Renske

Met een Bachelor Bestuurskunde digital marketing in? Renske bewijst dat het kan!

Om ervoor te zorgen dat we de beste blijven in ons vak, bieden we onze collega’s alle ruimte om het beste uit zichzelf te halen. Wat je achtergrond ook is: we stimuleren je om te leren, je te ontwikkelen én om door te groeien op een manier die bij jou past. Maar hoe ziet dit er in de praktijk nu eigenlijk uit? Dat laten we je graag zien aan de hand van een aantal interviews met onze collega’s. 

In dit artikel lees je hoe Renske bij Searchresult aanklopte voor een bijbaantje. Met haar achtergrond in Bestuurskunde ontwikkelde ze zich uiteindelijk tot Digital Media Strategist. Een interessante en misschien wat onverwachte loopbaan, waar Renske je graag meer over vertelt. 


In 2013 studeerde je af aan Avans. Je ging op zoek naar je eerste echte baan en kwam uiteindelijk bij Searchresult terecht. Vertel.
Ik kende Searchresult al een beetje vanwege mijn bijbaan bij de Lectric groep, waar Searchresult toen onderdeel van was. Daarnaast was een van mijn teamgenootjes van hockey werkzaam bij Searchresult. Zij hoorde dat ik op zoek was naar een baan en bracht me vervolgens in contact met Gert-Jan, Directeur van Searchresult. Op dat moment ging het alleen om een bijbaantje. Ik wilde na de zomer namelijk een pre-master gaan doen.
Tijdens die zomer heb ik Office & Finance ondersteund als soort manusje van alles. Toen bleek dat ik door omstandigheden de pre-master toch niet kon volgen. Gert-Jan hoorde dit en zei: “Dit werk blijf je niet doen, want dit past niet bij jou. Ga maar een discipline leren”. Zo ben ik begonnen met Display & Programmatic Advertising. Later kwam hier het discipline YouTube bij. Ik heb Bestuurskunde gestudeerd en heb nooit een baan binnen digital marketing overwogen. Door omstandigheden is het wel zo gelopen.

Toch heb je wel helemaal je draai gevonden..
Ja, uiteindelijk is het wel echt een match gebleken. Ondanks dat Bestuurskunde natuurlijk hele andere onderwerpen behandelt, leer je wel strategisch te denken. Waarom is een situatie zoals hij is en wat kun je er aan doen om dit te veranderen? Dit kun je ook prima op digital marketing plotten.
Daarom ben ik ook Strateeg, denk ik. Het uitvoeren van een specialisme, zoals het optimaliseren van CPC’s, ligt me minder. Ik hou van de grote lijnen, nieuwe dingen bedenken en vooral lekker creatief zijn.

Inmiddels ben je Digital Media Strategist en ondersteun je ook ons label Kernel op strategisch vlak. Met wat voor soort vraagstukken krijg je te maken?
De vraagstukken waar ik mee te maken krijg, gaan echt over de lange termijn. Wat gaan we doen en waarom? Ik werk veel aan branding campagnes, maar ook aan performance campagnes. Zo denk ik onder andere mee over de verdeling van het mediabudget. Daarnaast bepaal ik (mede) de KPI’s. Campagnematig gaat het over vraagstukken als ‘welke creatives gaan we gebruiken, waarom gebruiken we die en hoe moeten ze eruit zien?’. Ik kijk over de kanalen heen en zorg zo voor consistentie. Alle uitingen moeten in lijn liggen met elkaar, maar wel voldoen aan de specifieke wensen en eisen per kanaal.

