Paulcareers

Na een “uitstapje” naar klantzijde weer terug op het oude nest. Dit is het verhaal van Paul!

In januari 2014 startte je bij Searchresult als online marketing trainee. Hoe kwam je destijds bij Searchresult terecht?
Zoals veel mensen in die tijd had ik een totaal andere voorgeschiedenis dan online marketing. Veel mensen kwamen bijvoorbeeld uit het toerisme, waar op dat moment weinig banen in waren. Zelf was ik werkzaam voor een overheidsorganisatie als beleidsmedewerker. Ik was op zoek naar een switch en ging vooral op zoek naar een organisatie en branche waarin ik me thuis kon voelen. Niet traag en stroperig maar jong, opkomend en met volop groeikansen. Via vrienden in de online sector kwam ik op het spoor van marketing terecht.
Searchresult was eigenlijk het enige bureau dat ik aangeschreven heb dat reageerde en me de kans gaf om te starten als trainee. Ik werd een half jaar opgeleid in SEA en stroomde van daaruit al snel door naar de rol van Senior SEA consultant.


Binnen Searchresult heb je meerdere rollen mogen vervullen, waaronder Head of Paid Search & Head of Automation. Wat hielden deze rollen precies in?
Als Head of paid search was ik het 1e aanspreekpunt voor Google en collega`s binnen mijn discipline. Ik had contact met Google en later Bing over nieuwe ontwikkelingen & trainingen en coachte andere consultants op de inhoud. Zo hielp ik hen groeien van Junior naar Medior of Senior niveau.
Het coachen van collega`s vond ik lange tijd leuk, maar waar ik soms moeite mee had was het enthousiasmeren van minder gemotiveerde collega`s. Daarnaast voelde het op een gegeven moment alsof ik vooral info vanuit Google en Bing doorsluisde naar collega`s en minder bezig was met de inhoud en het bepalen van de richting die we met het paid search op wilden gaan. De Head of automation rol was een logisch vervolg, omdat ik van nature altijd bezig ben met hoe we dingen beter, sneller of makkelijker kunnen maken. Repeterend werk vind ik vreselijk! Bij T-Mobile kreeg ik de opdracht om de consultancy-uren binnen 2 jaar tijd met 40% te verlagen, met behoud van hetzelfde resultaat. Dat betekende dat we de accounts vergaand moesten automatiseren. Ik ben toen aan de slag gegaan met feed-based adverteren en heb ook social & programmatic ondersteund.
Vanuit dit project rolde ik in de Head of automation rol en diende ik, in samenwerking met development, tools te ontwikkelen die het werk van onze specialisten beter en makkelijk maken. Minder uren, meer resultaat!


Eind 2019 besloot je de overstap naar klantzijde te maken. Waarom was dat toen voor jou de juiste beslissing?
Ik merkte dat ik een beetje in een impasse kwam van “wat nu?”. Ik was toen 5 / 6 jaar werkzaam bij Searchresult en vroeg me af hoe het zou zijn om voor een ander type organisatie te werken. Daar kom je natuurlijk alleen achter door het te ervaren. Ik koos bewust voor een rol aan klantzijde omdat ik het gevoel had dat ik aan klantzijde meer impact zou kunnen maken en dingen makkelijker voor elkaar zou kunnen krijgen.
Ook leek het me wel eens lekker om geen uren te hoeven schrijven. 


Sinds februari van dit jaar ben je weer terug op het oude nest. Superleuk! Vanwaar deze keuze?
De verwachtingen die ik had ten aanzien van het werken aan klantzijde bleken achteraf niet helemaal te kloppen. Althans, niet bij de organisatie waarin ik terecht kwam. Ze wilden heel graag, maar waren eigenlijk nog niet klaar voor de digitale transformatie. In de 1,5 jaar die ik weg was heb ik altijd contact gehouden met Caroline (Head of Quality & Innovation). Toen mijn werkgever door corona in zwaar weer kwam opperde Caroline dat terugkeren altijd een optie was. We raakten in gesprek over mijn ambities en de mogelijke inhoud van de rol.
Momenteel ben ik Senior advertising consultant, maar spendeer ik 40% van mijn tijd aan innovatie binnen onze bestaande kanalen. De online wereld verandert snel en ik zorg ervoor dat we klaar zijn voor nieuwe ontwikkelingen. Ik krijg veel vrijheid in mijn rol en ben zelf uitvoerend bezig met innovaties. Dat is ontzettend leuk!
Daarnaast is het fijn om, zeker in deze roerige en onzekere periode, terug te keren naar een vertrouwde, collegiale en stabiele omgeving. De sfeer was hier altijd al goed, dus daar heeft het nooit aan gelegen! 


Wat zijn je ambities binnen Searchresult? Wat hoop je nog te bereiken?
Het zou heel mooi zijn als ik weer kan helpen om een paar grote A-merken binnen te halen. De dynamiek van echt grote bedrijven vind ik heel leuk. Je kunt veel bereiken en bedrijven echt helpen om de volgende stap in digitaal te zetten. Momenteel ben ik dan ook bij enkele grote pitches betrokken.
Daarnaast wil ik zorgen dat Searchresult nog meer toekomstproof is. Veel (grote) bedrijven hebben inmiddels eigen marketeers in dienst, dus onze rol verandert langzaam van uitvoerend naar vooral consulterend. Dat betekent dat ook collega`s die groei moeten gaan doormaken. Een ontwikkeling waarin ik veel kansen zie! 


Hoe zou je de cultuur binnen Searchresult / Adeptiv omschrijven?
Informeel, collegiaal, energiek, open en soms ietwat chaotisch!
We zijn geen organisatie van (veel) vaste regels en gebaande paden. Ik vind het echter heel prettig als niet alles aan regeltjes en groeipaden gebonden is en het heeft mij veel kansen geboden in de rollen die ik bij Searchresult had. Ik heb altijd aan kunnen geven wat ik wilde en door hard te werken ben ik daar ook kunnen komen. 

 

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?