Contentmarketing 2015: van contentproductie naar contentstrategie

Afgelopen donderdag was Searchresult bij Friends of Search 2015. De conferentie met de crème de la crème van zoekmachinemarketingexperts.

Visies en cases vlogen door de spreekzalen.

Er is sprake van een aardverschuiving op het gebied van contentmarketing en SEO… De SEO-checklist van jaren geleden is niet meer. Een simpele landingspagina zonder linkjes, het sturen op een bepaalde zoekwoorddichtheid en een pagina die slechts op één zoekwoord gericht wordt: het zijn strategieën uit het Flippo-tijdperk. Die trucjes werken niet meer.

SEO anno 2015 vereist een focus op gebruikservaring.

Een satellietwebsite, een aparte website met een paar pagina’s met het focuszoekwoord in de domeinnaam, stuk voor stuk krijgen de oude tricks een rood kruis.

Maar… hoe scoor je dan wel in de zoekmachine?

Google wordt slimmer. De zoekmachine vindt gebruiksgemak steeds belangrijker. Het wint aan intelligentie, zowel in het begrijpen van content als in het begrijpen van de wereld op hetzelfde niveau als een mens.

De robots van Google krijgen steeds betere ‘hersenen’ om bij zoekopdrachten de beste resultaten te tonen. Ze begrijpen synoniemen van zoektermen en voelen feilloos aan of we ze als marketeers om de tuin proberen te leiden.

Om daarop in te spelen, is meer gevarieerde, relevantere en langere content op webpagina’s een zinvolle strategie. Hierdoor kan één en dezelfde pagina bovendien op wel twintig zoektermen een hoge ranking krijgen in plaats van op één.

friends-of-search-marcus-tober

Ga voor relevantie en een langetermijnstrategie in plaats van kortetermijntrucjes is dan ook de rode draad van #FOS15.

Verschuif van (content)productie naar strategie

Een slimmere zoekmachine vraagt om een ander plan van aanpak voor SEO en contentmarketing. De verschuiving van contentproductie naar contentstrategie is daarmee een feit.

Common sense

Een voorbeeld: heeft het voor een vergelijkingswebsite zin om content te optimaliseren op de zoekopdracht ‘iPhone kopen’?

Think about it…

Het antwoord is nee, want bij een vergelijkingssite kun je geen iPhone kopen. Google ziet dit en laat de pagina laag in de rankings terugkomen. Vergelijkingswebsites moeten dus de focus verleggen. Ze moeten optimaliseren op vragen die spelen bij de zoektocht naar vergelijkende telefoonwaarden, zoals de aanbieder of de prijs.

Daarmee bewijs je de linkbuildinginspanning ook een betere dienst. En linkbuilding is, ondanks de kritische noten, in markten met veel concurrentie nog steeds een belangrijke rankingfactor.

Linkbuilding?

Ja. Een effectieve strategie voor natuurlijke, niet-spammy linkbuilding blijft het genereren van deelbare content. Een lastige opgave, want wat delen mensen graag?

Een test: een bedrijf bedacht drie type handleidingen, bij wijze van deelbare content, welke denk je dat het minst werkte?

1. Een handleiding voor het maken van een WordPress-website

2. Een handleiding voor het effectief inzetten van Facebook voor bedrijven

3. Een handleiding voor het doen van promotie met Google Plus

Het antwoord: de handleiding over Facebook presteerde erg slecht en werd nauwelijks gedeeld, ondanks dat je zou denken dat hiernaar wel vraag zou zijn bij die miljoenen gebruikers en bedrijven.

Onverwacht toch?

En dat is het hele punt. Maak deelbare content vanuit het idee, niet het format. Waar het vaak misgaat, is dat er gedacht wordt vanuit het format in plaats van het idee.

Neem een organisatie die een infographic maakt, zonder te bedenken hoe uniek en interessant de content is. Een infographic van een drukkerij over inktverbruik zal nooit werken. Een infographic werkt als ie tijdloos, deelbaar en goed is vormgegeven is. Als hij een verhaal vertelt.

Storytelling – wie is er niet mee groot geworden?

En over storytelling gesproken: humor mag. Brainstormen (en eventueel voorleggen aan een panel!) helpt.

Om tot hét topidee te komen, had één van de sprekers over contentmarketing, Hannah Smith, een mooi advies: “Drink beer for big ideas, and coffee to get it done”.

Cheers to that!

Een keertje verder over sparren, of meer informatie? Neem contact op. En laat maar weten: bier of koffie?

🙂

Met dank aan Friends of Search en de presentaties van: Hannah Smith en Marcus Tober.

Merel de Valk

m.devalk@searchresult.nl