Google Core Web vitals Searchresult

Core Web Vitals: wat moeten we er mee?

Het is niet nieuw dat Google steeds meer focust op de gebruikerservaring van websites. Google heeft bevestigd om gebruikerservaring mee te nemen als ranking factor. Ook worden websites van goede kwaliteit gemarkeerd in de zoekresultaten, zodat de gebruiker precies weet welke websites lekker snel en goed zijn. Een goede reden dus om snel te lezen wat Google Core Web Vitals precies zijn!

Google is zijn algoritme continu aan het bijstellen om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten bij jouw zoekintentie. Hierbij wordt er nu nog meer gelet op Core Web Vitals. Deze Core Web Vitals moeten as we speak al onderdeel zijn van jouw SEO strategie. Daarbij kun je ons artikel goed gebruiken.

Google Core Webvitals Algoritme

Source: https://www.searchenginejournal.com/google-core-web-vitals-ranking-signals/387142/

Wat zijn de Core Web Vitals van Google?

De Core Web Vitals van Google zijn 3 metrics waarmee de gebruikerservaring op websites gemeten wordt. Deze metrics zijn: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Ze hebben betrekking op de laadsnelheid, het reactievermogen en de visuele stabiliteit van een pagina. Deze Web Vitals zullen in mei 2021 als ranking factor worden opgenomen in het algoritme van Google.

De drie metrics krijgen ieder een score op de volgende schaal: “slecht” – “moet worden verbeterd” – “goed”. Daarbij zijn er zijn verschillende factoren van invloed op die scores.

Google Core Web Vital LCP

Largest Contentful Paint (LCP)

Largest Contentful Paint (LCP) meet de laadprestaties van de pagina. Om nog preciezer te zijn, meet LCP de waargenomen laadsnelheid. Dit is de tijd die het duurt voordat het grootste element op het scherm verschijnt. Deze elementen kunnen afbeeldingen, video’s of andere soorten inhoud zijn.

Voor de meest ideale gebruikerservaring zie je al dat Google een grens heeft aangegeven van maximaal 2,5 seconden. Precies, weer een regel van Google die we moeten nastreven. Maar eerlijk is eerlijk, je vindt het zelf ook niet prettig om 5 seconden te wachten tot een pagina geladen is. Dit betekent ook een steeds grotere uitdaging voor zowel SEO-ers als webdevelopers.

Google Core Web Vital FID

 

First Input Delay (FID)

De First Input Delay (FID) meet de “responsiviteit” van een pagina. Het meet de tijd tussen het laden van een pagina en het moment waarop de gebruiker voor het eerst interactie kan hebben. Zaken waar bij FID op gelet wordt zijn de klikbaarheid van de knoppen, het selecteren van secties in een vervolgkeuzemenu en het invullen van formulieren op de site.

FID gaat dus niet alleen om gebruikerservaring, het heeft juist ook veel te maken met gebruikersbetrokkenheid, aangezien dit meet hoe een gebruiker een reactie van een website kan ontvangen.

De FID kan ook worden gezien als een soort maatstaf voor gebruikersfrustratie. Het is best frustrerend om vele seconden te moeten wachten tot je naar de volgende stap kunt nadat je op een knop geklikt, of een formulier verzonden hebt.

Google vindt een score van minder dan 100 ms een goede prestatie. Mocht je FID langer zijn dan 300 ms dan is er écht werk aan de winkel en mag je aan de bak!

Cumulative Layout Shift (CLS)

De Cumulatieve Layout Shift (CLS) meet de visuele stabiliteit en de frequentie waarmee gebruikers onverwachte layout wijzigingen zien. Een ‘layout shift’ ontstaat vaak doordat elementen later worden ingeladen en daarmee tekst en andere elementen op de pagina naar beneden drukken. Denk hierbij aan het laden van een advertentie, lettertypes die langzaam laden waardoor de inhoud verspringt, etc.
Google behandelt de CLS als een zeer belangrijke metric, vooral ook gericht op de mobiele weergave. Elk onstabiel ofwel beweegbaar element op een pagina zorgt voor een lagere CLS score binnen de Core Web Vital-score.

Waar kun je deze Core Web Vital score vinden?

Er zijn verschillende tools die de Core Web Vitals van jouw pagina’s in kaart kunnen brengen. Onze voorkeur gaat uit naar Google Search Console omdat deze het meest betrouwbaar zou moeten zijn, maar daar komen we zometeen op terug.

