De kracht van custom funnels

(Google Analytics Premium Feature)

Sinds een aantal weken is de nieuwe feature ‘Custom funnels’ in de Aangepaste Rapporten te vinden. Een waardevol nieuw instrument voor Google Analytics Premium-klanten. Tijd om de mogelijkheden en voordelen te bespreken!

Check deze pagina als je denkt -> ‘Wat is Google Analytics Premium?’

De mogelijkheden van custom funnels

Doeltrechters of goal funnels zijn altijd een work in progress geweest bij Google Analytics. Ze lijken handig en zijn relatief eenvoudig op te zetten, maar op de achtergrond werken ze anders dan je zou verwachten.

Dat is ongetwijfeld 1 van de redenen geweest dat Google ook de goal flow introduceerde. De goal flow werkt met een andere visualisatie, waardoor je meer inzicht krijgt in de paden die je bezoeken doorlopen, maar daar houdt het helaas mee op.

Introducing… custom funnels!

De custom funnels lossen meerdere problemen op die de ‘oude’ funnels wel hebben. Met deze custom funnels kun je namelijk:

  • Gebruikmaken van gebeurtenissen in je funnel
  • Aangeven of er iets tussen de stappen door mag gebeuren
  • Over meerdere sessies heen meten
  • Per stap een filter toevoegen (per stap!!)

Kortom: je hebt ongelooflijke vrijheid in de opzet van de funnels én je kunt je conversieratio op gebruikersniveau bekijken!

Aan de slag met custom funnels in Google Analytics Premium

Om met de custom funnels aan de slag te gaan moet je eerst kijken of je al in de juiste beta zit. Zover mijn kennis reikt zou iedere Google Analytics Premium-klant inmiddels in deze beta moeten zitten. Zo niet, neem dan contact met ons op.

Stap 1: ga naar Aangepaste rapporten (custom funnels)

Aangepaste rapporten (custom funnels)

Stap 2: maak een nieuw rapport aan en kies ‘Trechter’

custom funnel trechter

Stap 3: kies je opties

Je hebt een veelvoud aan opties om uit te kiezen. Wil je een funnel op gebruikersniveau of sessieniveau? Mogen ze halverwege instromen? Moet elke stap direct op de vorige volgen? De manier waarop je dit in moet stellen hangt volledig af van wat je inzichtelijk wilt krijgen.

custom funnel options

Stap 4: bouw je funnel

Naast de veelzijdigheid aan globale opties kun je er per stap voor kiezen of je deze opbouwt op basis van URL (zoals bij de standaard doelen), of dat je deze opbouwt op basis van een van de vele andere dimensies.

Zo kun je kiezen voor paginatitel of een bepaalde actie, maar ook voor 1 van de vele custom dimensies die je wellicht zelf al eens hebt ingesteld of combinaties daarvan. Daarnaast kun je per stap aangeven of deze direct volgt op de vorige of dat er stappen tussen mogen vallen.

building custom funnels

Stap 5: geniet van je prachtige funnel (en succes met analyses!) 😉

custom funnel graph

Extra: Als je nu op 1 van de stappen gaat staan, heb je de mogelijkheid om automatisch een segment te genereren van gebruikers die de funnel doorlopen hebben tot die specifieke stap.

Ideaal voor verdere analyse of remarketing!

Google Analytics Premium Only

Zoals aan het begin van het artikel al benoemd, betreft bovenstaande een Google Analytics Premium Only feature. Het ziet er op dit moment niet naar uit dat deze feature ook zijn weg vindt naar de gratis versie van Google Analytics.

Wil je meer weten over Google Analytics Premium en of het voor jouw organisatie interessant is om dit pakket aan te schaffen? Neem dan contact met ons op!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl