Google afbeeldingen SEO

Een plaatje zegt meer dan 1000 zoekwoorden

Wie vroeger een afbeelding wilde optimaliseren voor vindbaarheid in search, voegde een ALT-tag aan de afbeelding toe, en dan was je er wel zo’n beetje…

Op SearchLove, begin deze week in London, gaf Jes Scholtz een presentatie over ‘The new ERA of visual marketing’. Daarin vertelde ze dat 74% van de consumenten tekstgebaseerde zoekopdrachten inefficiënt vindt werken om het juiste product online te vinden.

Wat betekent dit voor het gebruik van afbeeldingen in combinatie met optimaliseren voor search? Welke kansen liggen er nu en in de toekomst?

Hier wat zij te vertellen had.

Visual search

Door nieuwe technologieën is het tegenwoordig mogelijk om niet alleen met tekst maar ook met beeld te zoeken. En Google begrijpt steeds beter wat er op een afbeelding te zien is door computer vision, machine learning en metadata. Tegelijkertijd is ook de manier waarop Google zijn afbeeldingen resultaten presenteert veranderd door de jaren heen.

Google afbeeldingen SEO

Met als laatste ontwikkeling de badges die worden vertoond bij een afbeelding, sinds afgelopen augustus.

Het is een trend dat Google er steeds vaker voor kiest ook afbeeldingen te tonen binnen de zoekresultaten. Dit heeft te maken met de zoekintentie. Het zoeken naar afbeeldingen is hierdoor inmiddels een manier om producten te ontdekken. Zeker wanneer je te maken hebt met fysieke producten is dit dus een kans om extra zichtbaarheid te pakken in de (afbeeldingen) zoekresultaten.

Bing en Pinterest zijn zelfs al een stuk verder
Je kunt daar een deel van een afbeelding selecteren. Zoals een lamp in de afbeelding van een woonkamer. En je krijgt direct producten te zien die er vergelijkbaar of hetzelfde uitzien. Die je natuurlijk meteen aan kunt schaffen.

Er zijn in Google inmiddels meerdere manieren om te ranken of een resultaat te zien met jouw afbeelding:

  • Organisch resultaat met een afbeelding erin
  • De afbeelding vertoond in een image pack
  • In de afbeeldingenresultaten met een label
  • En wanneer je op de afbeelding klikt met extra informatie over het product

Wat kun jij doen om hier succesvol in te zijn? Wat moet je doen om hier goed op in te kunnen spelen?

Zorg ervoor dat je afbeeldingen goed geoptimaliseerd zijn en beschikbaar zijn voor Google in een image sitemap. Bovendien is het van belang structured data markup toe te voegen aan je afbeeldingen en producten. Zodat wanneer mensen een plaatje zien van bijvoorbeeld een smartphone of schoenen, ze ook reviews en de prijs van het product zien.

Structured data in google afbeeldingen

Snel weten hoe de afbeeldingen van jouw site nu worden vertoond aan Google-gebruikers? Gebruik op je mobiel de zoekopdracht “site:jouwdomeinnaam” in afbeeldingen zoeken.

We hebben het tot nu toe alleen nog gehad over afbeeldingen die je te zien krijgt naar aanleiding van een tekstgebaseerde zoekopdracht. Maar wat gebeurt er wanneer we volgens het model van snap to act op zoek gaan naar de afbeelding zelf?

Wat is snap to act?

Snap to act staat voor:

  1. Zie iets (dat je wilt hebben bijvoorbeeld)
  2. Maak er een foto van (snap)
  3. Krijg informatie over een product en koop het met je favoriete app (act)

Zie het als de opvolger van de QR code. Scan het en koop het. Alleen scan/fotografeer je nu het product in plaats van een code.

Op welke manier kan dit door bedrijven ingezet worden?
Je loopt langs een etalage van een winkel. Je ziet een leuk jasje, maakt een foto, krijgt informatie en koopt het. Of in een tijdschrift zie je een artiest, scant de foto van de artiest en je koopt zijn muziek.

Simpel gezegd: See it, buy it.

Een voorbeeld van een app die op deze manier gaat werken is Google Lens. We weten nog niet wanneer deze gelanceerd gaat worden. Maar wel dat de app er gaat komen.

Een erg interessante ontwikkeling natuurlijk. En in anticipatie erop kun je nu al aan de slag:

  1. Maak gebruik van de technologie en bouw je eigen app.
  2. Zorg dat bezoekers van je site producten kunnen filteren op basis van een foto. Waarom zou je ze handmatig laten filteren als ze met een foto van een groene jas direct alle groene jassen te zien kunnen krijgen.
  3. Sluit je aan bij al bestaande technologie. Denk aan een platform als Letgo, een nieuw soort marktplaats. Daar is het al mogelijk om op basis van afbeeldingen te zoeken.

Een ander voorbeeld van een bedrijf dat deze technologie al inzet is de Australische CommonwealthBank. In hun app kun je een huis ‘scannen’. Vervolgens krijg je informatie over de prijs, belastingen die je moet betalen en de opties voor een hypotheek. Of denk aan andere lokale mogelijkheden. Iemand scant een logo van een restaurant in een bushokje en krijgt informatie in Google Maps over hoe bij de dichtstbijzijnde vestiging te komen.

En, last but not least, is er nog de mogelijkheid tot ‘visual listening’.

Wat is visual listening?

Visual listening is het online scannen van afbeeldingen om uitingen te vinden die aan je merk gerelateerd zijn. 85% van de afbeeldingen binnen social kanalen bevatten niet de merknaam volgens LogoGrab.

Zonder visual listening zou een merk als Coca Cola zo’n 200 mentions per uur missen.

Op welke manier kun je het inzetten?

  1. Analyse van sentiment rondom je merk
  2. Inzicht in hoe je product wordt gebruikt
  3. Krijg inzicht in het koopproces
  4. Krijg inzicht in (potentiele) samenwerkingen met andere merken
  5. Communiceer met fans van je merk en vind influencers
  6. Zet user generated content in (met toestemming van de maker)

Na het vinden van afbeeldingen waar je merk in wordt vertoond kun je gebruikers vragen om alsnog een tag toe te laten voegen. Of om deze user generated content in te zetten op je eigen platform. Volgens eMarketer vindt 86% van de millennials User Generated Content (USG) een goede indicator voor de kwaliteit van een merk. Wat direct bijdraagt aan een hogere conversie naar sales.

Of zoals Jes Scholz de essentie van haar talk zo mooi samenvatte: combineer UGC met visual search en ‘turn selfies into sales’.

Paul Schukkert
Paul Schukkert

Manager Sales

p.schukkert@searchresult.nl