jaccocareers

Jacco: “Er stroomt Searchresult bloed door mijn lichaam”

Je bent sinds 2011 in dienst van Searchresult. Hoe ben jij als Dordtenaar ooit in het Brabantse verzeild geraakt?
In 2007 ben ik afgestudeerd en direct aan de slag gegaan als SEM consultant (Search Engine Marketing) aan klantzijde. Daarna ben ik aan de slag gegaan bij een klein bureau. Hier was ik verantwoordelijk voor SEO campagnes voor klanten binnen het MKB. De diversiteit van bureauzijde vond ik erg leuk, maar de match met het MKB was er niet echt. Als je werkzaam bent voor het MKB, ben je eigenlijk continu bezig met operationeel werk. Je belt veel met de klant en doet alle aanpassingen zelf. Door de focus op operationeel werk, had ik het gevoel mezelf minder te ontwikkelen en ervoer ik onvoldoende uitdaging in mijn rol.

Searchresult stond al een tijdje op het vizier en was voor mij een bron van informatie en inspiratie. Ik zag Searchresult als een voorbeeldbedrijf, waar ik erg graag zou willen werken.
Ik besloot eens contact op te nemen. Op dat moment waren er geen openstaande vacatures, maar na een half jaar werd ik op gesprek uitgenodigd. De klik was er direct! Daarnaast spraken de klanten van Searchresult mij heel erg aan. Ik kon gelijk aan de slag voor Maxi-Cosi, Philips en Robeco. Het voelde goed en ik besloot ervoor te gaan. De rest is geschiedenis!

Je besloot je te specialiseren. Vanwaar de grote voorliefde voor SEO?
SEO is een continu proces. Het is super dynamisch en altijd in ontwikkeling. Ik vind het daarom een heel uitdagend discipline. SEA is in mijn ogen meer zwart-wit: je geeft geld uit, draait aan de knoppen en het staat. In mijn ogen heb je binnen SEO meer klantenbinding: je werkt heel intensief samen. Je rolt testen uit en beoordeelt wat werkt en wat niet. Het is super leuk om samen het maximale resultaat te behalen.

Na enkele jaren als SEO specialist werd je Head of SEO…
Klopt! Ik was verantwoordelijk voor alles wat er op het gebied van SEO met klanten gecommuniceerd werd. Het was mijn taak om ervoor te zorgen dat alle specialisten met de neus dezelfde richting in stonden. SEO is heel breed; er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Het is belangrijk om in de basis hetzelfde te denken en vanuit deze basis te communiceren met klanten.

Door de jaren heen heb ik veel junior SEO specialisten en stagiaires begeleid. Ik vind het super tof om mensen te coachen. Dat is ook de reden dat ik nooit als ZZP’er zou willen werken. De samenwerking met collega`s vind ik juist zo leuk. Ik krijg energie van het overdragen van kennis.

Na een jaar als Head of SEO ben ik omgedoopt tot Head of Content. Mijn rol is nu breder. Ik ben veel bezig met innovaties binnen SEO en focus me op ontwikkelingen als SEO voor marketplaces en voice search.

Hoe heeft Searchresult je ondersteund bij jouw ontwikkeling?
Ik ben echt meegegroeid met het bedrijf. Ik was een van de eerste consultants, samen met Thessa (Operations Manager). Toen Searchresult groeide, groeide ook de behoefte aan teammanagers. Ik heb deze rol geprobeerd, maar ik merkte dat ik nog maar weinig met de inhoud bezig was. Dit bleek dan ook geen goede match. Toen we later van specialistenteams naar klantenteams gingen en teammanagers dus leiding gingen geven aan verschillende disciplines, zochten we naar een manier om de kwaliteit van elk specialisme hoog te houden. Zo is de Head of SEO rol ontstaan. Deze rol sloot perfect aan bij mijn ambities! Ik ben zelf bezig met de inhoud en draag mijn kennis over, maar ben niet hiërarchisch verantwoordelijk.

Ik ben in mijn ontwikkelbehoeften goed ondersteund en heb altijd heel transparant kunnen spreken over mijn ambities. Niet alleen met mijn leidinggevende, maar ook met de CEO.
Mijn ambities en die van de organisatie werden naast elkaar gelegd en zo werd er gekeken of er ruimte was of gecreëerd kon worden.

Is er ooit een moment geweest waar je twijfelde of de match met Searchresult er nog was?
Nee, nooit. In de samenwerking was er altijd ruimte voor een gesprek en een oplossing. Ik ben nooit geremd. Omdat we bleven groeien, ontstonden er vaak nieuwe rollen en die sloten altijd wel weer aan.

Ik moet wel zeggen dat je binnen Searchresult geen afwachtende houding moet aannemen. Je moet je ambities uitspreken en het podium pakken. De ruimte is er, maar er wordt wel van je verwacht dat je het heft in eigen handen neemt. Wij geven de voorzet, maar je moet de bal zelf inkoppen!

Waarom kom jij, na 9 jaar trouwe dienst, nog steeds fluitend naar kantoor?

Inhoudelijk word ik nog steeds uitgedaagd. We werken voor toffe klanten in verschillende branches en elke klant kent zijn eigen uitdagingen. Het is gaaf ze daarbij te ondersteunen.
Daarnaast is het nog steeds een hele toffe club met veel jonge en gedreven collega’s die mij inspireren. Mijn collega’s zijn ambitieus en leergierig en ook ik leer daar nog steeds van.

Het is echt ‘work hard, play hard’ bij Searchresult. Vrienden zeggen wel eens dat ik veel geluk heb met zo’n werkgever. Ik vergeet daar wel eens bij stil te staan. We zijn een unieke partij en ik zal daarom ook niet zo snel verleid worden door andere werkgevers. Het gras lijkt altijd groener, maar het is maar net hoeveel water je het geeft. Ik heb me bij Searchresult altijd heel erg goed gevoeld. Eigenlijk stroomt er gewoon Searchresult bloed door mijn lichaam…

Wat is je allerleukste, gaafste of gekste herinnering van je tijd bij Searchresult?
Poeh, dat zijn er teveel om op te noemen!

Het vetste was de trip naar Malaga. Dat voelde als een echte familietrip. Voor het avondprogramma moesten we zelf een DJ booth bouwen. Daar zijn tien mensen toen de hele dag mee geweest. Dat vind ik super mooi.

Weet je, Gert-Jan (oprichter Searchresult en ex-directielid Adeptiv) is écht de grondlegger van al het moois dat Searchresult heeft gedaan. Hij heeft veel mensen aan zich gebonden met hetzelfde DNA. Zo zijn we groot geworden.

Natuurlijk is het behouden van je unieke cultuur en het bijbehorende familiegevoel soms best lastig als je aan het groeien bent. Er is veel veranderd door de jaren heen, maar ik heb niet het gevoel dat de cultuur van toen verdwenen is. We doen nog steeds super veel leuke dingen met elkaar! Er is bij ons geen haantjesgedrag. We schreeuwen niet hoe goed te zijn, ook al zouden we dat eigenlijk best mogen doen. Ik vind dat sympathiek.

christian

christian@nextlead.nl