Case Jumbo: Snel besteld, snel thuisbezorgd

De uitdaging

Jumbo heeft een zeer grote ambitie in e-commerce. Daarom wordt begin 2016 het startsein gegeven voor de uitrol van de Jumbo Bezorgservice. Ze betreden deze markt later dan de concurrentie en moeten zich daarom vooral richten op de eerste stap: het converteren van ‘bricks’ naar ‘clicks’-shoppers. Veel mensen zijn van mening dat online boodschappen doen een tijdrovend klusje is. Juist die drempel moet weggenomen worden met een eenvoudig en snel bestel -& afleverproces.

Het doel

Jumbo wil binnen 5 jaar uitgroeien tot de online marktleider onder supermarkten. Het bedrijf zal dan harder moeten groeien dan de marktleider. Ook dient de omzetgroei structureel van aard te zijn, geen kortstondige uitschieter. Om dit te bereiken, wil Jumbo de weekomzet per thuisbezorglocatie  verdubbelen. En om het structurele karakter te bevestigen moet die omzetgroei voornamelijk voortvloeien uit nieuwe klanten per thuisbezorglocatie. Ook hiervoor wordt een verdubbeling ten doel gesteld.

Het resultaat

  • Jumbo heeft de doelstelling om de markt te stuwen. Deze doelstelling wordt duidelijk behaald. De markt groeit op jaarbasis met +67% (index nov ’16 vs okt ’15 ).
  • Jumbo weet haar totale online omzet bijna te verdriedubbelen en groeit met index 292 (nov ’16 MAT versus okt ’15 MAT). Jumbo accelereert dus.
  • Sinds de start van de thuisbezorgservice groeit het online marktaandeel van Jumbo van 8% via 9% naar 14% (index 175 vs okt ’15).
  • De omzetgroei met index 292 (MAT Nov ’16 vs MAT Okt ’15) is beduidend hoger dan de marktleider (AH) (index 209).
  • Als gevolg van de campagne accelereert de omzetgroei: index 187 (Nov ’16 vs Mrt ’16) ten opzichte van index 156 (Mrt ’16 vs Okt ’15).
  • De marktleider (AH) ziet in dezelfde periode de groei afnemen: index 129 (Nov ’16 vs Mrt ’16) ten opzichte van de hogere groei van index 162 (Mrt ’16 vs Okt ’15) voorafgaand aan de Jumbo-campagne.

Oplossing van Searchresult

De kortlopende campagne heeft het gedrag van de consument structureel veranderd. Zij doen nu vaker online boodschappen. Jumbo zet haar thuisbezorgservice onuitwisbaar op de kaart en doorbreekt voor de klant de gedachte dat online boodschappen doen tijdrovend en gedoe is.

Een nieuw online campagnemodel, dat samen met Google ontwikkeld is, realiseert een positieve trendbreuk in groeicijfers, een structurele uplift in gemiddelde online weekomzet (+43% vs pre-campagne) en laat niet alleen Jumbo sterker groeien dan de online marktleider, maar accelereert ook de totale markt voor online boodschappen.

Winning campagne

En dat is nog niet alles! Het is natuurlijk altijd fijn om waardering te krijgen voor het harde werken. Zo heeft deze campagne ons een DIA en iab Programmatic Award opgeleverd, plus een nominatie voor de SPIN Awards! 

Partners

Read more about our partners