De 7 stappen van ons UX & CRO proces

Om je website goed te laten presteren, is gebruiksvriendelijkheid essentieel. Een gebruiker moet gemakkelijk en bijna zonder na te denken door je website kunnen navigeren. Er mag geen verwarring ontstaan, onduidelijkheden en vragen moeten worden weggenomen en het hele proces moet vanaf het begin van het bezoek tot het succesvol afronden van de aankoop soepel verlopen. Voor een websitebezoeker is niets zo vervelend als een slecht functionerende website. Zorg ervoor dat de gemakkelijkste actie het doen van een aankoop is, níet het verlaten van je website.

Maar hoe doe je dat? Het antwoord is heel simpel: optimaliseer en structureer je website met de bezoeker in gedachten. Dit klinkt gemakkelijk, maar blijkt in de praktijk toch vaak ingewikkelder dan verwacht. Want wat wil die bezoeker nu precies?

Om die vraag te kunnen beantwoorden en websites gebruikersgericht te optimaliseren, hebben wij ons UX & CRO proces opgedeeld in 7 stappen.

  1. Gebruiker & Merk
  2. Onderzoek
  3. Analyse
  4. Design
  5. Development
  6. Lancering
  7. Optimaliseren

 

1. Gebruiker & Merk

Voor we een project starten, moeten we twee dingen weten. Namelijk: wat is de vraag van de gebruiker en hoe sluit het merk hierbij aan? Omdat het ontwerpen van de gebruikerservaring alles te maken heeft met het aanpakken van de pijnpunten van de gebruiker, moet je bovendien antwoord krijgen op een derde vraag. Wat is hun probleem en hoe kan jij als merk een oplossing bieden voor dit probleem? Als je begrijpt wat de problemen zijn waarmee de gebruikers worden geconfronteerd en welke vragen je moet beantwoorden, kan je een gebruikersgerichte strategie ontwikkelen.

2. Onderzoek

Daarna begin je met een onderzoek en verzamel je input die de basis legt voor het gebruikersgerichte optimalisatieproces. We combineren hierbij drie perspectieven:

  • Wat zegt de data?
  • Wat zegt de UX/CRO expert?
  • Wat zegt de gebruiker?

 

Kwantitatief onderzoek

Door de data in te duiken, krijg je een beeld van bepaalde trends in gedrag op de website. Presteren bepaalde pagina’s slechter dan anderen? Hoe doet de website het op een mobiel device, vergeleken met desktop? Zit er een bepaald punt in de conversiefunnel waar veel bezoekers afhaken? Er zijn eindeloos veel vragen die je jezelf kan stellen waarop de data een eerste antwoord kan geven. 

De expert review

Bij een expert review analyseert een UX & CRO expert de website op basis van conventies, heuristieken, theorieën en ervaringen. Elk onderdeel van de website wordt op een structurele manier onder de loep genomen en geanalyseerd om te kijken hoe we de gebruiksvriendelijkheid en het conversiepercentage kunnen verbeteren. Belangrijke onderdelen die hiermee geanalyseerd worden, zijn bijvoorbeeld de homepage, de landingspagina’s, de navigatie, de zoekfunctie, de categoriepagina’s, de productdetail pagina’s, de checkout funnel en andere conversiepunten verspreid over de website.

Kwalitatief onderzoek

Om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren, is het enorm belangrijk om inzicht te krijgen in de gedachtegang van de bezoeker. Wat zijn hun motivaties? Wat zijn de vragen of obstakels waar zij tegenaan lopen? 

Er zijn veel verschillende manieren om dit te onderzoeken. We lichten de belangrijkste uit: usability testing. Bij usability testing vraag je vooraf geselecteerde respondenten om een aantal opdrachten op de website uit te voeren. Als onderzoeker kijk je mee en vraag je de respondent zijn redeneringen uit te leggen terwijl hij de opdrachten uitvoert. Zo kun je precies de pijnpunten op de website identificeren.

3. Analyse

De informatie die je in de vorige fases hebt verzameld, gebruik je nu om de belangrijkste elementen te analyseren en te distilleren. Dit doe je aan de hand van persona’s en een user journey map.

