Business Intelligence

Van Web analytics tot Business Intelligence.

Waar te beginnen, want wat doen we eigenlijk niet met Business Intelligence?

Eerst maar eens behandelen wat zoal wel:

  • Segmentaties doelgroepen aanbrengen
  • Cross channel analysis
  • Realtime online rapportages op strategisch en tactisch niveau
  • Definiëren KPI’s, dashboarding, correlaties on- en offline media
  • Inzicht verschaffen in versterkend effect online & offline
  • Effect tv-campagnes op online bezoeken per regio
  • Effect prijsstellingen op bezoeken/sales
  • Effect display op branded search

Als we iets beogen met business intelligence dan is het om samen te kijken naar de waarde van de kanalen, in relatie tot elkaar, in de totale mediamix.

Naast samenwerking met de direct betrokkenen en stakeholders bij de klant, zijn we er dan ook grote voorstander om ook de synergie te zoeken met zijn marketingafdeling en met andere leveranciers. Dit doen we in een samenwerking die ontwikkelingen stimuleert en waarbij de gezamenlijke belangen prevaleren boven individuele belangen.

Zodat we met steeds verdergaande, slimmere attributiemodellen en inzicht in ieders agenda, uiteindelijk de waarde van ieder kanaal en iedere silo haarscherp in beeld brengen.

Zo moeilijk is het niet.

Met behulp van data, analyses en visualisaties.

En Big Data Marketing-tools als Searchresult Insights.

Onze aanpak van Business Intelligence

1. Meten en verzamelen van data
We verzamelen alle mogelijke data over marketing- en brandingcampagnes, activatiecampagnes, social, CRM, websitegedrag. Alles van DoubleClick uit de Google Stack. En we nemen nog tal van andere bronnen mee die van invloed kunnen zijn op gedrag, zoals het weer en (school)vakanties.

Deze databronnen slaan we op in databases waar we de verschillende punten aan elkaar koppelen voor analyses en optimalisatie.

We werken daarbij met tooling als API-koppelingen, spidering software, tracking pixels, Google Analytics en Google Tagmanager.

2. Rapporteren

In Searchresult Insights ontsluiten, koppelen en verrijken we datastromen om cross-channel inzicht te geven in de prestaties van álle uitingen en campagnes.

Het is daarmee hét dashboard voor wie data serieus neemt. Voor wie Google Analytics net even te beperkt is. En voor wie graag de baas over zijn eigen gegevens blijft.

3. Analyseren
Meer nog dan een rapportagetool is Searchresult Insights (net zo goed als Google Analytics, Tableau, Excel of R) vooral ook gereedschap om scherper aan de wind te varen.

Het vertaalt moeilijk te interpreteren diffuse cijfers tot praktische marketing intelligence. Tot waardevolle inzichten op basis waarvan allerhande beslissingen beter onderbouwd te nemen zijn.

Met een meetbaar beter rendement op iedere campagne als resultaat.

4. Optimaliseren
Data gaat pas echt geld opleveren als de verzamelde inzichten inzetbaar zijn voor optimalisatie van marketingcommunicatiestrategieën, campagnematige acties en uiteindelijk de website(s) en alles wat daarbij komt kijken.

Ook hier hebben hebben we de beschikking over intelligent gereedschap om vragen te beantwoorden als “hoe moet ik mijn budget verdelen over de verschillende marketingkanalen om tot een optimaal resultaat te komen?”

Zo gebruiken we naast eerdergenoemde tools onder andere Optimisr. Ideaal voor geavanceerde conversieoptimalisatie. En ook hier geldt dat iedere optimalisatieslag in feite weer het vertrekpunt is voor een nieuwe serie metingen, model Deming.

business-intelligence-expertise-searchresult

Onderdelen Business Intelligence:

Web analytics

Wij analyseren op zowel site-, kanaal-, als bezoekersniveau, implementeren desgewenst andere relevante additionele data en optimaliseren vervolgens op basis van bijvoorbeeld A/B-testing.

Daarnaast geven we kennisinjecties in de vorm van workshops en trainingen

Business Intelligence predictive modeling

Conversie-attributie & -optimalisatie

Onze conversiespecialisten zijn doorgewinterde kritische analisten. Vakidioten die geloven dat het altijd beter kan.

Waarbij ‘het’ staat voor het aantal conversies. Het aantal inschrijvingen. Het aantal losse verkopen of abonnementen. ‘Het’ als in ‘het rendement’.

Door conversiepercentages te verbeteren brengen ze kosten omlaag en realiseren ze meer inkomsten uit alle online mediakanalen.

Onder meer aan de hand van splittesting, conversieattributiemodeling en content experiments. Reden genoeg om z.s.m. te converteren naar een nadere kennismaking?

Dashboarding en (Big)data-platformen

Wat is het effect van radio- en televisiereclame op online sales? In hoeverre beïnvloedt het weer de conversies in de webshop? En wat dragen de offline Point of Sale-uitingen nu eigenlijk bij aan de mix?

Met Searchresult Insights brengen klanten van Searchresult het eenvoudig in kaart. Insights ontsluit, koppelt en verrijkt datastromen om cross-channel inzicht te geven in de prestaties van álle uitingen en campagnes.

Voor opdrachtgevers richten we er naar wens custom dashboards in, met de belangrijkste KPI’s in managementrapportages en aparte dashboards per segment. Zo zijn resultaten voortaan ook per segment te optimaliseren, aangezien elke segmentmarketeer ook haar eigen inlog heeft.

De dashboards breiden we uit met actuele cijfers van je sites en campagnes, resultaten van de andere online kanalen (onder meer display, affiliate en SEO) en combineren we indien gewenst met offline kanalen.

Zo leveren we Business Intelligence waar je u – eh… of Big Data – tegen zegt.

Predictive modeling

Bij Predictive modeling kunnen we aan de hand van statistische technieken online gedrag verklaren en voorspellen. Searchresult gebruikt hiervoor bewezen en moderne modellen als logistische regressie, naive bayes, lasso, machine learning, etc.

Predictive modeling is voor vrijwel ieder vraagstuk inzetbaar. Bijvoorbeeld:

  • Wat is de invloed van televisiereclames op (online) sales?
  • Hoe kan ik mijn marketingbudget het beste verdelen over de kanalen?
  • Wat is de invloed van SEO- en SEA-activiteiten op elkaar?

We geven zo inzicht in salespotentie, spotten kansen, en kunnen niet alleen ideale budgetten en CPC’s vaststellen, we kunnen optima steeds foutlozer voorspellen.

Meer informatie over Business Intelligence? Neem dan contact met ons op via het contactformulier, mail naar info@searchresult.nl of bel 073 – 6811 007.

 

Partners

Read more about our partners