Ik werk veel samen met onze specialisten. Specialisten denken over het algemeen heel erg vanuit hun eigen kanaal. Dat is logisch en ook goed, want zij weten precies hoe ze hun kanaal het beste kunnen benutten. Ik zorg ervoor dat we kritisch blijven. Is kanaal X ook echt het beste voor de campagne? Hierbij zijn KPI’s erg belangrijk. We werken in een digitale wereld, waar de overtuiging ‘meten is weten’ heerst. Bij branding campagnes is dat echter lastig, want eigenlijk weet je niks zeker. Voor specialisten vormt dat wel eens een uitdaging: zij denken in afrekenmodellen en algoritmes. Onze samenwerking is dus echt een wisselwerking. We challengen elkaar en bepalen wat we afstemmen over de KPI’s en wat we communiceren met de klant.

Hoe heeft Searchresult jou ondersteund in je professionele en persoonlijke ontwikkeling?
Voor mij is het altijd heel belangrijk geweest om zelf na te denken. Ik ben dan ook heel bewust bezig met mijn eigen ontwikkeling. Wat doe ik nu en wat vind ik daar van?
Ik heb hier veel gesprekken over gevoerd met mijn leidinggevende(n). Omdat ik zo veel met mijn ontwikkeling bezig was, kon ik goed aangeven wat ik leuk vond en wat ik niet leuk vond. Bij Searchresult is dit erg belangrijk. Je moet niet alleen zeggen dat je iets niet leuk vindt, maar ook waarom niet en wat je dan wél leuk vindt. Vervolgens ga je samen met leidinggevende kijken wat je ermee kunt doen.
Na een aantal jaar bij Searchresult, kwam ik in de ‘kriebelfase’. Er was wat minder werk op het gebied van Display en daarom kreeg ik er wat andere taken bij, die ik eigenlijk niet zo leuk vond. Ik besprak dit met mijn leidinggevende, die dit erkende en ook erg serieus nam. Door zelf goed na te denken over wat ik wilde, kon ik heel concreet het gesprek met mijn leidinggevende aangaan. We konden zo samen bekijken of mijn ambities pasten binnen de organisatie en wat er nodig was om mijn ambities waar te maken. Zo heb ik de dingen die ik interessant vond, altijd centraal kunnen zetten. En door verschillende dingen te doen, heb ik veel geleerd en echt ontdekt wat bij me past.

De groei paden bij Searchresult zijn dus niet volledig uitgestippeld. Eigen verantwoordelijkheid nemen is belangrijk.
Ja, en ik besef me ook dat dat niet voor iedereen even gemakkelijk is. Searchresult wil graag dat medewerkers zelf meedenken en daarnaast ook vooruitdenken. Of dat nu over hun eigen carrière is, of over wat er bij klanten speelt. Meer taakgerichte mensen vinden die mentaliteit soms lastig. Zij hebben misschien het gevoel dat er weinig ontwikkelingsmogelijkheden zijn, maar dat is niet waar. Je moet ze zelf spotten én pakken! Je leidinggevende kan je hier overigens wel mee helpen, als je dit lastig vindt.

Wat maakt dat jij iedere dag weer vol energie naar je werk komt?
De afwisseling van werken voor verschillende klanten en de chaos die je af en toe bij een agency ervaart. Ik vind het interessant dat elke week anders is en dat je soms voor deadlines komt te staan die op het eerste oog onmogelijk lijken om te behalen. Voor sommigen werken deadlines misschien beklemmend, bij mij stimuleert het juist een gevoel van ‘dit ga ik fixen!’. Daar krijg ik echt energie van.

Wat is je allerleukste, gaafste of gekste herinnering van je tijd bij Searchresult?
De trip naar Malaga! Er heerste een groot gevoel van saamhorigheid. Zelfs op de momenten dat er geen gezamenlijk programma was, zochten alle collega`s elkaar op. Als bedrijf hebben we nog jaren geprofiteerd van deze trip. Na Malaga merkte je echt dat collega’s een extra stapje wilden zetten voor elkaar.

Grappig was ook dat we destijds nog niet allemaal een eigen werktelefoon hadden. Wel moesten we bereikbaar zijn voor klanten. Dat zorgde voor interessante situaties… Na Malaga kreeg iedereen direct een eigen werktelefoon, haha! 

christian

christian@nextlead.nl