Persona’s

Door persona’s op te stellen, krijg je duidelijke profielen van de verschillende soorten bezoekers op je website. Je kunt voor iedere groep identificeren welke motivaties en vragen zij hebben. Zo weet je precies welke boodschap iedere doelgroep nodig heeft om hen te motiveren en hun vragen weg te nemen.

User journey map

Op een user journey map zie je hoe de gebruiker tijdens iedere fase omgaat met het product. Deze map helpt je te begrijpen wat de gebruiker tijdens iedere fase doormaakt, zodat je het product het beste voor hen kunt optimaliseren.

4. Design

Door al deze stappen te doorlopen voor je met de designfase start, zorg je ervoor dat je tijd bespaart. Als je begint met het maken van het design op basis van aannames, het design lanceert en er dan pas achterkomt dat dit niet aansluit bij de wensen van de bezoeker, kost het erg veel tijd om het proces opnieuw in te moeten gaan. Het is altijd het beste om zoveel mogelijk vooraf te valideren.

In de designfase is het belangrijk dat het nieuwe design aansluit bij de wensen van de bezoeker en geoptimaliseerd is op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Dit kun je doen door prototypes en wireframes te maken. Prototyping stelt je in staat om haalbaarheid te meten en te experimenteren. Hierdoor heb je de vrijheid om goedkoop te falen, terwijl je ondertussen veel leert. Door prototypes te testen vóór livegang, bespaar je tijd en blijft falen goedkoop. Daarnaast helpen prototypes bij het visualiseren van ideeën en het delen van deze ideeën met anderen.

5. Development

Wanneer je onderzoek hebt gedaan, een beeld hebt van wat de gebruiker wil en het design vooraf is getest en gevalideerd, ga je door naar de developmentfase. Belangrijk hierbij is dat development wordt meegenomen in de UX gedachtegang. Developers moeten op de hoogte zijn van waarom bepaalde beslissingen zijn gemaakt en wat het beste werkt voor een optimale gebruiksvriendelijkheid. Zo wordt niet alleen het aangeleverde design ontwikkeld, maar wordt er bijvoorbeeld ook meegedacht over gebruiksvriendelijkheid rondom de meer technische zaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan laadschermen. Wordt er gebruik gemaakt van een laad icoon of worden skeleton screens ingeladen voor de pagina geladen is?

6. Lancering

Het onderzoek is gedaan, het design is ontwikkeld en je website klaar om gelanceerd te worden. Belangrijk is om ook tijdens deze fase te blijven valideren. Hoe gaan je gebruikers om met jouw website, nu het live staat? Sluit de site inderdaad aan bij hun wens en is deze gebruiksvriendelijk? Tijdens deze fase kun je valideren door gebruik te maken van de onderzoeksmethoden uit fase 2 – zoals user tests en usability tests – en kun je tevens blijven testen door middel van een bèta lancering.

7. Optimaliseren

Door middel van conversie-optimalisatie verhoog je systematisch het percentage websitebezoekers dat een gewenste actie onderneemt. 50% van de bezoekers krijgt variatie A te zien en de andere 50% krijgt versie B te zien. Vervolgens bereken je het effect van de nieuwe variant en controleer je of deze beter presteert dan het origineel. Door conversie-optimalisatie een standaard onderdeel van je proces te maken, zorg je ervoor dat je je website én je product blijft verbeteren. Zo kun je garanderen dat je alleen aanpassingen doorvoert als je hebt gevalideerd dat het beter werkt en beter aansluit bij de wens van de bezoeker.

Conclusie

Door onderzoek te doen naar je gebruiker en vooral te blijven testen, testen en nog eens testen, zorg je ervoor dat je niet zomaar aanpassingen doorvoert. Geen aanpassingen op basis van aannames, maar aanpassingen op basis van validatie en data. Door je website op deze manier structureel te testen en te valideren, zorg je ervoor dat deze altijd optimaal functioneert voor jouw bezoeker. Hierdoor wordt de gemakkelijkste actie het kopen van een product of service; niet het verlaten van de website.

Meer weten over het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en conversie van jouw website? Wij staan voor je klaar!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl