Van projectmanager naar operations manager; dit is het verhaal van Thessa

Vorig jaar vierden we jouw tienjarig jubileum bij Searchresult. In tien jaar tijd heb je een aantal mooie stappen gezet. Kun je ons hier meer over vertellen?
Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik binnenkwam bij Searchresult, in mijn mantelpakje met hoge hakken. Met deze zakelijke outfit sloeg ik de plank flink mis, maar toch was er direct een klik. Ze zochten een SEA / SEO specialist en binnen een week kreeg ik een baan aangeboden.
Ik had niet per se de intentie om tien jaar te blijven; ik heb regelmatig vernieuwing nodig en moet uitgedaagd blijven. Ik had niet verwacht dat er bedrijven zijn die me zo lang konden blijven boeien en verrassen. Searchresult doet dat nog steeds!


Had je destijds al de ambitie om ooit de rol van Operations Manager te vervullen?
Nee. Ik dacht vroeger niet “later wil ik Operations Manager worden”. Naar die rol ben ik echt gegroeid door eerst de rol van Projectmanager en later de functie Teammanager te vervullen. Wel wilde ik altijd al richting management groeien. Op de hogeschool was ik ook altijd een beetje ‘de kartrekker’. Ik hoor en zie veel en heb altijd een duidelijke mening gehad. Na enkele jaren als specialist gewerkt te hebben, werd het tijd om mijn sterke mening in te gaan zetten voor Searchresult. 

Eerst vervulde ik de rol van Projectmanager voor één van onze, destijds, grootste klanten. Toen we van een team van acht enthousiaste mensen steeds sneller groeiden, was het noodzakelijk om teams te vormen. Zo werd de rol van Teammanager geboren. 

Toen ik een aantal jaar later voor de rol van Operations Manager werd gevraagd, was ik net voor de tweede keer moeder geworden. Ik twijfelde aanvankelijk of ik klaar was voor deze carrière stap en of ik het wel kon combineren met het moederschap. Ik had op dat moment het best lopende team en ze hadden iemand in het MT nodig met mijn profiel. Iemand die zorgt voor naleving van het beleid. Iemand die dingen regelt, oplost en goed is in puzzels leggen, want dat is wat een Operations Manager dagelijks doet. Ik voelde me vereerd en de rol sprak me enorm aan en dus besloot ik om de uitdaging aan te gaan!


Als Projectmanager en Teammanager ben je meer met de klant en de inhoud bezig. Nu ben je eindverantwoordelijk voor de hele operatie. Hoe was die overgang?

Heel moeilijk! Ik heb best wat traantjes gelaten toen ik niet meer als specialist op klanten ging werken. Het was mijn laatste link naar operationeel bezig zijn met klanten. Ik ben nu niet meer degene die campagnes bedenkt of uitvoert, maar ik vind het wel belangrijk connectie te houden met de klant. We praten nu over de samenwerking, de kwaliteit van het werk en toekomstplannen. Ik vind het fijn dat ik nog steeds de mogelijkheid heb om op een ander niveau met onze klanten te schakelen. 

De transitie van Teammanager naar Operations Manager was best zwaar. Je bent ineens écht eindverantwoordelijk voor het hele zooitje. Dat was in het begin doodeng. Er komt zoveel op je af! Ik heb lastige momenten gekend, maar die hebben me wel gevormd tot wie ik nu ben. Ik heb geleerd me kwetsbaar op te stellen. Soms mag je best bekennen dat je het antwoord niet hebt. Daarnaast heb ik een gezonde dosis zelfspot. Dat maakt alles wat luchtiger.


Hoe ben je door Searchresult ondersteund bij het bereiken van jouw doelen?
Searchresult heeft mij alle kansen gegeven die je kunt bedenken. Die kreeg ik echter niet door gewoon mijn werk te doen. Ik heb wel extra dingen gedaan om gezien en gehoord te worden. Ik wist waar mijn kwaliteiten lagen en wat mijn passie was en dat heb ik duidelijk laten zien. Dat viel op en daarom ben ik gegroeid tot waar ik nu sta. Ik heb in mijn carrière veel zelf moeten uitzoeken.
Vroeger dacht ik alles wel te weten, maar zeker de afgelopen vijf jaar heb ik veel advies aan collega’s of leidinggevenden gevraagd. Het is belangrijk dat je niet krampachtig probeert te drijven als je aan het zinken bent. Samen weten we meer! Ik kan soms erg overtuigd zijn van mijn visie, maar ik vraag nog altijd of anderen mijn visie delen. Uiteindelijk wil je als manager draagvlak en ambassadeurs. Samen strijden voor een mooier bedrijf. Dat kan niet als men niet achter mij staat. Een wijs iemand zei ooit: “gebruik de wijsheid van de meerderheid, niemand heeft het monopolie op de waarheid”. Daar kan ik me helemaal in vinden.


Wat maakt dat jij iedere dag weer vol energie naar je werk komt?
Deze functie zou ik natuurlijk bij elk bedrijf kunnen doen, maar het zijn de mensen waarmee ik samenwerk die maken dat ik elke dag weer met plezier aan de slag ga. We hebben veel lol, maar werken ook samen aan serieuze doelen. Daarnaast spreekt deze branche mij erg aan. Ik ben een puzzelaar en ik houd van hectiek. Ik wil dingen elke dag een beetje beter doen. Mijn uitdaging ligt ook bij het klaarstomen van de organisatie voor de toekomst. Ik ga voor kwaliteit en wil dat mijn collega’s daar ook voor gaan. Die sfeer heerst hier heel erg.


Wat is je allerleukste, gaafste of gekste herinnering van je tijd bij Searchresult?
Sowieso alle weekendjes naar de Ardennen! Maar ook de (Kerst)feestjes en (onverwachte) borrels. Meer specifiek herinner ik mij de pitch bij een Belgische partij, die echt vreselijk slecht verliep. We baalden enorm, maar stapten daarna direct het vliegtuig in richting Malaga en hadden de tijd van ons leven. Later haalden we een veel grotere klant (en concurrent van de Belgische partij binnen). Iets met ups en downs… 😉

Het is heel mooi geweest het bedrijf te zien groeien van acht medewerkers, tot wat we nu zijn. Het ging lange tijd altijd goed, maar we hebben ook teleurstellingen gekend. Het is mooi om te zien dat we samen ook de mindere perioden goed zijn doorgekomen. En dat we blijven bouwen aan de toekomst. Schouders eronder, niet te lang treuren, vertrouwen hebben in de plannen die we met elkaar maken en weer doorgaan!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl