Enhanced campaigns ontwikkelen zich verder

In februari van dit jaar kondigde Google ‘enhanced campaigns’ aan. Naast remarketing (2010) is enhanced campaigns één van de grootste aanpassingen binnen Google AdWords.

Sinds deze aankondiging is het mogelijk om je campagnes zelf te migreren naar enhanced campaigns.

Indien je zelf geen actie onderneemt worden je campagnes naar verwachting vanaf 22 juli 2013 automatisch gemigreerd.

Wellicht heeft nog niet iedereen zijn campagnes gemigreerd, echter zijn de volgende wijzigingen al weer aangekondigd.

Deze wijzigingen borduren verder op het enhanced campaigns principe.

Enhanced campaigns in het kort

Enhanced campaignsDeze wijziging betekent in de praktijk dat je geen losse campagnes voor de verschillende devices (desktop, tablet en mobile phones) meer hoeft op te zetten.

Desktop en tablet worden met enhanced campaigns binnen AdWords als één device gezien.

Op campagne niveau kun je bid modifiers instellen per device, locatie en tijdstip.

Google zegt de adverteerder hiermee de mogelijkheid te geven relevanter te kunnen adverteren binnen de huidige multi-device wereld.

Bid modifiers voor mobile phones per advertentiegroep

Bij de aankondiging van enhanced campaigns was het uitsluitend mogelijk om bid modifiers voor devices op campagne niveau in te stellen.

Het mag duidelijk zijn dat hierdoor je biedstrategie werd beperkt. Google heeft naar haar AdWords gebruikers geluisterd en inmiddels is aangekondigd dat vanaf halverwege mei de bid modifiers voor mobile phones op adgroup niveau ingesteld kunnen worden.

Adverteerders krijgen hiermee een stukje controle en strategie terug.

Social extensions ‘semi-automatisch’ zichtbaar

Social extensionsInmiddels zijn social extensions al weer ruim een jaar binnen AdWords beschikbaar.

Naast het linken van je Google+ page aan je website was het voorheen noodzakelijk de social extensions op campagne niveau in te stellen. Inmiddels is dit niet meer nodig wanneer je gebruik maakt van enhanced campaigns.

Je Google+ page en website moeten wel gelinkt zijn. Verder moeten de zichtbare URL’s van je advertenties overeenkomen met de URL van je website.

Heb je minimaal 100 Google+ volgers? Dan worden de social extensions automatisch als onderdeel van je advertentie weergegeven.

Bid modifiers voor in-app campagnes

in-app advertisingWanneer je een enhanced campaign hebt draaien waarmee je focust op app gebruikers (in-app advertising) dan is het met enhanced campaigns naast de gebruikelijke bid modifiers op campagne niveau ook mogelijk om specifieke bid modifiers op campagne niveau in te stellen.

De bid modifiers op advertentiegroep niveau hebben betrekking op demografische variabelen, interessegebieden, onderwerpen en remarketing.

Wanneer komt cross-device conversion tracking?

Dit is een veelgehoorde vraag. Waarschijnlijk ook een vraag die Google veel te horen heeft gekregen.

Tijdens afgelopen Google Think (11 april j.l.) kondigde Google aan dat cross-device conversion tracking in het derde kwartaal van 2013 beschikbaar komt.

Naar verluid gaat deze tracking mogelijkheid werken op basis van gebruikers die met hun Google account inloggen.

Meer weten?

Wil je meer weten over enhanced campaigns en de daaraan gerelateerde wijzigingen?

Twijfel niet, neem direct vrijblijvend contact op. Searchresult helpt je graag verder!

Jeroen van Eck
Jeroen Van Eck

Senior SEA specialist

j.vaneck@searchresult.nl