Wanneer je kijkt naar de score van jouw pagina’s, wordt deze weergegeven in één van de drie kleuren:

Rood
Deze pagina scoort slecht en voldoet niet aan de normen van Google.

Oranje:
De pagina heeft een gemiddelde score. Er is ruimte voor verbetering op één of meer Core Web Vitals, maar je had er ook beroerder voor kunnen staan.

Groen:
De pagina scoort goed en heeft geen elementen op de pagina die voor een minder goede gebruiksvriendelijkheid zorgen. 

Onderstaande afbeelding laat de scores zien die Google hanteert en waar de pagina’s van jouw website op beoordeeld gaan worden:

 

 

Welke SEO tools brengen je score op de Core Web Vitals in zicht?

De  Core Web Vitals score is via verschillende tools te achterhalen. Zowel tools van Google zelf, als andere crawlers kunnen je inzichten geven in je scores op de 3 verschillende metrics. Welke tool jij gebruikt, is helemaal aan jou. Hieronder onze favorieten:

 

  • Google PageSpeed Insights

Via de PageSpeed test van Google kom je snel te weten wat jouw score is op LCP en CLS. FID is inzichtelijk in de nieuwe versie van je browser. Naast je score op de Core Web Vitals krijg je via PageSpeed Insights nog heel veel interessante gegevens te zien. En het is echt heel eenvoudig: geef de URL in van de pagina die je wil checken, zet even een kop koffie voor jezelf en wanneer je terug bent heb je alle gegevens over je pagina inzichtelijk.

  • Google Search Console

In Google Search Console vind je de scores van jouw pagina’s onder Site Vitaliteit in het linkermenu. 

Je krijgt in één overzicht hoeveel pagina’s er goed scoren, hoeveel pagina’s redelijk en aan hoeveel pagina’s je écht nog wat aandacht moet schenken. Je kunt dan vervolgens per categorie een deepdive maken om te zien om welke pagina’s het gaat en waar het aan schort.

  • Google Chrome Lighthouse 

Lighthouse is een open-source, geautomatiseerde tool van Google om de kwaliteit van webpagina’s te verbeteren. Voor een goede scan (zonder impact van chrome extensies) voer je deze uit in een nieuw incognito venster. Deze analyse richt zich op verschillende onderdelen van de pagina:
  

  • Prestaties
  • Toegankelijkheid
  • Progressieve web-apps
  • SEO

Tip: Wil je precies weten hoe de score wordt berekend en welk onderdeel de meeste impact heeft op je uiteindelijke score? Dit kun je via de Lighthouse Scoring Calculator precies zien.

 

  • Webpagetest.org

Naast Googles eigen tools, heeft ook een bekende laadsnelheidtester de Core Web Vitals toegevoegd aan de scorecard. Je zou eens kunnen kijken naar de scores die je vanuit Webpagetest.org krijgt en deze naast de scores in Google Search Console houden om te zien in hoeverre deze overeenkomen. Het vergelijken van tools heeft overigens in de basis vaak onze voorkeur.

Tot slot nog even een handig overzicht van de verschillende tools en de verschillen ertussen:

Bron: https://web.dev/vitals-tools/

In dit artikel hopen we je antwoord gegeven te hebben op de vraag wat de Google Core Web Vitals zijn en hoe je jouw score kunt achterhalen. Als je dit interessant vond, dan weten we zeker dat je het volgende artikel ook kunt waarderen!. In deel twee gaan we meer concreet in op de vraag: 

Hoe optimaliseer je jouw website voor de Core Web Vitals van Google?

Wil je nu al weten wat de mogelijkheden zijn en hoe wij je kunnen helpen om jouw Google Core Web Vitals score te verbeteren?. Neem dan contact met ons op of klop aan bij jouw SEO specialist. We helpen je graag om het maximale uit je website te halen, zodat ook jij er helemaal klaar voor bent als in 2021 de Core Web Vitals een rankingfactor worden!

Lees ook: Optimaliseren voor LCP

Ben hoe wij jouw Web Vitals kunnen optimaliseren? Neem contact op!

Meer lezen van Searchresult? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bron afbeeldingen: https://web.dev/
Jacco Hermus
Jacco Hermus

Senior SEO Specialist

j.hermus@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?