Weergave page title in Google korter na SERP-redesign!

Google heeft weergave zoekresultaten aangepast. Check je page titles!

Google heeft haar zoekresultatenpagina’s (SERP’s) aangepast en dat heeft gevolgen voor de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven.

De belangrijkste wijzigingen zitten ‘m in de title.

Dat is het blauwe, klikbare stukje tekst in de zoekresultaten.

De title wordt sinds kort niet meer onderstreept, en wordt in een groter lettertype weergegeven.

Waarom deze wijzigingen?

Google is er goed in om regelmatig onaangekondigd en zonder uitleg een wijziging door te voeren in haar design of algoritme.

Dat geldt ook voor de title-wijziging.

Waarschijnlijk is de sterke toename van mobiel zoekverkeer een reden voor Google om de titles te vergroten.

De weergave van kleine letters op een smartphonescherm is nu eenmaal niet gebruiksvriendelijk.

De gevolgen voor de weergave van je site

De title tag van je webpagina mag maximaal 512 pixels breed zijn.

Er is dus niet een maximum aantal karakters dat wordt weergegeven.

Een ‘l’ neemt immers minder pixels in beslag dan een ‘m’.

Toch hielden we bij Searchresult altijd 65 karakters als richtlijn aan. Dat wordt nu 55 karakters.

Wil je zeker weten hoe het door jou gemaakte zoekresultaat er uit komt te zien in Google voor je het doorvoert?

Gebruik dan de Snippet Preview Tool van SEOmofo of die van Moz.

De gevolgen voor je search-prestaties

Hield je tot voorheen ook altijd een maximale lengte van 65 of 70 karakters aan voor je title tag en stond je merknaam achteraan in de snippet?

Dan heeft het redesign van Google gevolgen voor je branding in de zoekmachine.

Je merknaam wordt nu immers afgebroken. Zie bijvoorbeeld wat er met de homepage van Allsecur is gebeurd:

Weergave voorheen:
Goed in Google

Weergave nu:
Minder goed in Google

Gevolgen voor CTR

Stond je call-to-action of belangrijkste USP (zoals GRATIS verzending!) helemaal achteraan in de title en valt deze nu weg?

Dan kan dat gevolgen hebben voor je CTR, en uiteindelijk dus ook voor het aantal conversies.

Voor de duidelijkheid: wanneer een title wordt afgebroken, betekent dat niet dat de termen die niet zichtbaar zijn in de zoekresultaten ook geen SEO-waarde hebben.

Het oogt gewoon wat slordiger…

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl