DARE to think #DARE2017

#DARE2017

Op vrijdag 6 oktober was hét event voor ‘digital creatives’ met maar liefst 15 (internationale) sprekers; DARE 2017. En Searchresult Creatie was erbij. 

Onze dag begon na een lange rit in de auto in Pakhuis de Zwijger. Met een kop koffie in onze handen, compleet natgeregend maar vol verwachtingen, zaten we samen met zo’n 200 andere creatievelingen in de grote zaal.

Tijdens de introductie die een stuk minder spectaculair was dan ik had verwacht, werd ons de vraag gesteld om ál onze vragen op het lege A4tje te schrijven.

Er werd van uitgegaan dat iedereen met een tiental vragen het event in ging, maar kijkend naar de fronsende wenkbrauwen, de ongemakkelijke stilte en het bijten op de uitgedeelde pennen was het gelukkig niet alleen mijn hoofd dat stilviel…

En deze stilte bleek een terugkerend iets te zijn. Niet op een negatieve manier, integendeel; we werden juist uitgedaagd en aan het denken gezet. De over het algemeen simpele vraag “wat doe jij voor werk?” bleek voor vrijwel iedere aanwezige een breinbreker.

Want wat doen we nou eigenlijk? En hoe noemen we ons zelf?

Om als designer je werkzaamheden uit te moeten leggen aan niet-designers is al een hele opgave op zich.

“Ja ik ontwerp digitale uitingen zoals bijvoorbeeld banners, je weet wel, die irritante reclame op websites.” Maar om je werk uit te leggen aan een mede-designer…

Who what where

Waar begin je? Iedereen is toch ‘creatief’?

In de huidige ‘fast pace world’ is er bijna geen ruimte om stil te staan en heeft vrijwel niemand nog enkel één taak. We werken uitvoerend, houden ons bezig met concept en strategie, we gebruiken data als informatiebron en als basis. En wat we maken?

Wat maken we niet kun je beter vragen. We maken display banners, websites, social uitingen, presentaties, noem maar op.

En het meest interessante is dat we allemaal een andere achtergrond hebben. Geen enkele designer is hetzelfde en daardoor is ook geen enkele functietitel hetzelfde.

Wat bedrijf A verstaat als art director is bij bedrijf B een creatief strateeg.

En hetzelfde geldt voor een tiental andere functies die door de jaren heen uit de grond zijn gestampt. Er wordt met hoge verwachtingen in een steeds kleinere tijdsperiode gewerkt wat een soort beweging veroorzaakt heeft: designers veranderen in een creatief Zwitsers zakmes.

Play to create, create to play

Een hoogtepunt voor mij was de presentatie van professor Ben Schouten van de TU/e, die ons meteen meenam in de wereld van ‘Serious Games en Civic Media’. Wat eigenlijk inhoudt dat je via spel en/of samenwerking een bepaald doel bereikt.

Als spelletjesliefhebber was zijn verhaal  voor mij een soort rondleiding door een snoepwinkel.

Ben (als ik hem zo mag noemen) gaf enorm interessante voorbeelden zoals Foldit en Bounden. Foldit is een online puzzelspel waarmee je bij kan dragen aan het vinden van oplossingen in medische onderzoeken, zoals de zoektocht naar een geneesmiddel tegen Aids.

Bounden is een app waarmee je samen als tweetal één telefoon moet besturen wat zich uit als een soort dans door alle bewegingen die gemaakt dienen te worden. (https://vimeo.com/95726417)

Beide spellen zijn gericht op samenwerken; samen maak je een verschil. Uiteraard is de uitkomst niet te vergelijken; bij Foldit vind je een oplossing voor Aids, terwijl je er bij Bounden misschien een tweede date of danstalent aan overhoudt.

In beide gevallen is deze benadering om een doel te bereiken erg interessant.

Onze maatschappij bestaat uit een ‘always on’-cultuur waarbij alles en iedereen continu vindbaar is en moet zijn. We leven op data en hebben overal een mening over.

More

“Consumer becomes prosumer”, zoals Ben het verwoordde. Als consument wil je steeds meer controle hebben over het product en het creatieve proces. Consumenten weten wat ze willen en door de toegankelijkheid van kennis en informatie willen ze dat hun mening gehoord wordt.

Voor ons als designers betekent dit dat we ons altijd bewust moeten zijn van de consument, en dat we in moeten spelen op hun verlangen en verwachtingen. Dit uit zich in het niet meer voeren van campagnes zoals ‘vroeger’.

In plaats daarvan halen we data op – zoeken we uit wat de consument wil.

We verzamelen alle informatie en kunnen op basis van deze data de consumenten op zowel persoonlijke als doeltreffende manier benaderen.

Apply knowledge, not rules

Jeroen van Erp, eigenaar van Fabrique en professor op de TU Delft begon zijn verhaal met: “Praten over design thinking? Alsjeblieft zeg, dat is een hype.”

Dit deed een aantal mensen ongemakkelijk op hun stoel schuiven.

Want tja, in hoeveel bedrijven wordt ‘design thinking’ nu niet als een proces gebruikt? Onterecht volgens Jeroen. Het is namelijk een mindset en een manier om te ontwerpen voor een complete ervaring.

Het is daarentegen wel begrijpelijk dat ‘design thinking’ als een proces vastgesteld wordt in bedrijven voor creatievelingen. Het zorgt voor houvast en structuur zoals dat bij andere disciplines ook gebeurt.

Hij gaf hier als voorbeeld ‘the cone model’. Een kegel met vier lagen: Business – Strategy – Concept development – Design. Een prima model en structuur voor in het bedrijf, maar eigenlijk veel te ‘traag’.

Als designer is het belangrijk dat je jezelf blijft innoveren en niet vast blijft hangen in één taak. Wanneer je niet uit je rol stapt, zal je altijd moeten blijven concurreren.

Om deze reden én vanwege de hoge werkdruk, bevinden we ons steeds vaker hoog in the cone model. We gaan ons van enkel uitvoerend werk ook steeds meer bezighouden met het concept en vervolgens met de strategie.

Waarom maken we dit op deze manier en wat is hiervan het doel?

Een voorbeeld hiervan was dat UX-designers zich minder bezig dienen te houden met de content, maar meer met strategie.

De conclusie zoals ik hem heb ervaren, is dat het belangrijk is dat processen ons niet tegenhouden in het creëren van ontwerp. Volgens Jeroen: “Pas kennis toe, geen regels.”

Designer becomes creator

De overige ‘digital creatives’ waar we naar hebben mogen luisteren waren Remon Tijssen, Claire Rowland, Iskander Smit, David Womack en Thijs Biersteker.

Ontzettend interessante sprekers die ik het allerliefst allen uitgebreid toelicht maar helaas verandert dat dit blogbericht in een compleet boekwerk.

Daarom nog een aantal interessante kleinere bevindingen.

Vrijwel iedereen is gewend geraakt aan ‘instant affirmation’ wat inhoud dat we bij iedere handeling meteen een bevestiging krijgen. Je klikt op een lichtknop en de lamp gaat aan.

Dit is iets wat in de digitale wereld ook altijd terug dient te komen. Gebruikers hebben een bevestiging nodig van hun acties.

De noodzaak van een goede user interface en user experience is daarom ook nog nooit zo hoog geweest. UI- &UX-design passen functionaliteit toe aan een ontwerp en dienen het altijd gebruiksvriendelijk en dus toegankelijk te houden.

Het simpelweg veranderen van een buttonkleur van rood bij ‘off’ en groen bij ‘on’ is een goed voorbeeld.

More

“Reality is often new ways to fail,” zei Claire Rowland, wat inhoudt dat in realiteit elk ontwerp een nieuwe manier om te falen is. Niet alles is, of heeft, namelijk een oplossing.

Een opmerking die in het verlengde daarvan veel terugkwam is de noodzaak van data, onderzoek en prototyping. Bij UX-design is het bijvoorbeeld enorm belangrijk een samenhangend ontwerp te maken in plaats van een x-aantal losse onderdelen.

Je gebruikt data voor variabelen in het design en gebruikt je kennis om deze data toe te kunnen passen.

Het nadenken over zaken als “wat gebeurt er als ik dit doe?” is iets wat bij bijna elke designer lijkt te spelen. Volgens Remon Tijssen zijn we niet meer alleen maar dingen ‘mooi’ aan het maken maar veranderen we als designers in ‘thinkers’ en ‘creators’.

Of we nou ontwerpen voor print of bezig zijn met UX-wireframes, we zijn ons altijd bewust van de consument en de invloed die we op hen kunnen uitoefenen.

Dus wat doen we nou eigenlijk? 

Om nog even op die vraag terug te komen. We zijn nieuwsgierig en vragen ons voortdurend af: Wat gebruikt de consument? Wat verwacht de consument? Wat weet de consument?

Oftewel: Wat zegt de data?

Gert Jan Delcliseur

Director

gj.delcliseur@searchresult.nl