De snelle opkomst van livestream e-commerce: wat marketeers nu moeten weten

Afgelopen week popte er in mijn tijdlijn op LinkedIn van alles op rondom de twee bekendste Chinese influencers Wei Ya and Li Jiaqi. Deze twee online grootmachten kregen het voor elkaar om in een halve dag meer dan 3 miljard dollar aan e-commerce omzet te genereren. Dit deden ze via livestreams op Alibaba’s e-commerce platform Taobao. De duizelingwekkende omzetcijfers (niet eens op Singles Day) doet je als Nederlandse marketeer afvragen: wat is er aan de hand en mis ik iets?

Livestream e-commerce: SAY WHAT?

Al een tijd zien we in China dat livestream e-commerce een belangrijke plek in het landschap inneemt. Deze, al boomende, e-commerce markt heeft sinds het uitbreken van de pandemie nog meer groeisnelheid gepakt. De e-commercemarkt in China kan dit jaar groeien tot een whopping 3 biljoen Dollar! 

560 miljoen livestream kijkers
Wat betreft livestream ecommerce meldde
Forbes eerder zijn dat er in 2020 in China meer dan 560 miljoen livestream kijkers waren waarvan bijna 40% een aankoop deed via e-commerce livestreams.

Wat is livestream e-commerce?
De aantallen zijn gigantisch, maar waar hebben we het precies over? Nou, het principe is vrij eenvoudig: één of meerdere presentatoren (vaak celebs/influencers) hosten een online liveshow en tijdens deze shows worden producten aangeboden die direct via het platform aan te schaffen zijn. Meestal zijn de shows erg gericht op entertainment, en in tegenstelling tot de ouderwetse Tell Sell (boomer-alert), zijn deze livestreams erg interactief van aard. Naast dat kijkers direct producten kunnen kopen, kunnen ze vaak chatten met elkaar, hosts en/of een chatteam. Maar ook andere vormen van engagement zijn mogelijk.

Uiteindelijk komen twee digitale groeipilaren samen in livestream e-commerce: de groei van e-commerce zelf en de groei van video content.

De westerse wereld en livestream e-commerce

Op dit moment lijkt de westerse wereld nog moeite hebben om aan te haken bij China op dit gebied, maar dat platforms de potentiële waarde in lijken te zien van dit is evident. Zo zijn bijvoorbeeld Amazon (sinds 2019) en TikTok al druk bezig met experimenteren samen met merken en retailers. Natuurlijk zit ook Facebook ook niet stil; zij bieden de mogelijkheid om via live video producten aan te bieden.

Facebook Live Shopping

Amazon Live

Inmiddels begint de Amerikaanse markt wel wakker te worden en volgens Business Insider kan deze livestream e-commerce markt in 2023 al 25 miljard dollar groot zijn.

In Nederland lijkt livestream e-commerce nog geen hele stevige voeten aan de grond te krijgen, maar zoals we inmiddels weten kan daar zomaar verandering in komen.

Ook in Nederland is een sterke online celebrity/influencer cultuur ontstaan de afgelopen jaren en deze cultuur heeft in China deze nieuwe vorm van e-commerce supersnel laten groeien. De randvoorwaarden lijken dus in orde, waar het een kwestie van tijd wordt voordat wij marketeers hier snel mee aan de slag moeten.

De kansen voor merken en retailers 

Wij weten ook; ben daar waar consumenten jouw categorie kopen (bedankt Byron Sharp). Deze oeroude regel van fysieke beschikbaarheid geldt ook in het digitale domein. We weten dat er grote delen van de consumenten te vinden zijn op social platforms en marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon. Logisch ook dat hier kansen liggen, zeker voor mobiel verkeer. 

Recommendation systems
Partijen zoals TikTok, Amazon en Facebook weten ontzettend veel over de consument en zijn hierdoor in staat gebleken om volwassen
recommendation systems te bouwen. Door deze slimme toepassingen van data toe los te laten op e-commerce kunnen deze platforms getarget e-commerce aanbiedingen doen en relevante livestream content voorschotelen. De salesresultaten hiervan in China spreken voor zich.

Merken bouwen
Naast de saleskant van livestream e-commerce, kan het ook een perfecte plek zijn om merken te bouwen. Middels goede en authentieke creatieve concepten, gericht op een brede doelgroep, is het een nieuw kanaal om mentale beschikbaarheid te vergroten. Het medium video is hier uitstekend geschikt voor en de doelgroep op de platforms is vaak een doelgroep die lastiger via traditionele media te bereiken is. Uiteraard wordt het kanaal pas interessant voor merkbouw als er veel kijkers zijn, maar nogmaals dit lijkt een kwestie van tijd.

Blijf op de hoogte
Van alle ontwikkelingen op digital marketing vlak is dit er zeker één om in de gaten te houden. Het concept is bewezen in China en wederom leren we in Europa dat we zeker niet meer alleen naar de andere kant van Atlantische Oceaan moeten kijken om te zien wat onze kant op komt waaien. Asia it is!

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Youri Harmsen
Youri Harmsen

Head of Strategy

y.harmsen@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?