Dynamic remarketing is de nieuwe norm

Hoe dynamisch ben jij?

Adverteren op internet deed je twintig jaar geleden in principe maar op één manier: met banners. Enkele jaren later kwamen er tekstadvertenties voor zoekmachines bij, model AdWords. Gevolgd door de volgende stap in de evolutie van online advertising: remarketing / retargeting.

retargeting

Retargeting nam een grote vlucht in de afgelopen zes jaar, omdat het meerdere voordelen biedt. Zo stelt het systeem adverteerders in staat om websitebezoekers, op basis van bepaalde criteria, opnieuw te kunnen benaderen, op andere websites.

Criteria als: persoon A heeft de productpagina bekeken, maar nog niets aangeschaft, dus die willen we nog een keer herinneren aan ons bestaan. Of persoon B, die is al klant, die is daarom mogelijk ook geïnteresseerd in product X.

Hello again?

Het prettige aan retargeting is dat je per definitie alleen mensen benadert waarvan je zeker weet dat ze je al kennen. Inspelend op specifieke persoonlijke kenmerken. Waardoor je ze op relatief goedkope wijze eenvoudig bij de les houdt.

Maar het grote voordeel van de personalisatiemogelijkheden is tegelijkertijd een nadeel: zoveel mensen, zoveel kenmerken, zoveel banners. Het kunnen personaliseren doet een zwaar beroep op de creatie-afdeling.

Hallo dynamische remarketing!

dynamische remarketing

In tegenstelling tot statische remarketing maakt dynamische remarketing gebruik van ‘dynamische’ elementen in de advertenties, waardoor een adverteerder veel makkelijker op maat gemaakte advertenties serveert.

Hoe precies?

De ontwikkelaar (meestal creatieafdeling) maakt voor elke bannerafmeting één kapstok, waarin ruimte voor visual, prijs, boodschap, call to action en voorraadinformatie is opgenomen. Door deze dynamische elementen te koppelen aan gebruikersdata (zoals bezochte artikelen) en de onderliggende beelden en teksten in de database, kan de adverteerder altijd een op gemaakte advertentie aan de gebruiker tonen.

Zonder ingrijpende handmatige aanpassingen per uiting te hoeven doen: make once, run everywhere.

Zo

Geweldig handig dus. Met minder moeite, nog sneller, nog beter gepersonaliseerd. Maar toch zetten veel adverteerders hier nog niet op in. Hoe komt dat? Misschien omdat het eenmalig opzetten ervan meer tijd (en daarmee kosten) vereist? You tell me.

Ik zie namelijk vooral voordelen:

– Zonder veel handwerk gepersonaliseerde uitingen op product/dienstniveau
– Directe (live!) aanpassingen mogelijk door middel van database
– Actuele prijsvermeldingen dynamisch te koppelen
– Verhoogd conversiepercentage door advertenties op maat
– Gemakkelijker A/B-testen door gebruik database
– …

Nadelen? Afgezien van wat hogere opstartkosten? Als gezegd: ik zie ze niet. Voor organisaties met een beetje assortiment, die stil zijn blijven staan bij statische remarketing, is wat mij betreft de enige vraag: wanneer komen jullie in beweging?

Gert Jan Delcliseur

Director

gj.delcliseur@searchresult.nl