijving uit samen te stellen.

Doen!

Advies is voor je toppagina’s aan de slag te gaan en de metabeschrijving te heroptimaliseren. Hou er rekening mee dat de komende tijd zowel lange (230-320 tekens) als korte (155 tekens) beschrijvingen te zien zijn. Waardoor call to actions bij voorkeur nog steeds in het eerste deel van je description staan.

Wat is het te verwachten effect op CTR?

Het kan zijn dat de nieuwe beschrijvingen tot een lagere CTR leiden op informationele zoekopdrachten. Omdat Google het antwoord al probeert te geven in de zoekresultaten. Voor transactionele zoekopdrachten daarentegen kan het andersom juist betekenen dat gebruikers sneller op je resultaat klikken omdát de beschrijving uitgebreider is.

Een ander effect kan zijn dat mensen (nog) minder vaak bij lagere resultaten op de eerste pagina uitkomen, omdat er nog verder gescrold moet worden. Wat het hebben van een toppositie nog belangrijker maakt en de CTR van lagere posities verslechtert.

<- Wat natuurlijk ook een prima excuus is om je preferred SEO-partij op de valreep van 2017 nog snel uit te nodigen voor die nieuwjaarsborrel 😉

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners