De nieuwe Facebook emoticons: leuk, geweldig en grappig!

Na de grote update van Google (van drie naar vier Google Adwords advertenties) is de andere grootmacht op het gebied van online marketing aan de beurt. Want ja, ja… eindelijk! Facebook introduceerde vandaag nieuwe emoticons!

Facebook Emoticon update

Facebook gebruikers ‘liken’ deze verandering wel, want op tragische berichten is een ‘vind ik leuk’-duim niet echt gepast. Wanneer je geen zin hebt om een reactie te typen en toch je gevoelens wilt uiten, kun je voortaan met één klik kiezen uit de volgende emoticons:

  • leuk
  • geweldig
  • grappig
  • verbluft
  • verdrietig
  • boos

Op desktop worden de emoticons zichtbaar wanneer je met je muis over de ‘leuk’ button heen gaat. Op mobiel verschijnen de emoticons door het langer ingedrukt houden van de like-knop.

Schermafbeelding 2016-02-24 om 17.35.15

Et voilá

Schermafbeelding 2016-02-24 om 17.35.59

Wat betekent dit voor Facebook adverteerders?

Facebook pagina statistieken:

De resultaten van de emoticons worden vanaf vandaag ook weergeven in Facebook insights. Wanneer je de statistieken van een bericht bekijkt, zie je ook cijfers over de nieuwe emoticons, zoals het oordeel ‘geweldig’ op onze SEO vacature pagina.

Vacature SEO Consultant

Facebook business manager / power editor

In de Facebook business manager / power editor worden de nieuwe emoticons weergegeven als reactie. Dit is alleen zichtbaar voor adverteerders.

Relevantiescore

Het is op dit moment nog niet bekend welke effecten de emoticons hebben op de relevantiescore. Heeft een blije emoticon meer waarde dan een boze emoticon? Of worden alle aantallen op één hoop gegooid en wordt negatieve reclame ook gemeten als reclamebereik. We gaan het zien, hopelijk geven de statistieken hier straks uitsluitsel over.

Voor adverteerders zijn emoticons een snelle manier om het sentiment van een bericht te meten. Uiteraard dien je rekening te houden met boze of huilende emoticons. Wij monitoren de komende periode de effecten van de smileys voor onze klanten.

Wil je advies over jouw Facebook campagnes? Neem dan contact op!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl